Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sesongs dunpose til kresen mann


Anbefalte innlegg

Hei

Ser etter en 3-sesongs sovepose i dun. Er ganske så kresen når jeg skal sove, så har bestemt meg for at jeg skal gå for en XL-variant for å få best mulige opplevelser ute.

Har sett litt på salgene rundt om og funnet denne fra RAB (Alpine Pro 600). Noen erfaringer her?

Har også sett litt på Neutrino Pro 600 som er varmere men også lettere i vekt. Prisen er selvsagt høyere, men er det verdt forskjellen? 

Siste posen jeg har notert meg er MOUNTAIN EQUIPMENT Helium 600, men dette blir kanskje en litt dyr mellomløsning?

Jeg har ikke satt et spesielt budsjett, men men trenger ikke det aller råeste. Om det er andre alternativer så tar jeg gjerne imot forslag. Vet også at de posene jeg har linket til kan kjøpes til enda en bedre pris andre steder, men har kun linket fra samme side for å gjøre det enklere for meg selv :) 

Jeg sover stort sett på magen eller på siden, om dette har noe å si. 

Setter pris på alle tilbakemeldinger! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er XL i lengde eller også gjeldende i bredden? En bredere pose er også mulig å snu seg i uten at posen følger med rundt.

Hvis du tar en titt på poser fra Western Mountaineering, så er de høyt der oppe på rankingen. Megalite f.eks er en litt bredere modell.

Ellers er det noen som bestiller tilpassede poser fra Cumulus.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett lengden som øker, kanskje bittelitt på bredden.

Skulderbredde er det som er et mål på bredden, i tillegg til fasongen, som kan være tilnærmet  rett eller smalne inn og ha en form for mumie fasong. Og i de ligger du rett og slett som..en mumie..

Jeg ligger også på siden/magen og tromler rundt noen ganger i løpet av natten. Det er også greit å kunne krølle beina litt inni posen, og ikke hele posen synes jeg. Hvis posen ikke følger for mye med rundt, er det også større sjanse for at glidelåsen er der den var når du la deg. En stor pose vil ha litt større volum som må varmes, opp og kan oppleves litt kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med min Helsport Rago (Spring Pro). Når det nærmer seg 0 grader blir jeg kald, men da har jeg ikke noe på meg i posen. Lav vekt og pakkvolum. Siden du sover på siden vil jeg raskt nevne at du burde vurdere Sea to Summit "Air sprung cell" underlag og ei oppblåsbar pute. Ny verden for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er det ikke ønskelig med en sovepose som er lenger enn nødvendig. Mer luft å varme opp i fotenden resulterer gjerne i kaldere føtter.

Er enig med personen over som nevner Cumulus. Da kan du velge lengde og bredde uavhengig av hverandre for å oppnå akkurat hva du er på utkikk etter. Dessuten betydelig rimeligere da det bestilles direkte fra produsent uten fordyrende mellomledd i form av distributør og butikk.

(Dersom du snur deg i soveposen, ikke med soveposen, kan du ved Cumulus customization få mer varme ut av samme vekt ved å endre dunfordeling til mer dun i front.)

Endret av Markamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cumulus eller Roberts.pl. Lager poser i mange forskjellige lengder og bredde. Kan og velge dunkvalitet.
Fra WM er Megalite et alternativ men selv synes jeg min us er for lite som 3 sesongs i Norge. Da er Alpinelite bedre med Minus 7. Versalite har minus 12 men er ikke fullt så bred, dog bredere enn normalt. Skal du ekstra bred så Badger GWS f.eks på minus 10, den har 5 cm ekstra bredde. WM er bra men posene koster en del da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hekter meg på denne tråden. 
Jeg er kanskje ikke fullt så kresen som trådstarter, men er en stor (184 høy og også ganske omfangsrik) mann som også gjerne vil ha god vidde/bredde på posen.  Har sett litt på noen modeller som jeg fant som jeg tror kan være et OK når det gjelder pris vs kvalitet:

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/warmpeace-viking-600 - Warmpeace Viking 600 (dette er på papiret den videste posen jeg har funnet i Long Wide-utgaven. Kanskje den mest aktuelle for meg).

