Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensing turstøvel


trugepetter

Anbefalte innlegg

Annonse
trugepetter skrev (3 timer siden):

Er det mulig å slenge feks. Alfa Walk King goretex fjellstøvel i vaskemaskinen og sette det på bomullsprogram?

Hvis jeg skulle prøve det ville jeg nok heller gått for ullprogram og med lav temperatur, maks 30 grader, helst bare kaldt vann. Men personlig ville jeg nok ikke forsøkt å putte lærstøvlene mine i vaskemaskina.

Utenpå børster jeg av løs skitt med en børste, eventuelt under ei kran med kaldt vann for å få vekk alt. Deretter bruker jeg såpe beregnet for lær (jeg bruker Otter Wax Saddle Soap).

Inni skyller jeg godt med lunkent vann (~20 °C) og fyller så støvelen med lunket vann og litt passende såpe (er det membran i støvelen, så bruker jeg såpe beregnet på dette). Etter ~10 minutter skyller jeg flere ganger til all såpa er vekke.

Så lar jeg støvelen tørke helt i romtemperatur (flere dager til alt kjennes tørt ut) og behandler den deretter på vanlig måte med lærpleiemiddel (jeg bruker Otter Wax Leather Salve og til slutt Otter Wax Boot Wax).

Vanlige joggesko derimot, de går rett i vaskemaskina. Jeg kjører på et hurtigprogram som tar et kvarter og gjør det heller litt oftere. Det er også enkelt å håndvaske joggesko.

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke slengt fjellstøvler av skinn i vaskemaskinen.

Vask heller i vasken eller en bøtte med Zalo Antibakteriell (den skal visstnok hjelpe på tåfislukt, men har ikke prøvd selv enda), la de ligge en stund før du skrubber med en oppvaskbørste. Og skyll de gjerne under vasken med en børste før du slenger de i bøtten, sånn at du ikke vasker de i skittent vann.

Utfordringen er å tørke de etterpå. Tørker du de med en kraftig skotørker krymper skinnet, tørker de for sakte så blir det sur lukt innvendig. Så der må du finne en mellomting.

Smør læret når de er tørre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også Zalo brukes på gore tex membranen? Den må vel være mer effektiv mot fett enn sånne milde membran rensevesker. Grunnen til at de selger slikt er vel at vanlig vaskepulver har granuler eller små vann uløselige partikkel som kan tette til membrantøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trugepetter skrev (19 minutter siden):

Kan også Zalo brukes på gore tex membranen? Den må vel være mer effektiv mot fett enn sånne milde membran rensevesker. Grunnen til at de selger slikt er vel at vanlig vaskepulver har granuler eller små vann uløselige partikkel som kan tette til membrantøyet.

Norrøna anbefaler vanligvaskemiddel til goretexklærne sine, eller spesialvaskemiddel (valgfritt).

På Alfa sin side står det om skovedlikehold, jeg tror det var det jeg plukket opp tipset om Zalo antibakteriell innvendig.

Zalo skummer mye da, så må skylles godt.

Du kan dobbeltsjekke på Alfa sin nettside, du finner det nok der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble å kassere støvlene mine, da membranen tar inn vann pga. sprekker, i tillegg til at den også er impregnert med hardbarket tåfis. Turstøvlene mine tar vanligvis kveld etter ca. 8-12 mdr. daglig bruk. Forsøk på å rense gjør membranet bare verre har jeg erfart med mange tidligere par.

Er først lukt og fukt oppstått, så kommer nye støvler på handlelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.