Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally 15 til elv?


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er ikke så mye lengden det kommer an på som formen på kanoen. Du bør ha DR-varianten (down river): https://www.westsystem.no/p/12382/ally-15-dr På bildet ser du at kjølen er svakt bøyd, noe som gjør disse kanoene veldig fine til stryk, også solo. Lett å styre, lett å dra sideveis. Du bør sitte omtrent i midten og bikke kanoen litt over mot padlesiden.

Hvis det er flat elv uten hindringer (altså ikke stryk der du må styre unna steiner, valser, dropp og annet) kan du bruke en hvilken som helst kano. På flatt vann (elv som renner avgårde uten bølger, stryk, valser og kraftige strømskjær regnes som flatt vann) kan det være enklere å padle en kano som er noe mer retningsstabil. Jeg tror ikke Ally 15" lages i flattvannsvarianten.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å velge en 15" Ally DR til solo elvepadling. Jeg bruker selv en 16" Ally DR til alt-mulig-padling, både solo og to. Er det stryk bør du vurdere spruttrekk.  Spruttrekk er også fint når man skal krysse store vannflater som en ekstra sikkerhet mot at bølger fyller kanoen, og beskytter også mot regn, vind og kulde. Skal du padle stryk bør du også vurdere ekstra flytemiddel i kanoen for at den skal være enklere å redde. En diger oppblåsbar pose i hver ende som strappes fast fungerer.

Skal du padle stryk er det helt greit å padle solo, men ikke alene.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk for svar @Skogens Stønn. Er jo ute etter ein kombiløysing der eg kan padle ein del åleine men kan vera to. Kjem ikkje til å padle stryka klasse 4 eller noko slikt men mindre enkle elver for leik og morro. Kunne tenkt meg ein rein elvekano men det er avgrensa kor mange fartøy eg kan ha i garasjen så då må eg ha noko som gjer ein fleirbruk :-) . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally 15 er helt grei å padle solo på grad I og II  og med bagasje og to pers men husk at Allyer lett bretter seg rundt steiner.

Det er ikke veldig mye igjen av en Ally som har vært bretta rundt en stein i elva. Jeg har padla MYE elv med Allyen min, men skulle jeg kjøpt en kano for ren tur-elvepadling igjen ville det blitt en plast kano, for litt mer herjing. Husk flyteelementer :)

 

Endret av Barskekarsten
Skrivleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har ikke selv, men ser i beskrivelsen hos xxl om Ally DR 15:

Sitat

Setene er skålformet og løse, slik at de kan flyttes frem og tilbake

Ville også spurt de som bruker Ally her om de faktisk foretrekker å bruke sete, eller om de foretrekker knestående?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (6 timer siden):

Har ikke selv, men ser i beskrivelsen hos xxl om Ally DR 15:

Ville også spurt de som bruker Ally her om de faktisk foretrekker å bruke sete, eller om de foretrekker knestående?

Ca det første jeg gjorde med min Ally var å kaste setene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (8 timer siden):

Ville også spurt de som bruker Ally her om de faktisk foretrekker å bruke sete, eller om de foretrekker knestående?

Det kommer litt an på. Som regel står jeg på kne og hekter rompa opp på setet. For beina er dette en veldig statisk stilling, så på lange strekker (timer) kan det være bra å sitte på sete med beina foran seg. I stryk og i høye bølger er det obligatorisk å stå på kne (for meg). Man har utrolig mye mer kontroll på kanoen når man står på kne, og man har også en helt annen rekkevidde på padletakene. Det samme gjelder for å sitte fram mot midten av kanoen når jeg padler alene. Utrolig mye mer kontroll.

Min 16-foter har den gamle typen trapperseter der setene sitter fast på hvert sitt tverrtag. Da går det ikke an å flytte setene. Det går imindertid an å snu spantet som forre sete sitter fast i så setet peker feil vei (feil hvis man hadde vært to). Da kan jeg sitte på dette og kommer en god del lenger fram mot midten av kanoen. Det setet som er på min 13,7" ser ut til å kunne flyttes nær sagt hvor som helst. Jeg synes imidlertid jeg kommer for høyt i kanoen hvis jeg sitter på setet i denne og synes derfor det blir for ustabilt (lett lastet/tom kano), så der er det alltid knestående.

Tror du blir fornøyd med 15-fotern jeg.

;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.