Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken brenner skal jeg ha?


børt-erik

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg syns den har den, men det er en viss forsinkelse fra du justerer til noe skjer i brenneren. Den funker fint på både gass og bensin, men det er mye effekt i den på bensin. Såpass at jeg som regel må løfte litt på stekepannen om jeg lager pannekaker f.eks. Men dette skyldes nok også at avstanden fra brennerhodet til panne/kar er veldig liten på den, og den koker vann i et rasende tempo. Om den passer i et Trangia sett er jeg usikker på (jeg har ikke noe Trangia å teste med) siden den har 3 bein som felles ut - og som sitter fast i brenneren.

Men noe jetfly er den i alle fall ikke, hverken på gass eller bensin. Jeg kan fint føre en normal samtale over den mens den går på full spiker på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

børt-erik skrev (På 2.9.2021 den 14.10):

Whisperlite utgår for min del, for den har så vidt jeg forstår ikke særlig god regulring.

Det ser ut til å gå mot en ny Nova. Den er både velprøvd, og rimelig. Så får jeg vurdere en silencer.

Synd at det ikke lages stillebrennere som er regulerbare. Er det en grunn til det?

Det er et nisjemarked. Stillebrennere er vanskeligere å varme opp (det tar lenger tid) og bråkebrennere er mer pålitelige, forenklet sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (11 timer siden):

Det er et nisjemarked. Stillebrennere er vanskeligere å varme opp (det tar lenger tid) og bråkebrennere er mer pålitelige, forenklet sagt.

Det kommer helt an på hvilke stillebrenner det er snakk om. Jeg har 111, 111T, MSR XGKII og MSR Simmerlite.

Den som krever mest forvarming er 111T (stillebrenner), og den som krever absolutt minst forvarming er Simmerlite (stillebrenner). Av bråkerne er det 111 som krever mest forvarming.

Sinmerlite har tynn og kort slange, reguleres ganske bra og kvikt. 111 regulerer optimalt, både i stille (111T) og bråker. XGKII har tykt og langt rør, effekten kan reduseres noe med å strupe igjen og evt. lavere trykk i flasken, men ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Det kommer helt an på hvilke stillebrenner det er snakk om. Jeg har 111, 111T, MSR XGKII og MSR Simmerlite.

Den som krever mest forvarming er 111T (stillebrenner), og den som krever absolutt minst forvarming er Simmerlite (stillebrenner). Av bråkerne er det 111 som krever mest forvarming.

Sinmerlite har tynn og kort slange, reguleres ganske bra og kvikt. 111 regulerer optimalt, både i stille (111T) og bråker. XGKII har tykt og langt rør, effekten kan reduseres noe med å strupe igjen og evt. lavere trykk i flasken, men ikke så mye.

Simmerlite er vel ikke i produksjon lenger? Enig i at det er en artig ovn, men sånn sett en enhjørning også i det segmentet.

Føler at du er en del av nisjegruppen. Hvor mange brennere har du?

(spoiler: jeg har trolig flere... det er en sykdom. 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (17 minutter siden):

Simmerlite er vel ikke i produksjon lenger? Enig i at det er en artig ovn, men sånn sett en enhjørning også i det segmentet.

Føler at du er en del av nisjegruppen. Hvor mange brennere har du?

(spoiler: jeg har trolig flere... det er en sykdom. 😅)

Ja, dessverre er Simmerlite ute av produksjon. Meget lett brenner, og veldig pålitelig! Eneste minuset: stor flamme ved forvarming, og risiko for søl, og litt ustødig om man ikke bruker plate som eks. MSR Trillium base.

Jeg har disse 4 brennerne. En bråk og en stille slangebrenner, og en bråk og en stille kassebrenner. Da er jeg dekket for livet, tenker jeg :)

Foretrekker flytende drivstoff også på sommer.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (4 minutter siden):

Har du noen formening om hvordan Dragonfly oppfører seg vs Simmerlite?

Dragonfly bråker, det gjør ikke Simmerlite.
 

Dragonfly veier mer, kan forvarmes med rødsprit for liten flamme, trolig mer stødig, og er antakelig trolig mindre vindsensetiv (fordi det er en bråker), og regulerer trolig varmen vesentlig bedre siden den har justering på brenneren.

Jeg har ikke Dragonfly selv, men hadde jeg ikke hatt XGKII ville jeg trolig hatt Dragonfly i stedet.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at Optimus Polaris ikke blir nevnt, i tillegg til Nova? Har Polaris selv og er meget fornøyd med denne sammen med gass og bensin. Parafin fungerte ikke veldig bra, og fikk mye pulsering. Brenner stabilt, god å justere også til simmering, og er meget stillegående med silencer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hade en MSR DF brännare för test en stor nackdel är att den ej går att vika ihop så kompakt och att byglar för kastrull är stora samt att det är en spec. pump som ej passar övriga MSR brännare.

Samma brännar konstruktion som XGK och samma oljud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.