Gå til innhold
  • Bli medlem

Typer av støvler til bruk i skog og mark når det blir kaldt?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en greie som tilsier at jeg må ortopedisk fikse fottøy, noe som tar sin tid, og jeg ser derfor allerede nå på varme støvler til friluftsbruk for kommende vinter. Det er en liten jungel der ute i ulike muligheter, og jeg setter pris på tilbakemeldinger av erfaring.

Bruken er ut i Nordmarka primært, på dags- og overnattingsturer uten ski, men med truger eller på pigger alt ettersom. Jeg er og noe sør i Trøndelag, og skal en tur til Svalbard neste Mars. I fjor var jeg ute med (for kaldt) fottøy i fra 0 til -20, og tror ikke jeg skal noe særlig kaldere enn som så. For det meste vil jeg være i rolig bevegelse, foruten om ved camp på kvelden, men da har jeg duntøfler, tykke gode sokker, og eventuelt karnakker i fotposer hvis det skulle bli krise. Dette er da altså ikke støvler ment til isfiske eller skuterkjøring. 

Det virker til å være 3 hovedtyper av fottøy jeg kan velge i, alle med for og bakdeler, og jeg vil som sagt sette pris på tilbakemeldinger om erfaringer med slike. 

1. Vinterstøvel uten nevneverdig justeringsmulighet. Type Baffin / Sorel etc skall med løs innerstøvel. Fordel er varmen de gir, bakdelen slik jeg ser det mangel på støtte og stramming ved vandring.

2. Isolert fjellstøvel. Fordel igjen mer varme enn ordinære fjellstøvler og mulighet til å snøre godt, men bakdelen tung vekt muligens, og kanskje ikke varmt nok? Gå opp en størrelse eller halvannen?

3. Enkel fjellstøvel i ekstra stor størrelse og med flere tykke sokker. Feks Lundhags en lags støvel. Fordel er vel pris og enkelhet, bakdel at det kanskje ikke blir varmt nok og passformen blir for stor? Må gå opp halvannen eller mer i størrelse?

En ting jeg lurer en del på er hvor mye ekstra plass til tykkere sokker og luft som kan varmes opp jeg kan tillate? 1 størrelse, 2 eller til og med 3 mer enn ordinært? Jeg bruker vanligvis samme eller en halv størrelse større i lette fjellstøvler og sko, og det fungerer godt med et eller to par tynne ullsokker. Men dette blir noe annet.

På forhånd takk for all bistand!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes vel et 4. alternativ også.... Man kan kjøpe overtrekkstøvler som man drar utenpå annet fottøy...

Selv har jeg slike, samt  at jeg er veldig fornøyd med Alfa Gaupe A/P/S som XXL dumpet til 900 kroner paret når de måtte tømme lageret...

Har disse i en størrelse større enn det jeg vanligvis ville brukt, og da får jeg fint plass til en tynn sokk, dampsperre samt tykk ullsokk. Om jeg skulle finne noe å utsette på dem, måtte det være at de av og til er litt for varme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Veldig vanskelig å svare på noe om støvler fordi passform er alt avgjørende! Min dessverre alt for ange erfaring tilsier, at det er varmere med en romslig støvle - særlig om forfoten - hvor tær og fot kan bevege sig. Mye bedre enn å stappe sig med flere lag tykke sokker. Man må rett og slett prøve med de sokker man tenker bruke. Pris??

Jeg bruker selv et par lette Alfa fjellstøvler som er godt brede med halvtykke sokker og filtsåle som vinterstøvler - også på hundesleden. Ryktet sier at Alfa er blitt smalere i passformen??

Overtrekkstøvler er bra på Skuter og slede, men ikke nødvendigvis sterke nok i sålen til lengere vandringer. Alfa Gaupe ser tillokkende ut, men har aldri prøvd de. 

Meindl fremstiller støvler av høy kvalitet, Jeg bruker selv Meindl Island Pro Wide modellen som fjellstøvler, men ikke til vinterture fordi de er i min vanlige størrelse og egentlig ikke varme i sig selv, men altså kjempebra til alle fjellturer. Meindl har ulike vintermodeller og mht til sokker ville jeg kanskje gå 1,5 størrelse opp her da Meindl kan være bittelite små i størrelsen. 

Ellers har https://www.widforss.no/vintersko-og-stovler et ganske bredt utvalg av vinterstøvler inkl. Meindl, men vær obs på bredden.

Enkelt lags støvler som Lundhaugs fiolin kasser er sikkert også bra varme med en tykk filtsåle, da der er ganske romslige. 

Jeg hadde selv et par Baffin/Kamikk/sorell? støvler -husker ikke -  på prøve, men kunne ikke en gang få dem på, selv om det var overstørrelse 47! Så støvler og føtter er vanskelig å rådgive om, fordi passformen er avgjørende.

