Gå til innhold
  • Bli medlem

Randoneski og toppbestigning


Fjellfanten

Anbefalte innlegg

Heisann. Er det noen som har erfaring med randoneski? Lurer på om jeg skulle kjøpe med noe slikt. Det gjør nedturen mer behagelig enn å seile uten kontroll på tynne langrennski :wink:

Vil bare si at jeg ikke har interesse av å lære meg telemark. samt er jeg en tilhenger av slalåm, men har hittil funnet det vanskelig å kombinere med toppturer....

ALTSÅ: Er det like tungt å gå med slalåmski som randone mtp. vekt? Er dette kun en jålejipp for å redde den synkende slalåmtrenden? Er det verdt å bruke penger på dette utstyret som tross alt er ganske kostbart? OG; hvordan er de på flatmark?

PS: Ser de bruker randone på 71 grader nord, men det trenger ikke bety noe annet enn at SPORT 1 har sagt at de skal bruke dette. De må jo tross alt svette litt :wink:

JAJA.

Setter STOR pris på om noen har et svar her. Ser selvfølgelig at det ikke er så utbredt ennå, noe som kanskje gjør at ikke så mange har prøvd det.

HA en FINFIN dag

MHV

Fjellfanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er selvfølgelig mye tyngre å gå med enn vanlige "joggepinner", både støvel og ski/binding veier en god del mer. I tillegg er ankelleddet stivere/mindre bevegelig. Men det er jo nedoverturen man sliter for....

Pga tyngden på utstyret blir gå-teknikken en annen. Man unngår å løfte særlig på foten, heller skyve den foran seg.

Jålejipp er det definitivt ikke, kun et ledd i utviklingen av utstyr. Det er jo mye bedre å kunne gå på skia enn å måtte bruke truger e.l. Som du skriver: det er vanskelig å kombinere slalåm/topptur. En annen luring har sikkert tenkt det samme og kommet med en løsning..... Prøv den du også :wink:

PS. Hva er vel bedre enn å danse i pudder ned fjellsiden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette kun en jålejipp for å redde den synkende slalåmtrenden?

Slalom/alpint er så absolutt ikke på vei ned. "Spåmennene" går utifra at alpint også i år vil ta markedsandeler fra telemark og snowboard... Analytikerene har forutsett rett de siste årene, og vil vel sannsynligvis gjøre det i år også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemark/ fjellski eller randonee er nok i all hovedsak et spørsmål hvor du befinner deg.

I norge er mange fjell veldig flate. der kan det være best med fjellski. spesielt oppover. jo brattere terrenget blir, jo bedre blir det med randonee. i alpene finnes det ikke flate fjell som i norge. der nede er fjellski noe fullstendig ukjent. når vi snakker om turski i alpene (sveits, italia, frankrike, østerrike) så mener vi randone ski. 99,9 prosent i vinterfjellet i alpene bruker randonee. i bratt terreng er det best både oppover (mer kontroll når bakken er isete) og selvsagt nedover.

om telemark kan jeg ikke si mye om. også det er ganske sjelden i alpene. fjellkumpissen min pleier å bruke telemark mens jeg har randonee skiene mine. jeg har det best oppover (bedre bindingssystem med støtte oppover), nedover er det selvsagt spørs hva man liker best, slalåm eller telemark.

vil du kjøpe ut randonee utstyr så betaler du doppelt så mye i norge enn for eks. i østerrike. problemet er at utstyret er ikke så utbredt enda.

hilsen

coni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.