Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dette?


Omnilite

Anbefalte innlegg

Kom over denne konstruksjonen langs bredden ved et fjellvann som ligger på ca 1200m for litt siden. Åpningen er ca 40x40x60cm (bxhxd), den bar preg av at den var bygget for en god stund siden. Det var en enslig gammel hytte på motsatt side av vannet.

Er det noen forslag til hva det kan være?

(Jeg har en formening, men den holder jeg litt tilbake i første omgang)

 

20210823_210240.thumb.jpg.7d288c5c02fb14275f0783a58faf2c51.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte det muliges kunne være en gammel revefelle med tanke på den flate steinen på toppen. Men den er nok for liten til dette bruket. Et annet forslag kan være at noen har bygget det forbindelse med oppbevaring av kjøtt, feks når noen har skutt reinsdyr og ikke klarer å bære all kjøttet på en tur ned fjellet.

Bilde av en gammel revefelle:

http://www.kildenett.no/portal/imagearchive/FTTF.063746.jpg

 

 

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner heller ikke hva dette er. Men at det skal være en røykovn, tviler jeg på! Til varmrøyking av fisk/kjøtt, er høyden alt for liten. Det kunne vært brennkammeret til en ovn for kaldrøyking, men da må det være en form sjakt (el. et rør) som skrår svakt oppover,  mot kammeret en henger opp/legger det som skal røkes. Kammeret må være så langt og tett, at røyken som driver oppover er kald, når den kommer til kjøttet/fisken. Da TS ikke har avbildet noe bak og høyere oppover og heller ikke nevnt det i tråden, tviler jeg på om det kan være en del av kaldrøykings ovn. Men, spent på hva dette kan være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykeovn var også det første som slo meg, men syntes også det manglet noe. Dog er toppsteinen støttet opp slik at det er åpning under den på høyre side. Retningen på åpningen er vel SØ, det blåser oftest fra V eller NV og den vender mot vannet, og den eneste åpningen er den som vises på bildet. Terrenget var skrånende men ikke bratt. Var nesten mørkt, derfor er bildet også det. Jeg har gode muligheter til å ta den nærere i øyesyn i dagslyd på et senere tidspunkt.

Det må være en stund siden den er bygget, basert på moseveksten. Kan hende den er noe dypere enn hva jeg oppgav (revefelle i forhold til dybde?). Det er rev i området. Ser ut som det er litt småstein/sand innerst.

Grunnen til at jeg "holder tilbake info", er at det jeg vet trolig er et sekundærformål, og jeg undrer litt på hva den opprinnelig ble bygget til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

20210823_210253.thumb.jpg.1ff86d4726cdc64e1e5d6fd150826f1e.jpg

Denne skjulte seg inni konstruksjonen🙂

Ut fra det faktum at den har kork og ikke skru, og siden overflaten på flasken er "rustikk", må den være ganske gammel. 

Den har åpenbart ligget i fred ganske lenge, jeg anså den nærmest som et kulturminne, så jeg rørte den ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (15 timer siden):

20210823_210253.thumb.jpg.1ff86d4726cdc64e1e5d6fd150826f1e.jpg

Denne skjulte seg inni konstruksjonen🙂

Ut fra det faktum at den har kork og ikke skru, og siden overflaten på flasken er "rustikk", må den være ganske gammel. 

Den har åpenbart ligget i fred ganske lenge, jeg anså den nærmest som et kulturminne, så jeg rørte den ikke.

En flaske inni. Da er det åpenbart hva det er: Ett barkskap :)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei omnilite

 

Denne var artig, kan dessverre ikke hjelpe deg med forslag på denne. Men vil tipse deg og andre som kan ha nytten av det med denne siden:

https://www.kulturminnesok.no/kart/?q=&am-county=&lokenk=location&am-lok=&am-lokdating=&am-lokconservation=&am-enk=&am-enkdating=&am-enkconservation=&bm-county=&cp=1&bounds=59.661498224008554,8.372268676757812,59.49809151947178,8.6297607421875&zoom=11&id=
 

Om denne formasjonen allerede er funnet og registrert så kan den ligge på kartet jeg linket til, det meste av kulturminner havner her. 
om du får napp her hadde det vært artig om du skriver det her i tråden. Om du ikke finner formasjonen på kartet vil jeg oppfordre deg til å kontakte noen som muligens vet hva dette er, så den kanskje blir ivaretatt for fremtiden om det er av historisk verdi. 
 

lykke til 👍

 

latitude

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært forbi en gang til, litt fuktig vær, men tok noen flere bilder. Er ikke det mest naturlige sted der det ferdes folk mye folk, selv om det bare er vel 2km fra vei.  For å komme til, må en passere en bekk/elv som er vanskelig å krysse ved normal vannføring, om en ikke vet akkurat hvor det kan gjøres.

Takk for info @latitude, finner den ikke på kartet, skal se om jeg etter hvert får forhørt meg om denne har noen historisk interesse.

20210921_184150.thumb.jpg.1727a31297e7eb24600317d707157b5a.jpg20210921_184129.thumb.jpg.12b8f942f632ef837078ec8be9577b85.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 minutt siden):

Har vært forbi en gang til, litt fuktig vær, men tok noen flere bilder. Er ikke det mest naturlige sted der det ferdes folk mye folk, selv om det bare er vel 2km fra vei.  For å komme til, må en passere en bekk/elv som er vanskelig å krysse ved normal vannføring, om en ikke vet akkurat hvor det kan gjøres.

Takk for info @latitude, finner den ikke på kartet, skal se om jeg etter hvert får forhørt meg om denne har noen historisk interesse.

20210921_184150.thumb.jpg.1727a31297e7eb24600317d707157b5a.jpg20210921_184129.thumb.jpg.12b8f942f632ef837078ec8be9577b85.jpg

Kult, blir spennende å høre om det kommer noen løsning på dette. 
 

latitude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg holder en knapp på tipset fra @Kjell Iver om et kjøttgjemme/gjemme/borri. På side 16 i Sluttrapporten over Kvænangsbotn og Navitdalen landskapsvernområder: Kulturminneregistreringer og kartlegging av historisk bruk av utmarka ser man et par eksempler på kjøttgjemme/borri i fjellet. Røkeovner krever brensel som på 1200moh kan være en utfordring. Artig når man kommer over slikt i naturen, det får tankeboksen til å våkne og kreativiteten blomstrer :) 

Endret av Lars og Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.