Gå til innhold
  • Bli medlem

Nature- Hike Cloud Wing 2p Test


Håkan S

Anbefalte innlegg

WP_20210824_16_27_14_Pro.thumb.jpg.51d1129c12045872854670d36d5119dc.jpg

Placeras med den långa sidan mot vinden

WP_20210824_16_30_47_Pro.thumb.jpg.bee12d0b36f8ff5a034f994932337b83.jpg

Liten Absiden för skor/kängor och liten ryggsäck

 

WP_20210824_004.thumb.jpg.2d4a53bb7cd1b0d491748178cbab1c8e.jpgWP_20210824_16_28_14_Pro.thumb.jpg.7314e10f8d23c083217d8c8e35d842e9.jpgWP_20210825_09_58_34_Pro.thumb.jpg.ab0148fbb9156f960dc4046d7a55f829.jpgWP_20210825_09_58_34_Pro.thumb.jpg.ab0148fbb9156f960dc4046d7a55f829.jpg

Pinnar endast limmad spets lossnar vid stenkontakt Kläm åt med tången 

Ett enkelt tält med vissa brister bland annat vind från fotsida samt lite liten Ingång på höjden av inner tält,

Bra avstånd till yttertältet,utvändiga stänger som gör att det går att sätta upp i regn om man fäster med pinnar vid ingång samt 2 i bakre hörn sedan montera stängerna.

Måmga extra exra stormlinor med kraftiga fästen i yttertältet men Saknas pinnar till all minst 3 st till krävs.

Lite klena enkelblixtlås,bra klämor att fästa yttertälet stämgerna.

Längd ok till att ligga på rygg utan sovsäck för 193 cm lång jag får med sovsäck ligga på sidan med lite hopdragna ben,

ok för 2 smala liggunderlag eller 1 smalt som bild eller detta och ett 100 mm bredare Abside blir lite större när vind ej ligger på eller om man spänner ut med extra linor där.

Fast lite vind blir det varmt i ca +15-20 gr troligen ok med bra 3 Säsongs sovsäck ned till +5-8 gr med enkel säck i syntet eller bommulsvadd + 10-15 gr det kommer ej in mkt vind från Absiden men på sidorna och fotändan är det mkt luftigt men vingskärningen gör att det fladdrar mindre i vinden.

Footprint saknar nitar med hål för stänger men har långa resårband som kan göras långa eller korta med dubbla slingor.

Jag ska använda det på cykeln tur och korta turer i lågland.

Bra tält i denna prisklass och ok att sätta upp även i vind samma testplats som MSR h.h.nx2 men bara halva vindtstyrkan troligen ca 5 m/s då lätt ensam blåste så att små påsar och liten bit liggunderlag blåste i väg ,men tältet stod kvar utan markpinnar.med bara liggunderlag som vikt inv.

Vikt ca 1550 gr +150 gr footprint Lägre enl tillverkaren med det stämmer ej dessa har jag vägt fram men kan väga igen om önskemål.

Wish pris vid tillfälle 900 skr inkl fp och frakt och moms var lika tält på Amazone för 12-1300 normalpris

Wish kommer att leverera andra markpinnar eller fler av samma sort efter kontakt

WP_20210824_002.jpg

WP_20210824_003.jpg

WP_20210824_16_30_39_Pro.jpg

WP_20210824_16_30_47_Pro.jpg

WP_20210824_16_27_58_Pro.jpg

Endret av Håkan S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Nu har NH sänt andra bättre pinnar lika dac i Al profil tot 16 st antalet är nog vad som krävs för att sätta upp alla stormlinor för att öka vidtålighet.

Nu testat igen och gämfört med Bergans trollhätta och Bergans SL så är det full sitthöjd i innertältet och längre avstånd mellan inner mesh och yttertältet och mindre risk för kondens pga ´vingar´mer lika tarp men samtidigt mer vindkänsligt om vinden ändrar riktning under natten och längre uppsättnings tid pga fler markpinnar krävs och koppling av bågar med klämmor än att säta in stänger i kanaler men största fördel högre inv höjd och större rymd i tältet lika kupol pga bågdesign.

Största fördel är dock lägre pris men troligen kortare livslängd tex på blixtlås och byglar till montering av yttertält i bågar och lie större känslighet för vind som då sliter på tyget,men rekomenderar NH som lågpris alternativ och som instegstält för att koma igång med friluftsliv finns ju tyngre mer tradionella modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nu testat i regn de vatten droppar som bildas har blivit en större oval är detta första tecknet på att det ska börja läcka in?

Finns bara på den delen under stång som är horisontal är detta ett generellt problem med alla kupoltält med denna stång för att skapa större rymd.

Satt upp tältret i regn och åt´fel ´håll så vind kommer in under ´vingarna´men verkar klara detta bättre än jag förväntar mig och innertält i solid panel går upp så mycket på detta ställe så det ej drar så mycket.

Dock endast provat i regnställ som ju är vindtätt men håller värmen bättre även vid lite blåst ca 5+ m/s.

Hade ej med liggunderlag så kyler nu sent på hösten mkt från marken trots regnställ och kraftiga  bommullsbyxor.

Enkel tält på det blåa delen i fotändan lutar ej lika ytter tältet så där kan det ev regna in efter många timmars regn men går ju ev att förlänga yttertältet där.

Nu efter detta testet skulle jag kunna tänka mig en kortare fjälltur och ifh till pris ok vikt så är det betydligt bättre än jag trott och skulle rekomendera som ett första ´fjälltelt ´

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.