Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunnel vs. kuppeltelt


Torfug

Anbefalte innlegg

Hei.  Har lenge tenkt på å investere i et ordentlig telt som jeg kan ha i mange år fremover. Hadde egen bestemt meg for tunneltelt, og har sett endel på barents outdoor sitt trollheimen 3-mannstelt. Noen som har erfaring med dette? 

Men selvfølgelig når jeg har bestemt meg, ble jeg veldig i tvil om jeg heller skal gå for et kuppeltelt? Har sett på helsport sitt reinsfjellet pro 3-mannstelt.

Vil ha et allsidig telt som kan brukes til det meste. Kommer ikke til å dra på noen lange ekspidisjoner for å si det sånn, men trenger et telt som kan bæres på en dagstur, brukes sommer og vinter, og settes opp på ulikt underlag. Er veldig usikker på hvor stor plass jeg egentlig trenger i forteltet?

Og burde jeg heller gått for et som er lettere? Begge de over veier i underkant av 4kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller kanskje ikke så stor rolle hva du velger, når du skal kjøpe ditt første skikkelige telt. Begge deler fungerer bra og kan brukes til alt. Med erfaring finner du ut hva du foretrekker mest.

Jeg liker tunelltelt på vinter, fordi det er lettere å slå opp i vinden og man har et stort fortelt uten at det veier så mye.

Som enmannstelt liker jeg kuppeltelt (hilleberg unna), fordi jeg padler mye kajakk og det teltet krever mindre pluggfester enn ett tunelltelt for å stå bra - i skjærgården er det ofte leir på svaberg, gjerne kun med noen steiner å feste bardunene i, og da er det greit at teltet ikke må ha for mange plugger for å stå bra. I fjellet er dette sjeldent noe å tenke på.

Skal du gå alene, ville jeg valgt ett enmannstelt eller lite og lett "tomannstelt". For to personer er teltene du har sett deg ut veldig bra, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 minutter siden):

Spiller kanskje ikke så stor rolle hva du velger, når du skal kjøpe ditt første skikkelige telt. Begge deler fungerer bra og kan brukes til alt. Med erfaring finner du ut hva du foretrekker mest.

Jeg liker tunelltelt på vinter, fordi det er lettere å slå opp i vinden og man har et stort fortelt uten at det veier så mye.

Som enmannstelt liker jeg kuppeltelt (hilleberg unna), fordi jeg padler mye kajakk og det teltet krever mindre pluggfester enn ett tunelltelt for å stå bra - i skjærgården er det ofte leir på svaberg, gjerne kun med noen steiner å feste bardunene i, og da er det greit at teltet ikke må ha for mange plugger for å stå bra. I fjellet er dette sjeldent noe å tenke på.

Skal du gå alene, ville jeg valgt ett enmannstelt eller lite og lett "tomannstelt". For to personer er teltene du har sett deg ut veldig bra, synes jeg.

Takk for svar. 

Må vel bare bestemme meg for et, for som du sier fungerer både tunnel og kuppeltelt til det meste. Og har ikke klart å google meg frem til hva som passer best for meg dessverre. 

Det er jo snakk om litt penger for disse teltene og det er derfor jeg helst vil ta den riktige avgjørelsen. 

Teltet vil nok bli mest brukt av meg alene med hund, men noen ganger med en eller to personer til, derfor så må jeg nok gå for et tremannstelt. 

Ideelt sett skulle jo nok at en to - tre telt, men det synes jeg er litt råflott i forhold til bruken 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varnerius skrev (25 minutter siden):

Litt avsporing men XXL har Fjellheimen Pro 3 Camp  til 4900, hvis man er reward medlemm.

 



Ellers prøv disse teltene i butikken, hvis det er mulig. Ganske greit å "prøveligge" i dem først.  (Mulig bestille begge to, slåopp i  stuen , sende tilbake den man er minst fornøyd med)


 

Xxl har også de to teltene jeg har vurdert på tilbud akkurat nå. Synes barents outdoor sitt trollheimen telt virker litt bedre/smartere enn helsport sitt fjellheimen telt, men det er jo også noen tusenlapper dyrere. Synes det er veldig vanskelig å bedømme hvor mye et telt er verdt, hvor mye bedre kvalitet får en for noen tusenlapper? 

Ikke så dumt og evt. bestille to og sende et i retur, må vurdere det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt at du spesifiserer kravene dine enda litt mer presist som kan gjøre valget litt enklere. 

