Gå til innhold
  • Bli medlem

Eldre ryggsekk "flasser" innvendig


nchrtd

Anbefalte innlegg

Heisan. Kanskje noen har gode tips... Jeg har nemlig funnet frem en ryggsekk type Bergans Telemark fra rundt midten av 90-tallet, som dessverre "flasser" innvendig. Jeg antar det er et opprinnelig vannbeskyttende belegg som er blitt porøst etter at sekken har ligget lagret og ubrukt i mange år.

Jeg hørte med Bergans som foreslo å bruke en børste for å få det bort, alternativt pakke i en søppelsekk. Det sistnevnte er selvsagt mulig, men jeg lurer på om noen har andre tips til hvordan "flasset" kan fjernes?

Har tenkt å selge sekken for en billig penge, og den kan jo selges som den er, men ideelt sett skulle den sett litt bedre ut...

IMG_20210907_110136.thumb.jpg.b956b284332bf5446fadc41b9febf0d5.jpgIMG_20210907_110153.thumb.jpg.7334b283f4862f2b70463726739076a7.jpgIMG_20210907_110215.thumb.jpg.b7f06d868de2378e73218183922ec961.jpgIMG_20210907_110257.thumb.jpg.1c1ea4d3abe477843695c1ece08d5ded.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
nchrtd skrev (3 minutter siden):

Slett ikke umulig, det. Men om det er tips for reparasjon, er jeg fortsatt lutter øre :D

Som beskrevet i andre tråder, kan du påføre en blanding av silicon og white spirit, så blir sekken igjen vanntett.

Belegget innvending kan du fjerne det du klarer med en stiv børste, og børste godt mens du vasker den, og pensle på white-spirit+silikon blanding for å få den vannavstøtende igjen :) Det vil kanskje bilde fast det resterenee belegget om du gjør det innvendig, så slipper du mer rusk i bagasjen :) 

Kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Som beskrevet i andre tråder, kan du påføre en blanding av silicon og white spirit, så blir sekken igjen vanntett.

Belegget innvending kan du fjerne det du klarer med en stiv børste, og børste godt mens du vasker den, og pensle på white-spirit+silikon blanding for å få den vannavstøtende igjen :) Det vil kanskje bilde fast det resterenee belegget om du gjør det innvendig, så slipper du mer rusk i bagasjen :) 

Kanskje.

Takk! Skal prøve det. Bør jeg bruke noe spesielt til vasken, type Zalo eller noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ganske enig med @marius! Dette er et gammel polyuretan belegg som er ved å slippe taket. Jeg har flere gamle sekker, som er likedan. Sekken i sig selv er like bra og solid for det, men altså ikke vanntett lenger. Så kan man pakke vanntett i pakposer eller helt enkelt i en søppelsekk. og/eller  ha et vanntett trekk utenpå. For å spare miljøet bør sekken ikke kastes, men fortsette nyttige livet sitt! Vil man undgå "flass" på ullgenser mv. kan man plukke belegg av med fingrene og en stiv børste - jeg vill nok gjøre det "tørt", hvis sekken da ikke skal vaskes innvendig likevel.

En sådan Hagløfs sekk stod ved den lokale Frelserarme container noen dager - så plukket jeg den opp. Jeg undersøkte alle syninger og stoffet, strammere og  funksjoner: Alt var OK bortsett fra at den altså flasset innvendig. Jeg finger-rensket så mye som mulig og lever så med resten. Så nå har jeg en bra 40l sekk, som jeg faktisk bruker ganske mye, selv om de da er noe gammel.

Bruk og kast noe funksjonelt er ikke bra for miljøet - og nå er det på tide å sadle om.

Elgen 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal legge silikon, tror jeg du må legge litt arbeid i å fjerne PU coatingen. Silikonen skal sette seg på fibrene, og vil bare flasse med PU coatingen hvis det ikke får direkte heft. 
Jeg syntes gjenbruk er viktig, men litt usikker på om det å legge silikon er verdt innsatsen. Var det meg ville jeg gitt den bort som den er 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ta miljøvennlige valg hver dag. Man skulle tro at å reparere sekken med silikon og whitesprit er miljøvennlig, men jeg vet ikke. Ettersom jeg tidligere arbeidet med bl a lakkeringsarbeider, tåler jeg ikke lenger løsemidler. Jeg spyr bare noen åpner en white sprit flaske, malingsspann etc med følgende kraftig hodepine. Det å gå med en sekk på ryggen, som er sauset inn med silikon og white sprit.........hvor du kanskje har klær, sovepose, sitteunderlag, liggeunder, mat, drikke, votter, hundemat etc, .....jeg vet ikke hvor bra det er. Disse nevnte stoffene er løsemidler å regne, så uansett, vær forsiktig: bruk sikre hansker, ånderettsvern, og vernebriller når du skal sause dette rundt i sekken din. Hvis du kjenner lukten en uke etter at sekken har stått å godgjort seg etter innsausinga , anbefaler jeg at du kaster den, og da heller ikke leverer den til Fretex, kast den på avfallsdeponi under farlig avfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine sekker er egentlig vanntette, så jeg pakker alt i vanntette pakkposer allikevel. Dette belegget er vel ikke mye å bru seg om egentlig, og hvis sekken er god på ryggen kan den brukes som den er.

