Gå til innhold
  • Bli medlem

Gondol opp Lomseggen


stikamp

Anbefalte innlegg

Dersom det blir bygget en gondolbane:

Vil det da være mulig å benytte de samme tekniske løsningene til f.eks gondolbane til topper som Austabottind eller Kyrkja som begge jo egner seg for slikt ?

Dersom Lom får bygge et slikt anlegg, bør ikke alle andre fjellkommuner i Norge ha den samme muligheten ? Luster f.eks har jo Skagastølsryggen og Vang har Falketind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Og med det samme vi var i gang kunne vi kanskje sprengt ut rom til en heis i Storen? Det kunne jo blitt en attraksjon på høyde med Holmenkollen.

Forøvrig kan ikke Vang skryte på seg Falketind (desverre).

8)

8):lol::lol: Så enig så enig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uansett bør vel hensynet til en balansert markedsutvikling i Jotunheimen tilsi at alle kommuner bør ha den samme adgangen til å videreutvikle de fjellområdene som i dag ikke brukes til noe fornuftig.

Storen f.eks bør jo kunne utnyttes bedre enn i dag. Man trenger bare å kappe av noen meter øverst og bygge en heliport slik at gondolturistene får en fin opplevelse på vei ned igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uansett bør vel hensynet til en balansert markedsutvikling i Jotunheimen tilsi at alle kommuner bør ha den samme adgangen til å videreutvikle de fjellområdene som i dag ikke brukes til noe fornuftig.

Urørt natur er fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Lom får bygge et slikt anlegg, bør ikke alle andre fjellkommuner i Norge ha den samme muligheten ? Luster f.eks har jo Skagastølsryggen og Vang har Falketind.

Noen bør i alle fall kunne gjøre det, her f.eks er det tenkt å kombinere cruisetrafikk med gondolheis og ski.

http://www.stranda.kommune.no/kunde/bilder/StrandaSentrumCruisebaat.jpg

Blir den en realitet går den nok ikke bare når det er snø i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uansett bør vel hensynet til en balansert markedsutvikling i Jotunheimen tilsi at alle kommuner bør ha den samme adgangen til å videreutvikle de fjellområdene som i dag ikke brukes til noe fornuftig.

Storen f.eks bør jo kunne utnyttes bedre enn i dag. Man trenger bare å kappe av noen meter øverst og bygge en heliport slik at gondolturistene får en fin opplevelse på vei ned igjen også.

Lomseggen er verken Jotunheimen eller nasjonalpark. Dessuten er traséen fra Lom og opp til Eggjapiken på ingen måte sammenlignbart med Falketind, Storen eller så. Det blir mer som om Vang ville hatt gondol fra Grindaheim opp mot Grindadn, eller Årdal fra gryta og opp på en av kollene rundt, eller Luster opp til ei av gardane der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Falketind er del av et landskapsvernområde og Storen er godt innenfor Jotunheimen nasjonalpark. Alpinanlegget på Juvass går riktignok såvidt inn i parken, men det er bare såvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvem bryr seg om det er nasjonalpark eller ikke. Bøndene må ikke gis muligheten til å bygge ut noen verdens ting. Gir vi dem lillefingeren, så tar de faen meg hele arvesølvet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Det kan kanskje virke sånn, men det jeg prøvde å poengtere var at jeg syntes det ble litt feil å dra direkte paralleller mellom Lom-Eggjapiken og Falketind, Austanbotntind, Store Skagastølstind.

Espen: Stakkar bønder, de blir beskyldt for mye, men når det gjelder fjellet har vel ofte "bybasert" krafttbygging vært mer ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten da, det er da slett ikke byene i Norge som har ansvaret for at småkommunene på vestlandet har bygget ut fossene sine. Det må faktisk vestlendingene ta ansvar for selv. Jeg kjenner i hvert fall ikke til et eneste tilfelle hvor lokale kommuner har protestert mot kraftutbygging. Tvert imot virker de svært glade for alle pengene de tjener.

angående selve saken:

Jeg tviler sterkt på at "nasjonalparker" er noe evig noe. Det er ikke lenge siden en høyreregjering omdefinerte hva som var tillatt av kommersiell virksomhet innad i parkene.

