Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse Geiterygghytta Raggsteindalen


thomas christensen

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen har tips ang. tur med telt i området Finse - Geiterygghytta - Raggsteindalen?

Tenker på om det er lett å finne en ok teltplass, om det er mye ur i området, hvordan er det å gå i omr. utenom stier evt. Ser også at det ligger en del snø (breer?) enkelte plasser. Jeg hadde lyst til å ligge på platå hvor det gjerne er friskt vær og ligger snø, feks rundt Klemsbuhytta, er det ok å ligge i omr. der selv om det blir 15 m/s? Jeg drar om et par uker.

Jeg har Fjellheimen-teltet fra Helsport, det burde jo tåle en del vind. Tenkte også å ta med lange snøplugger, noen som har preferanse på det ved bruk på disse breene?

Takk for hjelp!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei - jeg gikk Finse-Raggsteindalen-Geitrygghytta-Finse forrige helg.

Er det lett å finne teltplass? Ja, enkelte steder. Første fem km fra Finse retning Kyrkjedøra/Raggsteindalen, og siste fem km før du er nede ved veien i Raggsteindalen, er det en del å velge mellom. Milen i midten er stort sett ur, du finner en del plasser nær Simlenutene men du er da på 1500m med alt det fører med seg av temperatur og vind. Og helt nede mot Raggsteindalen er det en del hytter, og mye kratt som ikke egner seg så godt for telt. Jeg endte med å telte rett ved elven, på rullesteinene. Var rimelig sikker på at det ikke kom nedbør den kvelden...

Etappen mellom Raggsteindalen og Geitrygghytta er litt lavere, der kan jeg ikke huske noe parti hvor det var langt mellom egnede teltplasser (dvs passe utsikt om en ønsker det, tilgang til litt ly for vind, og til vann).

Fra Geitrygghytta mot Finse igjen er det fine teltplasser langs Geitryggvannet og frem mot Omnsvannet, og på én liten høyde til, før det begynner å bli mye ur. Jeg campet på amfiet ved Omnsvannet på denne etappen. Høyere opp er du mer eksponert for vind. Rundt Klemsbu er det månelandskap, med hardpakket grus/gneis og lite vegetasjon. Teltet ditt holder sikkert 15m/s, men jeg er usikker på om pluggfestet gjør. Du kan evt. kompensere med steiner. Og du finner vann i området, om du er villig til å gå litt. Så det går sikkert an. Om det er behagelig er nok mest en smakssak.

Jeg ville nok ikke kalt snøfonnene for breer, selv om de kanskje ligger hele året. Jeg vil ikke si de egner seg spesielt godt for telting, siden de stort sett ligger i nordhellinger.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.