Gå til innhold
  • Bli medlem

Gondol opp Lomseggen


stikamp

Anbefalte innlegg

Uansett! gondolbane i Lom er patetisk og vil ikke bidra med å redde bygda fra utflytting. Med alle herlighetene som finnes nær Lom (tettsted) er det ikke mange som gidder å drøye der for lenge uansett. Det er jo heftigere utsikter fra bilvinduet i Leirdalen, opp mot Juvvasshytta, sognefjellet og ned mot Turtagrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser at behovet for å skape arbeidsplasser benyttes som argument for gondolbane til Lomseggen. For meg blir det litt søkt. Det må da gå an å holde på med noe annet der oppe.

De fleste mennesker er jo tross alt ikke ansatt i gondolbransjen. Selv i en gondolvennlig by som Venezia jobber jo de aller fleste med noe helt annet. Her er et par forslag:

kan det tenkes at det finnes andre måter å skape arbeidsplasser på i Lom ?

- Hva med ålreit internasjonalt spisested i sentrum med litt mer spennende mat enn de to-tre veikro-lignende stedene som ligger der fra før ? Ikke aller liker kjøttkaker og svidd rødspette. Ikke alle liker lokal "Lomsk" mat heller. Sorry Brimi...

- Kanskje en kaffebar som serverer noe litt bedre enn traktekaffe fra Bodum-kolber til 20 kroner koppen. Det er ikke veldig lett å få seg en ålreit Latte eller Cortado i det indre av østlandet for å si det sånn. Sikkert fler enn meg som savner det.

- Hva med en Mac Donalds som kan servere turister med dårlig tid og som kan sysselsette bygdas ungdom ?

- Kanskje en aldri så liten produksjonsbedrift med skiftarbeid ?! Man burde vel kunne produsere et eller annet på Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda: Tror alle som har bodd på et lite sted a la Lom vet at et rikt restaurant- og kafé-tilbud er veldig dårlig butikk og helt utopisk. I Lom kunne kanskje noe sånt fungere i juli og august. Resten av året: Lykke til.

Når det gjelder selve saken er jeg enig med dere - Gondolbane er ikke helt smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus, tviler du på Mac Donalds-konsernets evne til å tjene penger ?

Ellers nekter jeg å tro at en gondolbane skal være noen bedre butikk enn en kaffebar. Den er veldig kapitalkrevende å bygge og koster en god del å vedlikeholde også i den delen av året hvor den ikke vil brukes.

Jeg tror nok det vil være marked for bra spisesteder og drikkesteder på et trafikknutepunkt som Lom. Men det er mulig at bygdefolket bestemmer litt mer enn markedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus, tviler du på Mac Donalds-konsernets evne til å tjene penger ?

Ellers nekter jeg å tro at en gondolbane skal være noen bedre butikk enn en kaffebar. Den er veldig kapitalkrevende å bygge og koster en god del å vedlikeholde også i den delen av året hvor den ikke vil brukes.

Jeg tror nok det vil være marked for bra spisesteder og drikkesteder på et trafikknutepunkt som Lom. Men det er mulig at bygdefolket bestemmer litt mer enn markedet....

Nei, jeg tviler ikke på McDonnalds-konsernets evner (Eller de som er franchie hos dem). Derfor tror jeg det er helt utopisk å tro at de vil etablere restaurant på et lite sted som Lom. Det er ganske enkelt ikke marked for slik. Bygdefolket derimot ville sikkert være strålende glade for både McDonnalds og mer urbane kaffebarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lom har uansett idiotisk åpningstider. Det blir ofte til at jeg må kjøre helt til Fagernes kjøttsulten som en bjørn bare fordi bensinstasjonene på død og liv må stenge så tidlig. (det burdet vært nattåpent, da hadde det kanskje blitt et par arbeidsplasser ekstra der og) Men det er jo bra for Fagenes som får pengene mine istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lom har uansett idiotisk åpningstider. Det blir ofte til at jeg må kjøre helt til Fagernes kjøttsulten som en bjørn bare fordi bensinstasjonene på død og liv må stenge så tidlig. (det burdet vært nattåpent, da hadde det kanskje blitt et par arbeidsplasser ekstra der og) Men det er jo bra for Fagenes som får pengene mine istedet.

Hehe, jeg har også holdt på å stryke med pga. det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har også holdt på å stryke med pga. det der.