Fenrisfrøya skrev (6 minutter siden):

Det å gå med en sekk på ryggen, som er sauset inn med silikon og white sprit.

Du kan lese de andre trådene på forumet om løsningen. Lukten blir fullstendig borte når det har tørket. Jeg har tettet teltbunnen på teltet mitt med dette (teltbunnen fra 2008 hadde en del microhull), og er nå «god som ny» :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (57 minutter siden):

Ingen av mine sekker er egentlig vanntette, så jeg pakker alt i vanntette pakkposer allikevel. Dette belegget er vel ikke mye å bru seg om egentlig, og hvis sekken er god på ryggen kan den brukes som den er.

Du kan lese de andre trådene på forumet om løsningen. Lukten blir fullstendig borte når det har tørket. Jeg har tettet teltbunnen på teltet mitt med dette (teltbunnen fra 2008 hadde en del microhull), og er nå «god som ny» :) 

Helt enig, jeg har heller ingen ryggsekk som er vanntett, bortsett fra en sea of summit, men den har ett dårlig bæresystem og manglende festepunkter utvendig. Grei dagstursekk v kraftig regnvær.

Hvis lukten blir fullstendig 100 % borte, bøyer jeg meg i hatten, og støtter forslaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nok først og fremst for å prøve å få vekk flasset så langt det lar seg gjøre. Kan evt. prøve å lage en coating på en liten del og se hvordan det fungerer. Legger nok ikke voldsomt mye arbeid i det, men om den i hvert fall er kvitt det verste flasset og kan brukes så er jo det bra nok. 

Uansett, takk for gode tips og innspill. Godt førsteinntrykk av forumet her :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å impregnere sekken er ingen tidkrevende affære, så tidsaspektet bør ikke skremme. Vil tippe 10-12 minutter. Sekken kan impregneres på innsiden og det vil være både lettere og raskere vist du får vrengt den. Med impregnering på innsiden blir sekken tett, men du vil kanskje oppleve at stoffet på utsiden vil være mer eller mindre fuktig uten at det vil ha noe betydning.

En annen løsning, som jeg ville valgt, er å impregnere utsiden av sekken. Den klare fordelen er at stoffet i sekken ikke vil trekke vann. Vær nøye med sømmer og sørg for at de er mettet. Har sekken glidelåser så vær litt forsiktig med impregneringen på dem vist du bruker en tykk blanding. Tynn blanding går greit.

Jeg har brukt sil+ws impregnering i flere år og det meste kan impregneres og du justerer blandingen etter hvilke egenskaper du vil at impregneringen skal ha.

Her er et eksempel på hvordan jeg gjør det. 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har altså intet gjort for å impregnere de gamle flassende sekker, fordi jeg uansett pakker vanntet i poser(eller evt. bruker overtrekk). Så flyter sekken også, hvis man skulle dette i vannet i et fjellvann. (Den kjente øvelsen: svømme med sekk). Et par sekker har aldri hatt noe PU belegg fx en fjällreven og Norrøna som begge er av tettvevet spesialtekstil. De er nesten tette uansett med litt innsig ved sømmer. 

Skulle jeg velge å impregnere med silikon/white spirit løsning ville jeg så avgjort gjøre det på utsiden av sekken - altså motsatt det flassende laget på innsiden, som så kan leve sitt eget flassende liv. Jeg har impregnert en del fx poncho med denne silikonløsning og etter 1-2 dager på verandaen er det nesten luktfritt og uten bivirkninger. Under prosessen er ma selvsagt utsatt for litt løsningsiddel - likesom når an maler med alkyd-olje maling fx. jotun lady og renser pensel i WS.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det vanntette belegget på innsiden av stoffet som flasser av. Du kan børste bort det som er løst, men det vil sannsynligvis komme mer og mer. 

Sekken er fullt brukbar, men mindre vanntett enn før. Uansett om du har en sekk som skal være vanntett eller om du bruker denne sekken så bør du pakke med en søppelsekk inne i sekken hvis du skal på tur og det er fare for regnvær. Min erfaring er at ingen sekker er 100% vanntette. 

Men hvis du tenker på å selge sekken så blir nok ikke dette lett siden de fleste nok vil se på sekken som utslitt eller ødelagt.

Men hvis du impregnerer sekken som vist på innlegget over så blir det sikkert bra.  Bare husk at silikon kommer i flere former. Her ble det brukt baderomssilikon på tube. Noen silikontyper er flytende og forblir flytende uten å stivne eller tørke. 

Endret av Rolf Espeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne sekken jeg om du skal levere inn den til fretex! Jeg kan til og med betale frakt :-) Som de fleste skriver er det fint brukanes enda! Om du ikke gidder å bruke timevis på å gjøre den "litt vanntett" kan du heller bruke noen hundre lapper på et skikkelig regn trekk. Kjøpte meg ny sekk i 2018 og trodde den var "vanntett", det var den ikke etter en en våt helg på høyfjellet høsten 2018. Kjøpte vanntrekk 70 - 90 l fra Arcteryx og denne er på sekken om det er regn i lufta. https://www.outnorth.no/arc-teryx/pack-rain-cover?gclid=EAIaIQobChMI4KTH_Pbx8gIVQaOyCh0QZwaPEAYYASABEgLdaPD_BwE#Hyperspace Får helt fnatt om jeg glemmer å ta den med på tur!

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.