Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Wiglo ny vs gammel modell?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse

Sendte spørsmål til bergans når jdg skulle kjøpe Wiglo i fjor, her er svaret jeg fikk :

Noen forskjeller er det. Men ikke de helt store.

Det er gjort noen endringer, men en av endringene er at bunnduken er litt tykkere eller har litt høyere vannsøyle på denne enn den forrige.
Høyden er også 10 cm høyere på innvendig, og diameteren er endret litt. Den er nå rundere som en wiglo.
Det nye er bittelitt mindre i areal, men vi snakker 0,2m2 på soveareal, og 0,5m2 på total areal.
Ellers er vekten ganske lik
Og selvfølgelig kommer den nye i rød farge og fogblue farge, mens den forrige var i grønn og rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte studere video av det nye teltet på YouTube for å se om jeg kunne se noe. Jeg ser at ventilene er annerledes. Den første versjonen øverst, det nye nederst. De nye har glidelås. Den gamle hadde snorer som man strammer rundt stangen. Innerdørene på det nye kan også åpnes helt opp (omtrent 360 grader).

Det kan virke som om ventilasjonen er bedre på det nye? Det er også kjekt å kunne åpne dørene helt opp. Eneste jeg er skeptisk til et litt mindre areal, men man merker kanskje ikke noe til det? Kjekt med litt ekstra høyde inne i teltet på det nye, og kanskje bedre ventilasjon. Det er også praktisk med tykkere bunnduk og høyere vannsøyle.

 

Edit: Avbildet dør på gammelt telt er en side dør, men samme prinsipp på hoved døren. Kan riktig nok åpnes mer.

P1060892.JPG

Screenshot_20210910-115252.png

 

Screenshot_20210910-115700.png

Screenshot_20210910-115312.png

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvor mange modeller finnes egentlig av Wiglo? Ser en modell heter LT V.2 4-pers blant annet. Er dette en tredje modell? 

Hvordan kan man lett se om det er ny eller gammel modell? Stemmer det at det kun er siste modell som har Bergans logo på duken ved toppen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt var det en 6-10 manns variant hvor man kunne kjøpe innertelt som ekstra utstyr. Så kom den som het LT4 med innertelt. Altså 2 modeller.

Nå i senere tid har det kommet en ny versjon av 4 manns teltet. Det har også kommet en 6 manns versjon med innertelt. Usikker på om de har sluttet å lage 6-10 manns versjonen (originalen).  Mulig 6 manns varianten har tatt over for den. De nyeste modellene har andre farger. De originale hadde en dypere rødfarge eller mørk grønn. De nye har litt lysere rød eller er mer blågrønn i stedet for. Pakk posen til de nye er  grå i stedet for sorte.

De to nye modellene har samme type lufting i taket. Tidligere hadde 6-10 manns wigloen samme lufting som på en lavvo. Hvis den originale 6-10 manns wigloen er ute av produksjon er det kjedelig for de som ønsker å fyre med vedovn. Da må man i så fall lage en gjennomføring til pipe selv.

De nyeste modellene er her.

 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.