Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til en som har kun en fungerende arm


sofasliter

Anbefalte innlegg

Hei.
Spør for en venn...

Jeg var på en overnattingstur med en kompis, vi lå selvsagt i hvert våres telt. Kameraten har to armer, men den venstre er lam fra albue og ned.
Han vil gjerne klare seg alene på tur, men å sette opp Reinsfjell SL 2, med en fungerende hånd var håpløst. Mønestangen gikk greit å tre, men tverrstengene stoppe mot ett eller annet ved mønestangen. Da var det greit å ha 3 hender.

Selv hadde jeg med Allak 2. Løsningen med stengene på Allak, med en kort lomme over pluggfeste synes å passe bedre for han. Og siden Soulo har tilsvarende løsning så ble dette plutselig bedre alternativ enn telt med hele kanaler for stengene.

Men så ser jeg at Heimplanet kanskje kan passe enda bedre, litt høyere vekt men enklere å betjene med en hånd, og særlig dersom det skulle være litt vind. Fistral kan da være en god kandidat for solotur.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende problemstilling ved oppsetting av telt?
Tar gjerne i mot tips om andre telt som kan settes opp med en hånd, og erfaringer rundt problemstillingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg skulle klart å sette opp mitt Marmot Limelight-telt relativt greit ved hjelp av én arm og litt hjelp med føttene. Dette er et typisk "amerikansk kuppeltelt".

Der er det ikke mye knot med stengene, og duken slenges bare over stengene når de først er festet til bunnduken/footprint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg aldri aktivt prøvd meg på må jeg si.. men telt som Soulo/Allak kan muligens være ok?

Enda enklere er kanskje slike "mid" telt med enkel stang i midten, hvor teltets form stakes ut først, eventuelt også de med 2 stenger/staver, men prinsippet er det samme på mange av dem. Å sette ned 4-6 teltplugger, for så å tre inn 1-2 stenger (avhengig av type telt) som skal stå rett opp-og-ned for å lage teltets endelige form, burde gå greit med én fungerende arm ser jeg for meg. De aller fleste av disse er som med Soulo/Allak, at både inner og ytterteltet settes opp samtidig.

Mitt neste telt blir Dan Durston's X-Mid 2p, men de får man ikke lett tak i, og ny shipment er ikke ventet før årsslutt, men det er noe jeg ser for meg vennen din uten for mye knot kunne klart å takle. :)

Skal tenke litt mer på det.. :)

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to førlige armer, og jeg har ikke et sånt telt, men hva med et Zpacks Duplex: https://zpacks.com/products/duplex-tent

Det har jo typisk en gåstav i hver ende, men disse kan erstattes av veldig lette teltstenger. Det har vært skrytt av Zpacks her inne før, og slik jeg har forstått det er det fullgode telt, også i kraftig vind hvis man er nøye med oppsettinga. En rett stav i hver ende som står opp i stedet for å tres er kanskje mye enklere enn å måtte tre og bøye? Kanskje en av de her inne kan uttale seg om dette teltet, for eksempel @ketilring, om det burde være mulig å sette opp med en arm bunet på ryggen? Kanskje til og med ta teltet ut i hagen og prøve? Teltet er jo veldig lett, og det kan kanskje også bety noe hvis man har førlighet i bare ene armen.

Jeg har et Suolo, og skal teste i hagen om jeg klarer å sette det opp med en arm på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gåstavtelt er stramming dersom man ønsker å gjøre stangen lengre mens den står i spenn. Da trengs det to armer/hender. Med ferdige stenger er ikke dette noe problem. 

Dersom kompisen din klarer å sette inn en stang har jo Tarptent modellene Moment og Rainbow.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Det har jo typisk en gåstav i hver ende, men disse kan erstattes av veldig lette teltstenger. Det har vært skrytt av Zpacks her inne før, og slik jeg har forstått det er det fullgode telt, også i kraftig vind hvis man er nøye med oppsettinga. En rett stav i hver ende som står opp i stedet for å tres er kanskje mye enklere enn å måtte tre og bøye? Kanskje en av de her inne kan uttale seg om dette teltet, for eksempel @ketilring, om det burde være mulig å sette opp med en arm bunet på ryggen?

Jeg ser for meg at det vanskeligste med et "vanlig" telt vil være å tre i stengene, stramme disse opp og sette dem i stangkoppen (kan jo være vrient nok med to hender også) og dette slipper man jo med Duplex. Ja, jeg tror jeg skulle klart å sette opp dette teltet med én hånd, så lenge det ikke blåser for mye. Jeg har ikke prøvd det i praksis, og får ikke gjort det heller før i slutten av uka. :) 

ost skrev (2 timer siden):

Problemet med gåstavtelt er stramming dersom man ønsker å gjøre stangen lengre mens den står i spenn. Da trengs det to armer/hender. Med ferdige stenger er ikke dette noe problem. 

Å bare strekke ut én hånd fra soveposen for å heve/senke høyden på vandrestavene har jeg gjort flere ganger, det går fint. :) Mine staver har flikk-lås. Med sånn "tvist"-lås blir det antagelig verre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (4 timer siden):

 

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Zpacks Duplex

Jeg tenkte også på denne typen telt; fire plugger i bakken, inn med to staver/stenger, ferdig. Ikke det at jeg har prøvd noen av disse selv, da.

X-mid er vel en god slump rimeligere enn Zpacks og andre DCF-telt. I den grad det er mulig å få tak i X-mid, da.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (18 minutter siden):

Det her jo bare imponerende @Skogens Stønn, jeg er utrolig takknemlig 👏
Han bruker tenna i tillegg til høyrearmen, men dette klarte du kun med armen. 👌

Jeg brukte tenna helt til slutt på Aktoen for å lukke stang-, plugg- og teltposene. Det var enklest.

Ellers var det litt plunder med taket på Souloen, men det var fordi jeg prøvde å sette siste hekta på feil side av stanga. Når jeg gjorde det på riktig side gikk det veldig greit. På Akto var det stangkoppen som jeg måtte fikle litt med. Det er sikkert noe som går veldig greit etter hvert som man finner riktig teknikk.

Egentlig var jo dette en grei test. Da vet jeg at jeg får opp teltet om jeg skulle skade en arm.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (8 timer siden):

Da er det et stk Soulo på veg, etter overbevisende utførelse av @Skogens Stønn

 

Det tror jeg blir bra. Hvis det blåser er det greiest å sette plugger i hjørnene først, i hvert fall i den ene enden, og da mot vinden. De kan man jo dra opp igjen og flytte teltet dit man vil ha det og så sette i plugger igjen. Teltet står også helt uten plugger og barduner som vist i videoen.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.