  • Vekt
  • Volum
  • Hvor lett det må være å sette opp
  • Antall personer i teltet
  • Vær og vind det skal brukes i
  • Over eller under tregrensa
  • Sesonger
  • Bo i eller bare sove i
  • Fortelt og oppbevaring
  • Utsikt ut av teltet
  • Lufting
  • Makspris

Ang kvalitet så er Helsport, Fjellreven, Hilleberg og vil anta Barents ganske bombesikre.

Når du sitter igjen med noen alternativer og ikke klarer å velge går du for det som er mest sexy 🙂

Når det er sagt opplever jeg kuppeltelt som de mest allsidige, hovedsaklig fordi de kan slås opp hvor som helst. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torfug skrev (13 timer siden):

Og burde jeg heller gått for et som er lettere? Begge de over veier i underkant av 4kg

Dette er jo litt tungt til solo-turer! Der ville jeg velge noe i 2(-3) kg klassen fx Helsport Nordmarka 2/3 etter behov. OK, rimelige telt, men litt lav sittehøyde.

Elgen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupoltält är bäst om man är lång el äldre som vill ha högre takhöjd och för oss som vill ha mer rumskänsla och mindre ´sardinburks´känsla.

Nackdel lite högre vikt vid stark vind kräver uppsättning mer övning,sätt fast en eller 2 stormlinor provisoriskt så tältet ej blåser iväg vid få bågar går uppsättningen fort och du kan flytta runt tältet och placera det på den bästa platsen med minst stenar eller rötter och prova lutning på marken inne i tältet så du ej ligger högre med fötterna el att du glider runt inne i tältet på halagolv eller liggunderlag.

Lättast tält är fortfarande ryggås tält ev med dina vandingsstavarWP_20210624_20_05_49_Pro.thumb.jpg.3b4496190fd6c98c3fc6a45954b427c3.jpg

Bästa ? 1 p tält HB Unna men 2 kg tyngre än lättaste för gramjägare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Torfug said:

Xxl har også de to teltene jeg har vurdert på tilbud akkurat nå. Synes barents outdoor sitt trollheimen telt virker litt bedre/smartere enn helsport sitt fjellheimen telt, men det er jo også noen tusenlapper dyrere. Synes det er veldig vanskelig å bedømme hvor mye et telt er verdt, hvor mye bedre kvalitet får en for noen tusenlapper? 

Ikke så dumt og evt. bestille to og sende et i retur, må vurdere det.. 

Jeg kjøpte ett Helsport Fjellheimen Pro 3 før sommeren. Veldig fornøyd med det teltet. Har tålt bra med både regn og vind. Fikk testet det på en strand i nord med 19ms vind, og 24ms i kastene.

Men etter å ha sett Trollheimen så hadde jeg kanskje valgt det. Det virker som en god blanding mellom Helsport Fjellheimen og Lofoten. Fortsatt rektangulær sovedel, men med mulighet til å åpne opp hele fronten. Jeg vet ikke hvor ofte man ville gjort det i praksis, men tanken frister på varme dager. Begge variantene er nesten for tunge som solotelt da. Men deilig komfort og plass alene. 

 

Jeg har også ett kuppeltelt av amerikansk type. Har likt det veldig godt og skulle egentlig kjøpe ett nytt kuppeltelt. Men nå har jeg blitt bortskjemt med det store forteltet på Fjellheimen. Selv to storsekker med utstyr kan man plassere fint i forteltet, og fortsatt ha god plass til å gå inn og ut. Og koke seg litt kaffe på morgenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, tips og råd 😊

Vet ikke om jeg har blitt noe klokere helt enda, må nok sette meg ned og skrive en for og mot liste over aktuelle telt. Og muligens pakke sekken med alt turutstyr + noe på fire kilo for å se om det blir for tungt eller ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torfug skrev (20 minutter siden):

Tusen takk for alle svar, tips og råd 😊

Vet ikke om jeg har blitt noe klokere helt enda, må nok sette meg ned og skrive en for og mot liste over aktuelle telt. Og muligens pakke sekken med alt turutstyr + noe på fire kilo for å se om det blir for tungt eller ikke. 

 

Naturehike Cloud UP, eller andre Naturehikemodeller kan være billig og greit alternativ hvis du skulle ønske å supplere med solo-telt. (Pakklett.no, 123friluft.no m.fl.). Mckinley har også noen relativt billige og lette modeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.