Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av rødsprit


MathiasT

Anbefalte innlegg

Hei!

Primusen min trenger forvarming, og da med rødsprit. Jeg syntes det er unødvendig å ha med meg en stor fuelflaske til kun en liten dæsj med rødsprit. 
Noen som har et par tips til hva jeg kan bruke som beholder? Den må være helt tett, og vennlig å helle fra.

takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sprutflaske1.jpg.458037feb242952fb5f0701d65d31bf5.jpg

Denne har jeg brukt.
Og det finnes små flasker med kondensfjerner med lang tut, de er utmerket. Og du slipper å tømme innholdet for å fylle på rødsprit, kondensfjerner brenner godt :-)

Gel på tube likte jeg aldri, det ble liggende rester i forvarmingsskåle, og etter hvert stivnet geleen i tuben og umulig å få ut.

Endret av Bjørn J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er også disse tette og fine. Jeg bruker dem ofte til rødsprit hvis jheg bare skal bort i skauen og koke litt kaffe eller mekke en lunsj. Den lille tar 1 dl, den store 2,5 dl. Det er juiceflasker der jeg har fjernet etiketten, så dette er billig (hvis du liker juice er det bare panten du betaler for flaskene).

Jeg bruker også de store 1 litersflaskene til drikke på tur. De tåler utrolig mye juling. Og markerer du desilitermerker på sida med vannfast tusj har du litermål også.

IMG_20210909_152357_DxO_600.jpg.512e9ee9dee7850472d7a270d9f7db78.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (3 timer siden):

Før i tia var det å få kjøpt gel på tube til dette bruk. Enkle, lette og renslig sak. Vet ikke om det finnes lengre da jeg ikke benytter rødsprit lengre.

Det finnes. Jeg har prøvd denne til opptenning av kvistbrenner, og det fungerer veldig bra. Jeg har ikke testet om den gir avleiringer siden det ikke er et problem for kvistbrennere. Jeg tror det skal være enkelt å lage gel selv også.

https://www.arctic-fritid.no/produkt/friluftsliv/mat-og-turkjokken/kokeapparater-og-brensel/bcb-firedragon-gel/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholder til turbruk

BabyOil flasker, finnes i ulike størrelser 200ml, 300ml, 500ml
spacer.png

 

Husk at rødsprit flammen er omtrent usynlig på dagtid, så sjekk alltid med hånden at det ikke brenner og ikke er varmt før du heller på mer.
Det tryggeste valget er nok ei slik ei da på 0,3L (fås også i 0,5L og 1L, samt også i grønn farge):
spacer.png

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til liten flaske som er god å helle fra, er å ha med en liten plastsprøyte fra apoteket. Sprøyta veier ingen ting og har derfor fast plass i fyringsposen min. Med rødspritbrenner (Trangia eller Evernew) fyller jeg som regel direkte fra flaske når jeg vet at brenneren er kald nok, men til forvarming av bensinbrenner syns jeg ei sprøyte grei å bruke. Suger opp rødsprit eller bensin med den og sprøyter over til forvarming.  Jo nærmere teltet, eller jo tørrere det er i marka, jo viktigere blir det å unngå søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanns tidigare speciella flaskor i mässing senare plast med en pip och dosering på plast.

Nu ev små olje flaskor för smörjning tex tex vid borrning i mettal för att kyla borr.

Men tag någon flaska av lite tjockare plast med en insats i ´halsen ´för strypning/minskning av flödet.

På längre turer på vintern kan man ju ha 2 st mindre i plast eller en mindre bränsle flaska i AL.

Jag vill gärna ha ca 15 ml som mängd på min stora Optimus 207 och ej för lite så den ej blir varm och man får börja om eller för mkt så det rinner över och luktar el fattar eld.

En väl rengjord oljedoserings flaska till två takts olja kan man anv ev ett litet köks mått tills man får känsla för rätt mängd T-sprit el Tenol som andra anv(Tid på 80-90 Talet såldes ju Apoteks sprit på Apoteket som jag fick vänta på att det var öppet på vardagar och såldes ej i mat el benzin station i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hylsen av en billig Bic kulepenn med meg. Denne bruker jeg som en pipette opp i ei lita tidligere smoothie flaske på kanskje en drøy desiliter, med rødsprit. Med denne pipetten kan jeg lett slippe en rødspritdose ned i forvarmingskåla på min Svea 123 uten å dele primusen. Jeg kan selvfølgelig også hente bensin til forvarming fra tanken på primusen med samme pipetten. Jeg har i grunn lenge tenkt at jeg burde finne meg ett bedre rør til dette, for en gang på tur opplevde jeg at det oppstod en sprekk i denne kjipe plasten som Bic pennene er laget av, og da fungerte jo ikke pipette funksjonen. Jeg har aldri kommet så langt, huset flyter jo av billige Bic penner, og jeg har bare slengt en ekstra penn i lokklommen på sekken. Latskapen lenge leve...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også sitronflaska ....hvis jeg har med rødsprit. Forvarming med parafin går overraskende bra om man lager en liten veke av toalettpapir i skåla.   All sort er borte etter 5 min på full guffe etter at forvarminga er over.  Jeg liker av likevel best tradisjonell oppvarming med sprit, gjerne rødsprit iblandet en slump methanol, da soter det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.