Gå til innhold
stikamp

Gondol opp Lomseggen

Anbefalte innlegg

På filmen så skriver de at formålet med prosjektet er å gjøre fjellet tilgjengelig for flere, for et komisk utspill. Kunne de ikke vært så ærlige å sagt at formålet er å tjene penger. Fjellet er ikke akkurat så utilgjengelig i Lom, hverken til fots eller med bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forhold til gondolbanen kan det tenkes at de vil selge hamburgere på toppen av banen til folk som liker å sitte mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er selvsagt værre å spise feit mat hvis man ligger bare ligger på sofaen. Uansett så kommer jeg meg raskest etter en tur hvis jeg får i meg noe kjøtt. I gamle dager var det jo uhørt å skjære bort fettranden på kjøttet. Den gang var det så og si ingen feite, og det er vel ikke så rart med det harde fysiske arbeidet som var rundt om kring på gårdene. Sånn sett vil jeg si at feit mat blir mindre usunn for de som har et visst aktivitesnivå. Rekker man å forbrenne fettet raskere enn det hoper seg opp så blir man jo ikke feit. Det samme gjelder selvsagt sukkerholdige drikker. Tar man seg ut og får lavt blodsukker er det ikke like farlig å drikke brus i forhold til de som ligger på sofaen som tilsetter sukker til et allerede normalt eller høyt blodsukker. Men dette er jo ganske logisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke denne maten er like usunn når man har tatt seg helt ut. Jeg drikker aldri brus annet enn på lengre fjellturer. Da kjenner man at man trenger å få opp blodsukkeret. Mat på bensinstasjoner spiser jeg og som regel i forbindelse med hjemmreise fra tur. Det er faktsik greiere å spise i Øvre Årdal på Mixen der enn i Lom. Men også der har de merkelige åpnigstider. Det virker som de liker å ha det dødt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lom har uansett idiotisk åpningstider. Det blir ofte til at jeg må kjøre helt til Fagernes kjøttsulten som en bjørn bare fordi bensinstasjonene på død og liv må stenge så tidlig. (det burdet vært nattåpent, da hadde det kanskje blitt et par arbeidsplasser ekstra der og) Men det er jo bra for Fagenes som får pengene mine istedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett! gondolbane i Lom er patetisk og vil ikke bidra med å redde bygda fra utflytting. Med alle herlighetene som finnes nær Lom (tettsted) er det ikke mange som gidder å drøye der for lenge uansett. Det er jo heftigere utsikter fra bilvinduet i Leirdalen, opp mot Juvvasshytta, sognefjellet og ned mot Turtagrø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke bare alle flytte fra Lom da? så slipper man disse inngrepene. Gondolen vil nok stoppe utflyttinga :D Det er utrolig mange unge i bygdene som ønsker å flytte til mer sentrale strøk uansett hva som skjer i bygda. I Valdres skjer det ganske mye av økonomisk aktivitet for tiden (hyttebygging alpinsentere osv) men unge flytter ut like fordømt. Om man liker det eller ei så tror jeg det er en naturlig utvikling at folk flytter til mer sentrale strøk og at det vil bli mindre og mindre folk i bygdene. Dette er en utvikling som går igjen over hele verden. 2007 blir det første året der det bor flere mennensker i byer enn ute på landet. Jeg ser og for meg at denne gondolen kan bli en sessong avhengig ting, og sessong arbeid er ikke det som holder på folk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir alltid like imponert over Lomseggen når den dukker opp på veien mot Lom, jeg har flere ganger tenkt at det er bra det ikke går noen gondol opp der. Så dette er jo ikke overraskende. Planen er heldigvis ikke like dramatisk som siksenteret i Bøverdalen var, men alikevel er det ikke bra. Har lyst til en gang å bestige Storivilen fra Lom, men det blir for kjipt med en gondol over hodet :cry:

Får håpe fylkesmannen stopper denne planen slik som han gjorde med Bøverdalen skisenter.

Lurer på hvordan ting vil bli når vi går over til regioner. Det prat på at det da kanskje ikke blir noen som kan overstyre kommunale vedtak slik som fylkesmannen i visse tilfeller kan i dag. Og hvis kommunene skal få lov til å gjøre alt de vil, så blir det jo helt Texas.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.