Elgen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (12 timer siden):

Feks Lundhags

Lundhags har modeller med uttagbar filtsokk. De kan være verdt å ta en kikk på. Bedre å gå i enn de fleste av modellene til Kamik/Baffin/Sorel....

Personlig så synes jeg svært sjelden kulda er noe problem så lenge jeg er i bevegelse, så vanlige, kanskje litt romslige, med plass til litt tjukkere sokker, med fotposer/overtrekkstøvler til bruk i rolige perioder, ville vært mitt forslag. Men det høres ikke ut som det er det du etterspør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotposer er jo et alternativ når man er i ro. 
Spørs på tempt du ønsker. Jeg har brukt et par forede jaktstøvler på jakt. Det gikk fint på stillesittende post i 4-5 minus. Men jeg vil egentlig ikke kalle det vinterstøvel siden det fort er kaldere på vintern. Har og type støvel med uttagbar innerstøvel. De er varme men blir ikke så gode å gå i. Fordel er at det er lettere å tørke de siden innerstøvel kan taes ut.

Vinterstøvel. Det jeg bruker som vinterstøvel er Icebug Sorix Bugrip2. Det er støvler med pigger, blir fort litt polert på stiene her i Oslo siden mange går der. Støvlene er ratet til -40 men alikvel lette og sitter godt på så de er gode å gå i. Om den modellen finnes lengre vet jeg ikke men de har sikkert en arvtager evt. Dette er sko som typisk brukes i kalde omgivelser ved snøscooterkjøring. Aldri blitt kald på beina i de. Dog er de såpass varme at det blir svett å bruke de nærmere 0 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (19 timer siden):

Finnes vel et 4. alternativ også.... Man kan kjøpe overtrekkstøvler som man drar utenpå annet fottøy...

Selv har jeg slike, samt  at jeg er veldig fornøyd med Alfa Gaupe A/P/S som XXL dumpet til 900 kroner paret når de måtte tømme lageret...

Har disse i en størrelse større enn det jeg vanligvis ville brukt, og da får jeg fint plass til en tynn sokk, dampsperre samt tykk ullsokk. Om jeg skulle finne noe å utsette på dem, måtte det være at de av og til er litt for varme...

Overtrekksstøvler er rett et 4 alternativ. Det med et par gode støvler med god plass er det mest fristende alternativet. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (14 timer siden):

Hei

Veldig vanskelig å svare på noe om støvler fordi passform er alt avgjørende! Min dessverre alt for ange erfaring tilsier, at det er varmere med en romslig støvle - særlig om forfoten - hvor tær og fot kan bevege sig. Mye bedre enn å stappe sig med flere lag tykke sokker. Man må rett og slett prøve med de sokker man tenker bruke. Pris??

Jeg bruker selv et par lette Alfa fjellstøvler som er godt brede med halvtykke sokker og filtsåle som vinterstøvler - også på hundesleden. Ryktet sier at Alfa er blitt smalere i passformen??

Overtrekkstøvler er bra på Skuter og slede, men ikke nødvendigvis sterke nok i sålen til lengere vandringer. Alfa Gaupe ser tillokkende ut, men har aldri prøvd de. 

Meindl fremstiller støvler av høy kvalitet, Jeg bruker selv Meindl Island Pro Wide modellen som fjellstøvler, men ikke til vinterture fordi de er i min vanlige størrelse og egentlig ikke varme i sig selv, men altså kjempebra til alle fjellturer. Meindl har ulike vintermodeller og mht til sokker ville jeg kanskje gå 1,5 størrelse opp her da Meindl kan være bittelite små i størrelsen. 

Ellers har https://www.widforss.no/vintersko-og-stovler et ganske bredt utvalg av vinterstøvler inkl. Meindl, men vær obs på bredden.

Enkelt lags støvler som Lundhaugs fiolin kasser er sikkert også bra varme med en tykk filtsåle, da der er ganske romslige. 

Jeg hadde selv et par Baffin/Kamikk/sorell? støvler -husker ikke -  på prøve, men kunne ikke en gang få dem på, selv om det var overstørrelse 47! Så støvler og føtter er vanskelig å rådgive om, fordi passformen er avgjørende.

Elgen

 

 

Jeg har ingen erfaring med Alfa, muligens en av få her inne. Men både det og Lundhags er merker jeg vil prøve. Får litt skrekken av vekten til enkelte modeller fra særlig sistnevnte. Meindl har jeg ikke hørt om men skal sjekke ut!

