Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans havner hos Sport 1


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg må si det er synd at også dette ærverdige selskapet havner på Gjelstens hender. Har alltid hatt sansen for Bergans sine produkter. Lite fjas og egentlig lite dårlig kvalitetsvarer (i motsetning til f.eks. Norrøna).

Jeg tror ikke dette oppkjøpet er til det beste for oss forbrukere! 

 

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheSleepwalker skrev (2 timer siden):

Så alt eies av samme konsernet? Bergans, Sport 1, Anton Sport, Skandinavisk Høyfjellsutstyr, Intersport, m.m.? 😩

Pluss på Gresvig,  Sportsnett, swix og Helsport også. 

Det som er litt rart med disse butikkene er at jo - jeg har handlet der, men jeg har svært sjelden funnet veldig gode kjøp der. Intersport, G-sport, G-max, Anton Sport og Sportsnett... De kjører kanskje en linje som er mot massene - slik som XXL også gjør.

Usikker på om denne utviklingen er til det beste for oss forbrukere. det blir jo ikke bedre av at mange av de andre nettbutikkene kommer med egne merkevarer som er av svært varierende kvalitet og ukjent for oss. (Mye jalla). Det spørs om ikke denne utviklingen vil fortsette, slik at vi til slutt sitter igjen med bare 2-3 store aktører, slik som på norske dagligvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (9 timer siden):

Ikke helt rett det der. Swix og Helsport er vel eid av Ferd(gjennom Brav) Dvs tobakks penger vasket sunne 🙄

Stemmer det - må ha blingset der.. Det er en annen blokk med aktører som er sammenslått.

Om Brav

Vi eier og administrerer merkene Swix, Toko, Lundhags, Ulvang og Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kapitalismen i praksis dette. 
Og vi har jo sett over tid at nisjeprodukter blir kommersielle. Kvalitet går ned, kvantum opp. Før produktene etterhvert sakte men sikkert blir prikket inn mot massene og bedriften inn i et stort konsern som eier store deler av verdikjeden. Enten etablert selv, eller kjøpt av noen andre.

Dessverre et løp man som forbruker (og miljø) er dømt til å tape. Men vi kan alltid klamre oss til entusiastene som gang på gang etablerer nye foretak for å produsere nisje produkter. Disse vil nok alltid være der, men konkurransen for de blir også hardere siden de store konsern alltid vil ha innkjøpsfordeler i form av kickbacker, bonuser, prioritering av leveranser osv. osv. i tillegg til en ekstremt stor markedsandel. Som igjen gjør at nisje produkter av entusiaster blir veldig dyre for at de skal klare å leve av det. Dessverre er det begrenset hvor lenge en kan leve av og være entusiast.

Det værste er vel at vi er skyld i det selv, menneskene altså. Alltid billigste produkt som kjøpes, man leter alltid etter rabattkoder. Kan man kjøpe fra utlandet for å spare noen kroner gjør man det. Bedriftseierne er slue nok de, men det er søren med forbrukerne også.



 

Endret av Hammer
  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (42 minutter siden):

Det er kapitalismen i praksis dette.

Tja, jeg synes du ser veldig svart på situasjonen. Faktum er at utstyr av meget høy klasse er blitt tilgjengelig til massene til en meget lav pris. Og nisjeaktører når ut til massene til en helt annen kostnad enn tidligere, blant annet gjennom forum som dette.

Miljøet vinner ikke, men vi som forbrukere har aldri hatt det bedre. Reallønnskostnaden for bra utstyr har aldri vært lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, lars p said:

Ikke helt rett det der. Swix og Helsport er vel eid av Ferd(gjennom Brav) Dvs tobakks penger vasket sunne 🙄

Det samme kan man vel da si om Arcteryx , Atomic, Suunto, Peak performance,  Wilson, Salomon m.fl. De er eid av Amer Sports som også opprinnelig var et tobakksselskap.

 

Man kan jo også se på det sånn at det er bra at det tross alt er norske eiere,  slik at selskapet forhåpentligvis fortsatt vil ha noe av utviklingen og miljøet her i landet. Feks Rottefella har fått tyske eiere, så det er vel bare et tidsspørsmål før de finner ut at det er mer lønnsomt å flytte alt ut av landet. Samme tyskere eier også halve Snowmotion som lager Fimbulvetr. Ajungilak har vel ingenting igjen i Norge etter at de ble kjøpt opp av Mammut, annet enn navnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (På 1.9.2021 den 10.16):

Tja, jeg synes du ser veldig svart på situasjonen. Faktum er at utstyr av meget høy klasse er blitt tilgjengelig til massene til en meget lav pris. Og nisjeaktører når ut til massene til en helt annen kostnad enn tidligere, blant annet gjennom forum som dette.

Miljøet vinner ikke, men vi som forbrukere har aldri hatt det bedre. Reallønnskostnaden for bra utstyr har aldri vært lavere.

Må si meg enig med @Hammer. Det er dessverre sånn at mange store merker flagger ut produksjon, og ofte til Asia. Dette gir forbrukerne lavere priser, men det har sine bakdeler. Ofte er det vanskelig å kontrollere arbeidsmiljø og arbeidsvilkår hos underleverandører, og det er mye skitten industri. 
Man mister også lokal kompetanse og arbeidsplasser, og bidrar generelt lite til norsk økonomi - annet enn at noen få tjener mye. 
Når kompetansen blir borte, og man får kastet rabattkoder etter seg, så bygger det også under en bruk og kast mentalitet som ikke er heldig for miljøet.

Oppsiden her, er at det finnes noen få nisjer som prøver å endre dette. Så blir det opp til forbrukerne om de vil støtte disse

Endret av Hc.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er for så vidt enig i det meste du skriver, @Hc.b, men det jeg skrev noe om er at produktene vi får tak i nå er bedre enn før, og vi betaler mindre for den kvaliteten enn før. Men det er åpenbart at på samfunns/økologi-nivå så er ikke en slik utvikling bærekraftig på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.