Gå til innhold
  • Bli medlem

Korta Stighudar till Åsnes skidor utan fästen


Håkan S

Anbefalte innlegg

Jag har långa stighudar(Colltex 2m 50mm 65% mohair)  som är nästan lika långa som skidorna och nästan lika breda som skidorna som är Åsnes från 90 t som har lite spann och i bra  skick som vill ha korta stighudar till.

Frågor i slutet efter -

Jag hade en Paris pulka med ca 40 kg packning och det fungerade bra i brant uppförsbacke men stighudarna gav för bra fäste på platt mark och även utför.

Jag hade vallat skidornas fäste med först grön valla och lite blå ovan som smälts in i belaget detta gav ej fäste ev var det för lite och jag hade glömt vallan i bilen och för långt att hämta när jag skulle lägga på mer.

Jag har tid anv skidorna med lätt dagstursäck och då räkte det bra med kall valla även på lite kuperad terräng runt Abisko turist och runt på fjället och upp på ett berg baksida och ned i  pistad backe med lite svängar.

-Vad finns för olika typer av korta stighudar som går att anv med pulka på ca 40 kg olika bredd och fästen med rem på ovansidan.

-´valla´för stighudar sett att vissa anv Fjällräven Grönlandsvalla,kan man anv vanlig glid parafin för att minska friktion och är tex T-sprit ok att ta bort med utan att stighudar tar skada kan valigt stearin ljus/parafin ljus anv som valla.

 

Till av och på tagning av stighudarna krävs att både skidor och hudar är varma för att de ska sitta maximalt.

-hur mycket minskar fästet med kalla skidor och sovsäcks varma hudar.

-kan man lägga på mer fäst klister (sovsäsks varm) på kalla skidor.

-har olika material blandningar både hållbarhet och glidegenskaper.

-olika stighuds ´valla´påverkan på glid och mängd.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Mina tid stighudar skins är 60mm 0m jag köper 35 långa kommer det fortfarande vara för bra grepp eller ev vara lagom på plan mark med pulka på ca 40 kg

Stighudar kan troligtvis endast monteras med krok skid spets.

Hur mycket av greppet försvinner med vax på stighudana?

Är stighudsinpregnering mest till för att minska fuktupptagningen vid blösnö så det ej blir ett tjockt lager under skidorna?

Ger ett tjockt lager klister tillräckligt fäate för att dra pulka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringde en skid försäljare med begränsad erfarenhet (som de flesta nuförtiden fast påstår dig vara störst i SV )han rekomenderade att valla hela skidan med fästvall.

Sett lite egenbyggda kortfällar med plast fäste+rem samt smala som enbart har stighud i mitten och plast framför med krok.

dscn1913.jpg__1200x900_q85_crop_subsampling-2_upscale.jpg.2ccd4133c90c5367ad89eda682aa3a89.jpg

coltexpdg19(1).jpg.9720b5d455e3eb4519ad41519e0b2ff0.jpgIMG_4765.JPG.0be8f4c145db9d56d4e47846d50d3197.JPGIMG_4730.JPG.cc15c472986eea3a875aff3bb18eef11.JPGcoltexpdg23.thumb.jpg.b72d2ba4c6f3746e1755b8ac36591c99.jpgIMG_2904-skinny-skins-cut(1).jpg.162e598bf5531803ea44f5c8cc7fc037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt innspill rundt kortfeller: 

Kortfell med integrert feste i skien og lav høyde ved innfesting fungerer bra.

Kortfell av type 'Intelligrip' fungerer bra (se link over)

Kortfell med stålplate eller lignende og reim rundt skia fungerer kun optimalt på et smalt føreområde og med riktig skispenn. På myke ski eller hardt underlag bremser de mye og lett for å legge seg snø under som løsner fellen over tid.  

Kortfell bør være smale for å bedre glid i lett terreng.  man kan da på hardt underlag tilte skiene noe for mindre friksjon, de kan da også benyttes nedover uten å ripe for mye når man ploger.

Stor andel mohair og korte hår gir best glid.  

Under alle snøforhold hvor snøen ikke evner å pakke seg (myk snø, tørr snø, gjennomslag, vindblåst)  under skien vil langfeller være bedre.

 

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.