Ja, åpningstidene er ikke mye å skryte av der oppe.

25.mars ifjor, etter 16 timer i Skjåkfjella med 15-25 kalde og mer eller mindre kuling hele dagen, så virkelig E og jeg frem til burgern i Lom.

Stengt kl 2100.

Nytt forsøk hos Nordahl: Vinterstengt frem til april/mai engang stod det på døra:(

Selvfølgelig hadde det vært åpent, såfremt de kunne tjent penger i vintermånedene.

I lys av dette skal altså panda "redde" bygda med noen kaffebarer eller heite restauranter!

Goddag-mann-økseskaft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet positiv til gondolbane dersom det kun blir en bane for å frakte folk opp for å se utsikten. Har enda ikke vært på Lomseggi. Kanskje jeg kan spare den til jeg er gammel og dårlig til bens? Så kan jeg ta en fjelltur med gondolbanen.

Jeg har hatt Lom som utgangspunkt for mange turer i området, og har blitt glad i Lom de siste årene. Det som har trukket meg dit er nærhet til naturen, og hyggelig mennesker.

Men jeg ser at Lom trenger noe mer enn Arne Brimi, en gammel kirke og et fjellmuseum for å trekke turister. Så lenge Lomseggi ligger utenfor nasjonalparken og landskapsvernområdet, må det vel være greit med en attraksjon ekstra.

Det jeg er redd for, er om målet med banen, er å lage et skisenter for "hippe" Bærumsungdommer med hvit pannebånd osv. Det ville ikke passe inn på Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så det passer bedre med kjipe bergensere som deg som skal ta gondolbane til Lomseggen for å forsøple naturen og stemningen med den jævlige dialekten deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bygda kan redde seg selv jeg, men da må man kanskje være villige til å jobbe når markedet tilsier det. Det har noe med holdninger og serviceinnstilling å gjøre. Her på hjørnet er den en kar som driver kafe. Han åpner klokka ti om morgenen og holder på til midnatt hver dag. tror han tar seg fri omtrent en dag i uka. Kaffen hans funker fordi han gir folk det de vil ha. Sånn må man drive hvis man skal ha sving på sakene.

På steder som Lom er man litt for vant til å jobbe når man gidder og gi blaffen i kvalitet. Er turistene misfornøyde kan de jo bare kjøre to timer over fjellet til Fagernes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, åpningstidene er ikke mye å skryte av der oppe.

25.mars ifjor, etter 16 timer i Skjåkfjella med 15-25 kalde og mer eller mindre kuling hele dagen, så virkelig E og jeg frem til burgern i Lom.

Stengt kl 2100.

Flere som har måttet se langt etter burgere i Lom! :D Vår redning har ofte blitt den døgnåpne Statoil stasjonen i Otta, hvor det i hvert fall er mulig å få noe varmmat. Nei, utnytter man dagene til fulle i fjellet, er det ikke lett å få noe annet enn egen medbragt mat, som ikke alltid er like fristende når turen er over. Å stenge kl 2100 er vél tidlig, særlig på sommeren når mange er oppe litt lenger enn barne-TV-tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett så rett, Nils. Når man kommer hjem fra en lang tur nytter det ikke mer mer kjeks og brødskiver. Da er det skikkelig mat som gjelder, og helst burger, biff, pizza eller lignende. Jeg har også lagt merke til at jeg får så sinnsykt lyst på smågodt. Det virker som om kroppen skriker etter sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samme her. Sukker og cola er tingen. Men hva kommer dette av? Er folk for fromme i Lom til å ha lenge åpent? Det er da ganske mye turister der om sommeren?

Husker godt den turen, Håvard. Det endte med burger i Otta og snorking i bilen i bakken opp mot Høvringen. Selv ikke du orket å kjøre helt til Theim den natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengte bensinstasjoner er visst et problem... :D Men det er vel neppe noen overraskelse at de ikke er åpne...

Her er to forslag:

1. ta med primus og et eller annet som bare trenger å varmes kjapt opp, kan ligge klart i bilen når du kommer tilbake.

2. Ta med en ekstra termos med kok-hett vann, pakk den inn i noe skikkelig godt isolerende og la den ligge i bilen til du kommer tilbake. Hiv noen pølser ned på noen minutter og spis like usunt som annen bensinstasjonmat.

