Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhåndsdefinerte inreach meldinger..


Holmen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker egentlig bare en av de. Og der står det noe som: "Vel framme i leir, alt bare bra."
Så har jeg to til som aldri har brukt. "Forsinket, men alt er ok" og "hent meg her"

Utover det så pleier jeg å skrive meldingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre forhåndsdefinerte meldingene bruker jeg som "markeringslys" underveis:

- "Ny dag, nye eventyr" som jeg sender til MapShare når jeg starter på dagens etappe

- "Nok for i dag" som jeg sender til MapShare når dagens etappe er unnagjort.

- "Tittei! :-)" som jeg sender til MapShare og til min samboer underveis for å vise at her var det fint eller interessant. Så kan hun se på kartet og lure på hva det var.

Det hender jeg også inkluderer flere personer i meldingene hvis de ønsker å følge tettere med. Ellers bruker jeg vanlige meldinger for "hent meg her", "blir forsinket" og sånne ting siden det vil avhenge veldig av situasjonen (men har aldri sendt noen da, annet enn for testing). Posisjonen sendes til MapShare hvert 30. minutt når jeg ikke har lademuligheter hele tiden, for eksempel på fottur og padletur over mange dager, og hvert 10 minutt hvis jeg har jevnlig lademulighet, for eksempel på MC-tur eller neon timers dagsetapper til fots der jeg kan lade ofte.

Jeg informerer alltid de nærmeste om at uteblivelse av meldinger og posisjon ikke betyr noe annet enn at jeg har slått av (eventuelt glemt å skru på) sporingen, for eksempel for å spare batteri til SOS hvis jeg ikke har fått ladet inReachen på en stund. Det skal ikke tas som et tegn på at noe er galt. "Intet nytt" er det samme som "godt nytt".

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bay skrev (46 minutter siden):

Skal jeg sende melding så sender jeg igjennom Earthmate appen. Bruker ikke predefinerte meldinger når appen er så fleksibel 

Enig i det. Skriving på inReach mini er ikke veldig enkelt. Men fordelen med de predefinerte meldingene er at de ikke teller med blant de 40 gratismeldingene jeg får i abonnementet hver måned (10 gratismeldinger for det billigste abonnementet). Predefinerte medlinger kan jeg sende så mange jeg vil av uten at det koster noe som helst. Vanlige meldinger koster ca. 5 kr pr melding (både sendte og mottatte teller med) etter de første 40 gratismeldingene. Så de predefinerte sender jeg uhemmet og gjerne ofte. De andre når jeg trenger.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (49 minutter siden):

Enig i det. Skriving på inReach mini er ikke veldig enkelt. Men fordelen med de predefinerte meldingene er at de ikke teller med blant de 40 gratismeldingene jeg får i abonnementet hver måned (10 gratismeldinger for det billigste abonnementet). Predefinerte medlinger kan jeg sende så mange jeg vil av uten at det koster noe som helst. Vanlige meldinger koster ca. 5 kr pr melding (både sendte og mottatte teller med) etter de første 40 gratismeldingene. Så de predefinerte sender jeg uhemmet og gjerne ofte. De andre når jeg trenger.

Aha.. var ikke klar over det, men da gir det mening👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2021 at 10:42 PM, Hammer said:

Jeg bruker egentlig bare en av de. Og der står det noe som: "Vel framme i leir, alt bare bra."
Så har jeg to til som aldri har brukt. "Forsinket, men alt er ok" og "hent meg her"

Utover det så pleier jeg å skrive meldingen. 

Veldig likt som jeg hadde som utgangspunkt👍🏻

On 9/2/2021 at 11:47 PM, Espen Ørud said:

Tror et finnes en tråd med forholdsvis likt innhold om du søker...

Jeg har ca:

-Nuh er jeg jammen meg ute på tur igjen. Akkurat nuh er jeg her:
-Alt ok og frmme for dagen, Slår leir her i dag.
-Alt ok, men blir litt forsinket tilbake til dekning.

Med litt bedre filtrering enn første forsøk klarte jeg å finne denne posten🙌🏻

On 9/3/2021 at 8:52 AM, Skogens Stønn said:

De tre forhåndsdefinerte meldingene bruker jeg som "markeringslys" underveis:

- "Ny dag, nye eventyr" som jeg sender til MapShare når jeg starter på dagens etappe

- "Nok for i dag" som jeg sender til MapShare når dagens etappe er unnagjort.

- "Tittei! :-)" som jeg sender til MapShare og til min samboer underveis for å vise at her var det fint eller interessant. Så kan hun se på kartet og lure på hva det var.

Det hender jeg også inkluderer flere personer i meldingene hvis de ønsker å følge tettere med. Ellers bruker jeg vanlige meldinger for "hent meg her", "blir forsinket" og sånne ting siden det vil avhenge veldig av situasjonen (men har aldri sendt noen da, annet enn for testing). Posisjonen sendes til MapShare hvert 30. minutt når jeg ikke har lademuligheter hele tiden, for eksempel på fottur og padletur over mange dager, og hvert 10 minutt hvis jeg har jevnlig lademulighet, for eksempel på MC-tur eller neon timers dagsetapper til fots der jeg kan lade ofte.

Jeg informerer alltid de nærmeste om at uteblivelse av meldinger og posisjon ikke betyr noe annet enn at jeg har slått av (eventuelt glemt å skru på) sporingen, for eksempel for å spare batteri til SOS hvis jeg ikke har fått ladet inReachen på en stund. Det skal ikke tas som et tegn på at noe er galt. "Intet nytt" er det samme som "godt nytt".

;-)

Liker tanken din her. Og som du sier, viktig at mottagere av meldingene er godt informert rundt komunikasjon.

13 hours ago, Bay said:

Skal jeg sende melding så sender jeg igjennom Earthmate appen. Bruker ikke predefinerte meldinger når appen er så fleksibel 

Med tanke på at jeg har valgt den kjipeste betalingsplan vil jeg ha tre gjennomtenkte meldinger jeg kan sende ubegrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 3 predefinerte ofte, de er gratis som det blir påpekt her, de er satt opp så de sender med et kart som viser hvor jeg er. Har 3 nære som mottar. Meldingene er:

1: vil bare si at jeg har det fint, 2: trygt tilbake i campen, 3: jeg er forsinket men alt er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.