Før eller siden vil en eller annen byråkrat finne ut en eller annen lur begrunnelse for at det kan bygges ut både her og der, så lenge ord som "skånsom" eller "begrenset" inngår i begrunnelsen. Og dermed vil det poppe opp både det ene og det andre innenfor nasjonalparkgrensa.

Dersom utbyggingsinteresser godt backet av lokale krefters behov for å tjene penger presser på tror jeg ikke nasjonalparkgrensene er så absolutte som de kan se ut akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den evige jakten på kapital har ødelagt mye og mangt over hele vårt langstrakte land, ikke bare i Jotunheimen og området rundt. Her har både bønder og armani-klubben gjort mange fatale feil opp gjennom årene, med kun en velfylt konto for øyet. Men det aller verste er jo storsatsinger som går på dørken, og ender med falleferdige rønner og installasjoner ute i naturperlene. Eksempler på dette er jo de gamle hotellbygningene på Tyin, mye omtalt i en annen tråd her. Det siste vi trenger er en avdanka gondolbane som råtner på rot ved Lomseggen, fordi det ikke er penger i hverken å drive eller rive....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en gondolbane egentlig en ganske miljøvennlig løsning da ? Folk fraktes jo opp og ned uten å forstyrre naturen. Og man unngår jo spor og annen slitasje.

Kaller man en gondolbane til f.eks Ringstind for et "miljøtiltak" er det faktisk lovlig å bygge også innenfor nasjonalparkgrensene. Det er nemlig ikke forbudt med miljøtiltak i en nasjonalpark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Ønsker du en gondolbane til Ringstind? Jeg bare spør siden du flere steder i tråden tar til ordet for at skal man først bygge nye ting av denne sorten, kan man like gjerne gjør det til mer spektakulære steder samt en følelse av en slik holdning i dine innlegg. Den kan selvsagt like gjerne være påtatt for å provosere, så jeg bare spør :arrow:

I tillegg er det vel litt forenklet å si: "kaller man..... et miljøtiltak, ja så..." hvem er "man", og har du lest verneforskriftene for f.eks. Jotunheimen nasjonalpark. Ut i fra argumentasjonen din så er det greit med helikopterplattform på Storen og asfaltert gjennomgangsvei mellom Eidsbugarden og Leirdalen så lenge de rette personene definerer det som et "miljøtiltak". Jeg personlig synes argumentasjonen din virker litt søkt og oppkonstruert.

Hvis det i det hele tatt er mulig tror jeg den fylkesmannen som hadde i fullt alvor gått inn for noe sånn rimelig kjapt hadde blitt overstyrt av miljøverndepartementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tøyser du fælt Morten. jeg har da ikke nevnt asfaltert vei som miljøtiltak. Hvor har du det fra ?

Og nei, jeg mener slett ikke at en gondolbane er miljøvennlig. Men gjett om de som bygger gondolbaner mener det. Og gjett om lokalsamfunnet vil støtte dem hvis de ser muligheter for å tjene litt penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller man en gondolbane til f.eks Ringstind for et "miljøtiltak" er det faktisk lovlig å bygge også innenfor nasjonalparkgrensene. Det er nemlig ikke forbudt med miljøtiltak i en nasjonalpark.

Du vet da utmerket godt at jeg vet at du ikke har nevnt asfalterte veier - noe jeg heller ikke hevdet :arrow: Jeg bare dro den siterte argumentasjonen, som jeg synes virket litt satt på spissen i utgangspunktet, litt lenger... Dvs. samme hva det er, så skal det altså kunne passere bare de rette instanser definerer det som et miljøtiltak...

I utgangspunktet trodde jeg at nasjonalparker og verneområder var varig vernet mot tekniske inngrep.. Og ja jeg er kjent med ordet dispensasjon, og jeg husker rabalderet rundt kjettingen på Besseggenstien..

Lomseggen derimot er ikke på samme måte varig vernet mot tekniske inngrep av sentrale myndigheter som disse andre områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morten tror jeg har blitt litt vel "reflektert" av å bo på landsbygden mtp at han ikke lenger fremstår som den naturverneren han en gang var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten tror jeg har blitt litt vel "reflektert" av å bo på landsbygden mtp at han ikke lenger fremstår som den naturverneren han en gang var.

Teit å si, blir ikke mindre "reflektert" av å bo på bygda :roll: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.