Velbekomme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det siste der har jeg vurdert. Da får man jo faktisk 10 pølser til samme prisen som én. Problemet er at burger er enda diggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke denne maten er like usunn når man har tatt seg helt ut. Jeg drikker aldri brus annet enn på lengre fjellturer. Da kjenner man at man trenger å få opp blodsukkeret. Mat på bensinstasjoner spiser jeg og som regel i forbindelse med hjemmreise fra tur. Det er faktsik greiere å spise i Øvre Årdal på Mixen der enn i Lom. Men også der har de merkelige åpnigstider. Det virker som de liker å ha det dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke denne maten er like usunn når man har tatt seg helt ut. .

Enig, etter en lang dag med kanskje 3-4000 Kcal i minus, er det vel viktigere å fylle opp lagrene igjen.

Blir litt som å skjære bort fettet på ribba julaften det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir maten mindre usunn hvis man er sulten eller har forbrent mange kcal.....? Det er vel ingen som kan mene :D

Skal man fylle opp sukkerlagrene så er det massevis av "sunne" karbohydratkilder som kan fortæres. Pølse og hamburgere har vel ikke særlig med karbohydrater, det er vel heller fett og proteiner. Kroppen må da omdanne dette til energi selv, og det tar tid. Kjøp heller en klase bananer.

Enig, etter en lang dag med kanskje 3-4000 Kcal i minus, er det vel viktigere å fylle opp lagrene igjen.

I minus i forhold til hva? Turstart? Hva hvis en allerede hadde 100.000 i pluss? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir maten mindre usunn hvis man er sulten eller har forbrent mange kcal.....? Det er vel ingen som kan mene :D

Skal man fylle opp sukkerlagrene så er det massevis av "sunne" karbohydratkilder som kan fortæres. Pølse og hamburgere har vel ikke særlig med karbohydrater, det er vel heller fett og proteiner. Kroppen må da omdanne dette til energi selv, og det tar tid. Kjøp heller en klase bananer.

I minus i forhold til hva? Turstart? Hva hvis en allerede hadde 100.000 i pluss? 8)

Jeg elsker Cola etter en tur, men burger kan jeg spare meg for ;) .

Usunn mat er uansett godt når man skal fylle opp med litt kalorier :D

Berlineboller synes jeg er kjempe digg da :) ! Kan kaste innpå noen av dem etter en tur :lol:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt værre å spise feit mat hvis man ligger bare ligger på sofaen. Uansett så kommer jeg meg raskest etter en tur hvis jeg får i meg noe kjøtt. I gamle dager var det jo uhørt å skjære bort fettranden på kjøttet. Den gang var det så og si ingen feite, og det er vel ikke så rart med det harde fysiske arbeidet som var rundt om kring på gårdene. Sånn sett vil jeg si at feit mat blir mindre usunn for de som har et visst aktivitesnivå. Rekker man å forbrenne fettet raskere enn det hoper seg opp så blir man jo ikke feit. Det samme gjelder selvsagt sukkerholdige drikker. Tar man seg ut og får lavt blodsukker er det ikke like farlig å drikke brus i forhold til de som ligger på sofaen som tilsetter sukker til et allerede normalt eller høyt blodsukker. Men dette er jo ganske logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... logisk Alek? Er det? Her er det mange teorier ute å går, fått med deg debattene mellom ALLE som påstår at de har fasiten? Stor variasjon i blodsukker påstås å være fetende. Fet mat påstås å ikke være fetende pga du spiser færre kalorier før du blir mett (karbohydrater er ikke like mettende). Brød er ikke så sunt som alle vil ha det til hevdes det, pga det er for energitett mat (les: du spiser flere kalorier for å bli mett) for et alt for stillesittende folk. Folkehelsas råd om karbohydratrik kost skal visstnok også være fetende og feil for oss...

Det eneste som er sikkert er at går det flere kalorier inn enn hva som forbrennes, så lagrer kroppen disse (fett). Er det motsatt, tar kroppen av reservene (lagret energi, f.eks fett). Men så er det de som hevder at en kalori ikke nødvendigvis er en kalori, fordi kroppen behandler kalorier fra ulike kilder ulikt og dermed påvirker kroppens aktivitetsnivå og forbrenningsnivå. F.eks at en kalori fra sukker krever ikke noe for å bli forbrent (ren energi), mens en kalori fra fett må først gjennom en omdanningsprosess og dermed reellt sett er mindre enn en kalori...

OT dette i forhold til gondolbane... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.