Gå til innhold
  • Bli medlem

Ammunisjon 22 kal.


Rolf Espeland

Anbefalte innlegg

Annonse

https://www.kammeret.no/topic/50428-forbudt-å-selge-ammunisjon-privat/

Kammeret.no og lovdata er gode kilder på dette.

Hovedpoenget er å holde ammunisjon (nei, .22 er ikke bare bare), unna kriminelle. Så ikke noe kontantsalge på kaia en sen nattetime. Kan jo høre med en pistolklubb eller skytterbane om de trenger noe ammo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket litt og det er visst helt greit å selge til personer som kan dokumentere at de har bæretillatelse på våpen med dette kaliberet. Det ligger noe ammunisjon til salgs på finn.no. , men det er ikke lov å sende ammunisjon med posten så den må nok omsettes "face to face". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For interesserte så er dette SK ammo, produsert av Lapua, under typenavnet Standard Pluss. Patroner som selges i "bulk" (patronene ligger løst i esken, ikke i egen holder), er en billig ammo. De er ikke vært stort og mengden er liten, så kjenner du noen med lovlige 22 LR våpen, så er det vel bare å gi det bort til dem. Vet ikke om noen ville betalt mer enn 50 øre/stykket for dem. Selv har jeg aldri giddet å kjøpe slikt, selv om jeg har kjøpt en del rimelig ammo for trening oppgjennom årene. 

Ellers er det jo fremvisning av god legitimasjon og gyldig våpenkort!  NB! Det er nok få i Norge som har "Bæretillatelse", selv om de har Våpenkort. :) 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Jeg pleier skyte på hytta med lyddemper for ikke lage så mye lyd. Da må hastighet være lavere enn lydhastighet. 

Dette er standard ammo (ligger i navnet), dv.s. standard hastighet. Så de er overlydshastighet. Har du en brukbar demper, så demper det jo noe av smellen.  Men du trenger vel helst sub-ammo.  Disse er utgått av produksjonen og jeg har ingen erfaring med dem, så eksakt hastighet vet jeg ikke. Men, det skal stå på esken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Rolf Espeland skrev (På 30.8.2021 den 16.14):

Nå har jeg sjekket litt og det er visst helt greit å selge til personer som kan dokumentere at de har bæretillatelse på våpen med dette kaliberet. Det ligger noe ammunisjon til salgs på finn.no. , men det er ikke lov å sende ammunisjon med posten så den må nok omsettes "face to face". 

Fult lovlig å sende ammo med post til info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra den 1/1 2013 kan noe ammunisjon sendes i posten, det gjelder UN 0012, UN 0014 og UN 0055.

Kun i svært begrenset mengde (maks inntil 5 kg)

Du må sjekke hva som er UN nr også.

Da dette må merkes før sending osv. Da må postem få UN nr før dem kan hjelpe videre med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.