Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Drammen, over Hardangervidda.


Ajeyo

Anbefalte innlegg

Hei Folkens.

Da var det dags for vår første langtur.
Løypa går fra Finse, Dyranut, Sandhaug, Raudhellern, Mårbu, Imingfjell, Lufsjå, Daggrø, Øvre Fjellstul, Sigridsbu, Selsli, Kongsberg, Hokksund og til slutt Drammen.

Sekken er pakka, hovedsakelig med havregryn og real og ligger på rundt 17 kilo alt inkludert, per hue.
Det blir telt og enkle løsninger, skulle noe gå skeis så har vi alltid muligheten til å stoppe innom hytter.

Turen er estimert til 28 mil og planen er å gå gjennomsnittlig 2mil + hver dag, og bruke 13 dager, og en hviledag på en privat hytte på Veggli (depot for resten av turen).
Samt sette på turboen litt før Kongsberg og hente inn kilometere på de siste dagene.
Kroppene er i form og har blitt testet på en 6 dagers tur med lignende men mye brattere etapper.

Aurlansdalen ble gjennomført tidligere i år så vi har litt erfaring fra nord vidda.

Når det er sagt så er vi selvfølgelig førstereis på en sånn type tur (lengde).

Hva slags uforventede problemer kan vi støte på som vi ikke har tenkt på?
Så vidt jeg vet skal de fleste bruer fortsatt være satt ut og denne ruten går for det meste på sti, med lite myr, er det noen som kan bekrefte dette?
Hvordan er myggforholdene der nå? Vi reiser Fredag 27.08 og planlegger å være hjemme Torsdag 10.09 på ettermiddagen.

Alle tips, forslag og eventuelle erfaringer taes gjerne imot og vil settes stor pris på.
Gleder meg til tur :)

Hvis noen har spørsmål eller interesse av mer spesifikke detaljer rundt turen / hva vi har planlagt så er det bare å spørre i vei.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grei skuring når dere har litt gåing i beina fra før.

Jeg ville nok sett etter variasjon i havregrynene. Litt smak blir ekstra godt omtrent halvveis. Turboen melder seg nok lenge før Kongsberg, nok en grunn til å bruke telt.

Imingdalen har jeg gått tre ganger og mest vellykket så langt var å gå opp langs Nutebekken og gå høyt i fjellet. Vikbuhallet er overgrodd med vierkjerr og stien som merket går på vei - som kan være fint med mindre føttene allerede er litt møre.
Om dere sikter på Solhøgde, så dukker slepa opp i de traktene. Eventuelt, men der har jeg ennå ikke gått, ta en sørlig sving i retning Gavlen. Enten gå inn på slepa fra nordsiden eller gå sørover til dere er på høyde med Småroi. Her er det ikke så bratt og i følge kartet skal det være en sti i området. Den nordlige ruten har en sti som går parallelt med veien - vel, den er bare delvis på kartet og det er antagelig en sauesti, men den slår tramping på asfalt i hurtig trafikk. Jeg tror denne lange, rette veistrekningen er et sted hvor folk liker å teste motoren.

Rett før Daggrø er det vått, myrete og gjørmete, ikke minst fordi trafikken er høy mellom hytta og veien.

Mellom Daggrø og Øvre Fjellstul er det ett parti rett før Rjupetjønn hvor det kan være våt myr til knes og stien har vært litt uklar der.

Siste par kilometrene mot Eriksbu utmerker seg med våte knutepunkter i stien.

Jeg synes Bolkesjø er ille navigasjonsmessig med masse valg på lite område, men sikt på det tidligere hotellet og fortsett forbi fabrikken, så går det greit.

 

Fristet til å rekke opp hånden og tilby mine (gratis) tjenester som turguide, men tror ikke at dere trenger dem og timeplanen er dessverre på en mellomstasjon.

 

 

 

Ellers vanskelig å vite hva dere ikke har tenkt på - tankeleserboksen er i ustand her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for fine svar :)

Ja det er sikkert massevis av optimale ruter vi helst burde tatt.
Vi kommer sikkert til følge denne (Fra Sandhaug) ganske slavisk, https://ut.no/tur/1115866/kart#10.98/59.676/9.56

Det finnes i hvert fall noe trygghet i å følge en rute.

Vi har god erfaring på å prøve alternative ruter og ende dypt inne i kratt.

Men du kom ned noen obs'ere som jeg ikke visste om og det setter jeg veldig pris på :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.