Jeg har typ like lange men ulik bredde på føttene, noe som gjør det litt vanskelig å finne god passform for begge. 0,8 cm differanse merkes, særlig hvis det er ting som søm over fotbladet og likende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (9 timer siden):

Lundhags har modeller med uttagbar filtsokk. De kan være verdt å ta en kikk på. Bedre å gå i enn de fleste av modellene til Kamik/Baffin/Sorel....

Personlig så synes jeg svært sjelden kulda er noe problem så lenge jeg er i bevegelse, så vanlige, kanskje litt romslige, med plass til litt tjukkere sokker, med fotposer/overtrekkstøvler til bruk i rolige perioder, ville vært mitt forslag. Men det høres ikke ut som det er det du etterspør.

Jeg har et par fotposer med kartanker. Disse er med på skitur med pulk. Men nå vil jeg ha noe som jeg kan gå med. Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (9 timer siden):

Fotposer er jo et alternativ når man er i ro. 
Spørs på tempt du ønsker. Jeg har brukt et par forede jaktstøvler på jakt. Det gikk fint på stillesittende post i 4-5 minus. Men jeg vil egentlig ikke kalle det vinterstøvel siden det fort er kaldere på vintern. Har og type støvel med uttagbar innerstøvel. De er varme men blir ikke så gode å gå i. Fordel er at det er lettere å tørke de siden innerstøvel kan taes ut.

Vinterstøvel. Det jeg bruker som vinterstøvel er Icebug Sorix Bugrip2. Det er støvler med pigger, blir fort litt polert på stiene her i Oslo siden mange går der. Støvlene er ratet til -40 men alikvel lette og sitter godt på så de er gode å gå i. Om den modellen finnes lengre vet jeg ikke men de har sikkert en arvtager evt. Dette er sko som typisk brukes i kalde omgivelser ved snøscooterkjøring. Aldri blitt kald på beina i de. Dog er de såpass varme at det blir svett å bruke de nærmere 0 grader. 

Uttagbar innerstøvel er en funksjon jeg ser på. Det å kunne tørke / varme innerstøvelen over natten og slippe å sette føttene ned i et par iskalde støvler er en ting jeg tenker har høy komfortverdi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et par Lundhags Skare Expedition som jeg er såre fornøyd med (når jeg først fikk gått de inn). Har kun vært kald i de EN gang, men da frøs jeg på resten av kroppen, som da vil prøve å konsentrere varmen der den trengs mest, så det var min egen skyld, ikke skoa.

Ellers er det jo Jørnkangan sin Antifrys som JJensen selger. Kan muligens høre med de om det går ann å få skreddersydd disse til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (På 2.9.2021 den 13.00):

Har selv et par Lundhags Skare Expedition som jeg er såre fornøyd med (når jeg først fikk gått de inn). Har kun vært kald i de EN gang, men da frøs jeg på resten av kroppen, som da vil prøve å konsentrere varmen der den trengs mest, så det var min egen skyld, ikke skoa.

Jeg har kikket endel på Lundhags, men er litt avskrekket av en kombinasjon av høy pris og høy vekt, særlig det siste. 1kg per fot er det dobbelte av hva jeg har nå.

Har du gått opp i størrelse i disse? Lurer da de har innerstøvel og det er noe jeg er ukjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått opp med tanke på hva jeg bruker til hverdags, men ikke i forhold til hva jeg kjøper i fjellsko. Bruker 45 til findressen men 46 i fjellsko. Liker å ha plass til ekstra sokker her.

Ja de veier jo litt, det er ikke til å stikke under en stol. Kan ikke si jeg bryr meg om det selv, men ser at det kan være ett tema hos andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Stv skrev (På 5.9.2021 den 21.43):

Ja de veier jo litt, det er ikke til å stikke under en stol. Kan ikke si jeg bryr meg om det selv, men ser at det kan være ett tema hos andre

Jeg forsøker finne et sted jeg kan teste et par. Det blir neppe de lengste turene på føttene når det er kaldt uansett, og alt annet veier jo mer da likeså. Viktigere å holde seg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (14 timer siden):

Jeg fryser lett på føttene, men hadde for noen år siden et par støvler som aldri ble kalde for meg og var gode å gå med:  Härkila Staika GTX 12. Skal være varme til -25 også hevdes det. Som sagt var jeg grisefornøyd. 

 

https://www.jaktdepotet.no/bekledning/stoevler-sko/harkila/harkila-staika-gtx-12

Disse så fine ut! Jeg er selv på utkikk etter noen dedikerte vinterstøvler. -25-påstanden er dog "i bevegelse". I bevegelse klarer jeg å holde varmen i de fleste sko. Hvordan er inntrykket ditt "i camp" med disse skoene på? Det er spesielt da jeg sliter med å holde varmen om ikke føttene/skoene er oppå et bakke-isolerende liggeunderlag e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.