Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbelt pose system med T-comfort -20? Hva anbefaler Du for helårsbruk?


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

Vi vurderer dobbelt pose system fordi posen(e) da kan brukes året rundt. Vi er nok litt kalde av oss.
Vi tenker lav vekt, T-Comfort -20 grader (-15+5), lite volum. 
Prisen er ikke så viktig men 5/6ish laken pr sett bør vel gi oss noen løsninger. 


____________________________________

Handlelista vår finner du på «Mitt utstyr».
Vi tar gjerne imot hjelp, tips og ideer :) 

God Tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
northern_fov skrev (2 timer siden):

Har du vurdert liner? Har selv sett på denne og vurderer å trekke av. Spørs jo litt hva du har fra før av selvfølgelig.

Liner har vi ikke tenkt på så takk for tipset. Vi har ikke poser fra før -det er noen år siden vi var aktive i fjellet ;) så vi begynner på nytt nå med «alt nytt». Hadde sans for den Reactor Extreme – THERMOLITE lineren til Sea To Summit, veldig liten og lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for én sommerpose i dun, ca 300 g fyllvekt og t comf rundt null, og én syntetisk som var litt rommeligere og varmere. Da har dere vår/sommerpose i dun, høstpose i synt og en vinterkombo som fint går til -20.

Viktig at ytterste pose er stor nok så dere får mest mulig loft i innerste pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (7 minutter siden):

Ville gått for én sommerpose i dun, ca 300 g fyllvekt og t comf rundt null, og én syntetisk som var litt rommeligere og varmere. Da har dere vår/sommerpose i dun, høstpose i synt og en vinterkombo som fint går til -20.

Viktig at ytterste pose er stor nok så dere får mest mulig loft i innerste pose. 

Tusen takk for svar ArveS.

Har du noen tanker om hvor høy T-Verdi vi bør ha på vinterposen. Tenker T-Comf på -7 til -10? i kombinasjon med ditt tips om vår/sommerpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (56 minutter siden):

Tusen takk for svar ArveS.

Har du noen tanker om hvor høy T-Verdi vi bør ha på vinterposen. Tenker T-Comf på -7 til -10? i kombinasjon med ditt tips om vår/sommerpose.

Det finnes en kalkulator for dette, men finner ikke akkurat nå. Tror det er mer enn varmt nok for å sove lunt i -20 med den komboen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 time siden):

Det finnes en kalkulator for dette, men finner ikke akkurat nå. Tror det er mer enn varmt nok for å sove lunt i -20 med den komboen. 

Der var det en del tips å lese videre på. Litt surfing sendte meg til en tankevekkende reportasje som ga mening:

https://www.outsideonline.com/outdoor-gear/tools/how-experts-layer-sleeping-bag/

Takk for gode tips.

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en lett sommerpose i dun som fungerer ned mot et par varmegrader. Samt en tresesongs dunpose eller syntetpose som går ned til minst -10. Selv kjøpte jeg for Helsport Rago superlight nå i sommer og er godt fornøyd med denne. 

Liner ville jeg holdt meg unna da erfaringen med disse er at de lover mye mer enn de bidrar. En sommerdunpose vil gi et helt annet loft som isolerer i forhold til en liner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halite overbag pro er laget for formålet, og kunne kanskje være verdt å se på? Kombinert med en dunpose, f.eks warmpeace viking 600 eller 900, alt etter hvor kald man er, tror jeg dere vil få dekket behovet ganske bra til den skisserte prisen. Rago-serien som er blitt nevnt er også gode dunposer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (55 minutter siden):

Kjapt søk under kategorien "soveposer og liggeunderlag" i tråder med ordet "dobbel" i tittelen. Dere finner sikkert noen flere svar og forslag der:
fjellforum.no/search/?q=dobbel&quick=1&type=forums_topic&nodes=104&search_in=titles

Takk skal du ha. Prøvde å søke på forumet (med flere ord) før jeg skrev innlegget men har ikke nok lokalkunnskap enda ;) Det enkleste er oftest det beste. Skal ta med meg dette tipset til neste søk for det renner over av gode råd her inne. I dette tilfellet var det tråder fra både 2018 & 19 og det er godt innafor m.t.p produktnavn osv.

God Tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (20 minutter siden):

Halite overbag pro er laget for formålet, og kunne kanskje være verdt å se på? Kombinert med en dunpose, f.eks warmpeace viking 600 eller 900, alt etter hvor kald man er, tror jeg dere vil få dekket behovet ganske bra til den skisserte prisen. Rago-serien som er blitt nevnt er også gode dunposer..

Interessant. Jeg liker produkter som har rikelig med «data», man slipper å gjette så mye. Den veier ikke all verden heller. Leser alt jeg kommer over på feltet nå, takk for flott innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (5 timer siden):

Takk skal du ha. Prøvde å søke på forumet (med flere ord) før jeg skrev innlegget men har ikke nok lokalkunnskap enda ;) Det enkleste er oftest det beste. Skal ta med meg dette tipset til neste søk for det renner over av gode råd her inne. I dette tilfellet var det tråder fra både 2018 & 19 og det er godt innafor m.t.p produktnavn osv.

Som andre vel har nevnt, husk å sjekke skulderbredden på posene slik at den dere skal bruke ytterst er bred nok. Mister fort effekten om det blir for sammenklemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status på Sovepose.

Vi har nå lest side opp og ned, forsket på vekt, plass, pris og faktisk varebeholdning i Norge, som er viktig for oss.

I den kalde sesongen hadde vi måttet bære mer vekt en nødvendig med et flerposesytem, til en høyere pris en å gå for èn vinterpose. En 3-sesongs pose blir handlet med en varm liner om vi fryser litt i overgangen mot vinter.

Vi valgte en vinterpose som har fått mye forum skryt: Helsport Rago Down X-Trem Red med T-Comf/Lim: -16 / -25. For vår vinterbruk med vindfaktor møter posen tempraturområde dit vi skal. Vi vil ikke å bære fuel til oppvarming av teltet og er noen frossenpinner. Vi kjøpte samme pose begge to for å se hvordan vi opplever posen individuelt og dra lærdom av det til en 3-sesongers pose(r). Videre forsker vi heller på flere lag eller forskjellig tykkelse på ullundertøy (Devold) om det blir nødvendig. Et vanntett trekk er også på handlelista for bruk i det fri eller med tarp.  

Lars.

Endret av Lars og Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (2 timer siden):

 

 

Videre forsker vi heller på flere lag eller forskjellig tykkelse på ullundertøy (Devold) om det blir nødvendig.

 

Ekstra klær på seg i soveposen gir bedre effekt per gram og volum enn tykkere sovepose, synes jeg.

De siste årene har jeg pleid å spare en dunjakke til bruk i camp som jeg ikke bruker under pauser eller over svett ull. Da er denne alltid helt tørr slik at den kan være på når jeg ligger i soveposen, samt en anna-bukse som jeg bare bruker i camp og i soveposen. Dette hjelper MYE på isolasjonsevnen til posen, og om morgenen kan jeg krype rett ut av posen uten at det er en kald opplevelse :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

 

Ekstra klær på seg i soveposen gir bedre effekt per gram og volum enn tykkere sovepose, synes jeg.

Det var det tipset vi landa på (Du beskrev det godt!). Vi prøver i første omgang å ha et «lett» sett ullundertøy til pysjamas, urørt av svette dagskropper ;)

Takk for innspill.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.