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/sommerposer/warmpeace-viking-300 - Warmpeace Viking 300 (lettere og rimeligere og like romslig, men kanskje ikke varm nok til 3 sesonger?)

https://www.hektapatur.no/kampanjer-2020/pasken-er-ikke-avlyst/skogspaske/falkeberg-summit-600-dunpose - Falkeberg Summit 600 (overraskende prisgunstig)

https://pakklett.no/collections/sleeping-bag/products/snowbird-3-c-xl-1-4kg - Naturehike Snowbird -3C (også ganske prisgunstig, men også litt tyngre)

Er det noen som har erfaring med disse?  Mest tenkt til helgeturer i den snøfrie delen av året.


 

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fiskepadde said:

Cumulus syr både pose og quilt i ulike størrelser etter ønske, ikke er de spesielt mye dyrere enn butikkmerkene heller. 

3-sesongs ferdige dunposer i litt stor størrelse varierer fra ca 1800 til 10000 kroner.  Hvordan ligger Cumulus i forhold til dette?

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rab Neutrino 400 og 600. 

Veldig fornøyd med begge to. 400 posen bruker jeg på fjellet sommerstid mens 600 posen brukes på fjellet vår og høst.  Hadde først 400 posen men denne blir litt kald hvis temperaturen synker under 0 grader derfor gikk jeg for 600 posen også. Et av kriteriene for valget av disse posene har vært vekt. Jeg vil fraråde å kjøpe for stor pose. Har gjort det en gang fordi jeg tenkte at dette ga meg bedre komfort men det var en stor tabbe. Har du for stor pose så blir det etter min erfaring fort kaldt. Soveposen bør omslutte kroppen uten at det oppstår store hulrom.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (2 timer siden):

3-sesongs ferdige dunposer i litt stor størrelse varierer fra ca 1800 til 10000 kroner.  Hvordan ligger Cumulus i forhold til dette?

På nettsiden deres kan du velge pose du liker, og legge til ekstra størrelse osv. på menyen. Prismessig så får du en -6 komfort pose som passer din høyde og trolig bredde, Panyam 600 på under 1200 gram (send de en e-post for å bekrefte) for 400 eurodaler. De har en annen variant som er en 500 lapp billigere men litt tyngre og.

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nå kjøpt en 3-sesongs sovepose.  Det ble Warmpeace Viking 600 https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/warmpeace-viking-600 i Long Wide utgave (den største).  Jeg er som sagt 184cm høy og bruker XXXL på overkroppen, så jeg er ganske omfangsrik. 


Jeg skal ikke si noe om temperaturgrense, for det har jeg ikke testet, men jeg testet posen i soverom i natt med åpent vindu og et par minusgrader og vind ute.  Den var meget behagelig og stor nok til at jeg greit kan snu meg inni posen uten at den følger med (jeg sover gjerne litt over på siden og kan bytte side i løpet av natten).  Jeg er meget fornøyd med kjøpet så lang, og mener at jeg har funnet et godt kompromiss mellom vekt, pris og kvalitet.  Størrelsen er super for meg, og jeg har fortsatt litt å gå på i lengden, noe som kan være kjekt når man skal snøre sammen i toppen med puter i posen (ja, jeg må ha pute(r) for å ligge på siden).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har enda ikke rotet meg til ny sovepose, men takk for gode svar, kommer godt med når jeg endelig får rotet meg til å kjøpe! :)

 

northern_fov skrev (På 30.8.2021 den 13.43):

Veldig fornøyd med min Helsport Rago (Spring Pro). Når det nærmer seg 0 grader blir jeg kald, men da har jeg ikke noe på meg i posen. Lav vekt og pakkvolum. Siden du sover på siden vil jeg raskt nevne at du burde vurdere Sea to Summit "Air sprung cell" underlag og ei oppblåsbar pute. Ny verden for min del.

Hva er den store forskjellen på et Air sprung cell og et "normalt" underlag? Mtp at jeg sover på magen/siden. 

Endret av Frydenlund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.