Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkevann langs Rondanestien fra Oslo - Eidsvoll


Linn Elise

Anbefalte innlegg

Annonse

Fyll vannflaska der hvor vannet er rennende, eller større vann. Er du i tvil om vannkvaliteten, kok vannet. Se opp for områder med mye sauemøkk, det er ikke bra for vannkvaliteten. Ser du døde lemen langs bekker eller vann, styr unna dette. I sommer har jeg sett usedvanlig mye døde mus i skog og fjell, kan se ut som det har vært musepest. Disse døde skrottene er ikke bra. Ferdes du på en sti hvor det ferdes mye mennesker, vær forsiktig med tanke på folkemøkk. Men som sagt, det sikreste er å koke vannet noen minutter om kvelden, og la dette avkjøle seg om natta. Væske må du ha under turen. God tur.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Jotunheimstien, og den går sammen med Rondanestien opp til Råbjørn (nord på Romeriksåsene). Derfra skal du svinge ned mot Nannestad og så gå over til Eidsvoll.

Opp til Råbjørn anser jeg ikke vann for å være noe problem. Det er bare å drikke vannet fra større bekker, tjern og vann. Jeg har i hvert fall gjort det i alle år og vil nok fortsette med det.

Når du kommer ned til bygda i Nannestad kan det være en fordel å bære med seg vann. Nå kommer det litt an på hvor du går. Går du langs veiene vil du finne butikker og bensinstasjoner der du kan kjøpe drikke. Selv har jeg drukket vann fra Leira så langt oppe som her. Jeg er usikker på om det anbefales, og det kan sikkert også være avhengig av tid på året og nedbør, men jeg har ikke selv hatt noen problemer med å drikke vannet. På nedsida av brua ved Kringler er det en flott foss å raste ved og hente vann fra. Du kan jo ta turen opp dit på forhånd og vurdere vannet selv. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter under normale forhold, men man kan jo koke det for å være sikker. Gardermoen skal vel ikke ha noen utslipp til Leira, men det er noe jordbruk oppover elva.

Jeg planlegger selv å gå Rondanestien. Jeg skulle gått den i fjor vår, men covid-19 har gjort at jeg har utsatt det til restriksjonene på DNT-hyttene er opphevet, antatt våren 2022. Jeg vil nemlig bruke hyttene på denne turen. Skal jeg gå så langt med telt/tarp vil jeg velge helt andre og mer spennende steder å gå. Selv vil jeg nok satse på en kombinasjon av å bære med meg vann og kjøpe drikke langs veien mellom Kringler/Nannestad og til jeg er inne i skogene igjen etter Eidsvoll. Og satse på koking/filtrering som reserveløsning.

Og godt tur! Det kommer til å bli en fin tur med rom for både kontemplasjon og begeistring. Det å være lenge på tur (helst alene for min del) er en skjellsettende opplevelse.

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (1 time siden):

mange bekker er tørre eller nesten tørre

Det kan nok være tørt i bekker ja, så å kunne bære med seg en liter vann er nok bra. På den annen side er man aldri langt unna et tjern eller vann i Nordmarka og på Romeriksåsene, så jeg ville ikke bekymret meg veldig på strekket opp til Råbjørn. Siste sjanse for å "proviantere" er vel på Kjelsås. Deretter er det kafé på Ås gård i Hakadal (bør sjekkes på forhånd om den er åpen når man har tenkt å passere, for meg ble det lunsj med godt drikke til der)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Har du tenkt å gå hele turen opp til Hjerkin under ett? Hvor lang tid planlegger du i så fall? Spør bare av nyskjerrighet. 😊

Det er planen. Så hopper jeg på Pilgrimsleden på Hjerkinn videre til Trondheim. Har benyttet DNT sine estimater ift planlegging, kombinert med Pilgrimsledens beregninger (som riktignok går i annet løp og terreng) og legger til ekstra dager pga Rondestiens mange rare retninger. Tar høyde for ekstra hviledager, uforutsett vær og vondt i viljen. Rundt regnet +/- 25 dager til Hjerkinn, og +/- 30-35 dager til Trondheim. Så tar det den tiden det tar å gå. Har ikke noe jeg skal rekke i andre enden, så det er igrunn ikke noe stress. Mer viktig at beina holder, at vandringen er lystbetont og at mat og utstyret er riktig for klima og slitasje. :) Har mat og depot-løsning for 35 dager på tur. Blir det for lite så finner jeg ei løsning. :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn Elise skrev (8 timer siden):

Det er planen. Så hopper jeg på Pilgrimsleden på Hjerkinn videre til Trondheim. Har benyttet DNT sine estimater ift planlegging, kombinert med Pilgrimsledens beregninger (som riktignok går i annet løp og terreng) og legger til ekstra dager pga Rondestiens mange rare retninger. Tar høyde for ekstra hviledager, uforutsett vær og vondt i viljen. Rundt regnet +/- 25 dager til Hjerkinn, og +/- 30-35 dager til Trondheim. Så tar det den tiden det tar å gå. Har ikke noe jeg skal rekke i andre enden, så det er igrunn ikke noe stress. Mer viktig at beina holder, at vandringen er lystbetont og at mat og utstyret er riktig for klima og slitasje. :) Har mat og depot-løsning for 35 dager på tur. Blir det for lite så finner jeg ei løsning. :) 

Det der høres ut som en fantastisk flott tur!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (2 timer siden):

Tips. Fylte vannflaska på kirkegården der du kommer ned. Er også et toalett der. 

Det har jeg ikke tenkt på. Topp tips! Regner med at du snakker om Bjørke kirke i krysset Nannestadvegen-Åsveien. Kirker må plottes inn på ruta. Det er kanskje flere sånne muligheter.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått så langt som til Løten i sommer. Etter Råbjørn er det dårlig med godt vann fra naturen hele veien. Fyll opp med vann der hvor du finner en spring, og bær med mer enn du normalt gjør, det er så vanskelig å finne godt vann. Kok vann om du må ta fra bekker og sjøer. Det hjelper å like vann med myrsmak... 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og svar! 

Jeg bærer med meg ganske mye, er veldig tørt hele veien. Det som ser ut som det skulle vært bekker (og enkelte steder har fått navn «foss» på et skilt) er nå i beste fall en sildrebekk. Gikk tørrskodd hele veien frem til Mattismyra(?) ved Råbjørn. Der var det vann i myrhull akkurat på stien… 
Ellers er skogen er åpenbart tørst. :) Og hjorteflua er hissig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.