Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven Keb Eco-Shell/Bergtagen Eco-Shell jakker. Erfaringer?


SgtPzych

Anbefalte innlegg

God dag! trenger en ny skalljakke og har snust en del på Fjällräven sine Keb, og Bergtagen Eco-shell jakker, men det er ikke lett å finne mye informasjon å disse på nettet. Er det noen her inne med en av disse jakkene som kan fortelle litt om hvordan de er i forhold til vanntetthet, vindtetthet etc.?

Var innom butikken deres på Karl Johan for litt siden og da fortalte selgeren at han ikke ville anbefalt noen av jakkene siden de får så mange returer, ble nesten litt sjokkert av å høre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SgtPzych skrev (1 time siden):

Var innom butikken deres på Karl Johan for litt siden og da fortalte selgeren at han ikke ville anbefalt noen av jakkene siden de får så mange returer, ble nesten litt sjokkert av å høre det!

Oj!

De har kun 2 års garanti mot fabrikasjonsfeil. Norrøna, Bergans og Arcteryx har mye bedre garantier.

Men jeg liker designet på fjellreven, og det sies de er myke og stille å gå med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så mange returer er det rart at de ikke er trukket fra markedet.

Ellers:

Fjällräven Keb Eco-Shell Jacket Review - Outdoorguru

og

Review: Fjällräven Keb Eco-Shell - Sidetracked

Finner mange andre "reviews" på google.

Noe som blir nevnt en del er at jakkene må re-behandles tidligere og oftere enn andre jakker (og bukser) fordi impregneringen ikke inneholder fluorkarboner.

Mistenker at noen kanskje ikke har fått med seg det.

 

Endret av northern_fov
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SgtPzych skrev (2 timer siden):

trenger en ny skalljakke og har snust en del på Fjällräven sine Keb, og Bergtagen Eco-shell jakker, men det er ikke lett å finne mye informasjon å disse på nettet. Er det noen her inne med en av disse jakkene som kan fortelle litt om hvordan de er i forhold til vanntetthet, vindtetthet etc.?

 

Personlig har jeg har større tro på Gore-tex sitt skallmateriale enn Fjellreven sitt egenutviklede. Men det kan hende at min vurdering er helt feil, og det miljøperspektivet skal man ikke kimse av i disse tider. Samtidig er dette jakker som bør holde i mange mange år, og der har jo Gore-tex noen gode garantier som kan være til hjelp om de ikke skulle holde. det er jo godt miljø å kjøpe en jakke som er holdbar og tidløs og kan brukes i mange mange år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Marius Engelsen said:

Oj!

De har kun 2 års garanti mot fabrikasjonsfeil. Norrøna, Bergans og Arcteryx har mye bedre garantier.

Men jeg liker designet på fjellreven, og det sies de er myke og stille å gå med

Hvis de har såpass kortere garanti, så sier det jo også noe om deres tro på produktene de lager. Det er synd, for jakkene er veldig fine, men det blir jo ikke miljøvennlig engang om man skal kjøpe ny jakke i hytt og pine. Ville du heller ha anbefalt noe med Gore Tex, som f.eks Arcteryx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Kjell Iver said:

 

Personlig har jeg har større tro på Gore-tex sitt skallmateriale enn Fjellreven sitt egenutviklede. Men det kan hende at min vurdering er helt feil, og det miljøperspektivet skal man ikke kimse av i disse tider. Samtidig er dette jakker som bør holde i mange mange år, og der har jo Gore-tex noen gode garantier som kan være til hjelp om de ikke skulle holde. det er jo godt miljø å kjøpe en jakke som er holdbar og tidløs og kan brukes i mange mange år. 

Ja, det har nok jeg og. Jo mer jeg leser om disse jakkene, jo mer virker det som om Fjällräven har noen alvorlige feil når det kommer til kvalitetskontroll på produktene sine. Selgeren i butikken sa at rundt 4/10 returnerer eco-shell jakkene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SgtPzych skrev (1 time siden):

Hvis de har såpass kortere garanti, så sier det jo også noe om deres tro på produktene de lager. Det er synd, for jakkene er veldig fine, men det blir jo ikke miljøvennlig engang om man skal kjøpe ny jakke i hytt og pine. Ville du heller ha anbefalt noe med Gore Tex, som f.eks Arcteryx?

Jeg har ikke prøvd eco-shell, så jeg vet ikke.

Men helt personlig, jeg ville gått for den jakken du liker best. Noen skryter veldig av fjellreven med eco shell, andre ikke. Det samme gjelder goretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

har brukt bergtragen eco-shell. Veldig mjuk og god jakke, vindtett og god passform, god hette. Vanntetthet, nja. Goretex jakker er meir vanntette enn ecoshell, basert på mykje bruk med både ecoshell og arcteryx alpha goretex. Eg bruke arcetryx dersom det er regn og fjallreven dersom det er tørt og ikkje for fuktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en vestlandsk regnbyge duger verken keb eller andre alternativer jeg har prøvd som ligner. Altså tettvevd bomull som er behandlet på en eller annen måte. Det varer til en liten regnskur, men vedvarende regn? Nei.

Når det er bare duskregn, eller vind så er jeg veldig fornøyd med Lundhags Habe. Den er litt mykere enn Keb og passer min kroppsform (lang overkropp) bedre.
Om det er skikkelig regn bruker jeg Klåattermusen sin Durin bukse og Allgrön jakke. De tåler litt deng i tett skog og holder meg tørr.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (42 minutter siden):

Til en vestlandsk regnbyge duger verken keb eller andre alternativer jeg har prøvd som ligner. Altså tettvevd bomull som er behandlet på en eller annen måte. Det varer til en liten regnskur, men vedvarende regn? Nei.
 

Keb-Eco shell er en membranjakke med vanntett membran. Det er ikke g-1000 som diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.