Gå til innhold
  • Bli medlem

Skinnpose til kaffe


Skævkjøtern

Anbefalte innlegg

Annonse

Om du liker vond kaffe har du den rett i skinnposen. Kaffi, som mye annet med flyktige oljer som smaker deilig, oksiderer ganske fort. Lys og luft er dens fiende, så du er godt tjent med å holde den i foliert, lufttett emballasje. Skinnposen veier mye, men har en viss sjarm. Det er også det beste jeg kan si om den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kaffen i en skinnpose, type hjemmegarvet reinskinn, men dama som sydde den til meg var klar på at jeg burde putte hele kaffeposen oppi. Ikke kaffen løst. Likevel gjør det meg godt å kunne trekke denne posen opp av sekken mens jeg putter kjelen over. Plast er praktisk, men ikke vakkert .

 

3ACBAB73-7B1E-4B15-8EF8-F45AEFB53CFD_1_105_c.jpeg.fd92431c82b3386cbcdbb1a2def70773.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en dårlig idé for kaffekvaliteten.

Som Frankdrebin er inne på; Luft og lys er kaffens fiende. Luften (spesielt ute, kveldstid osv.) vil også bære mye fuktighet som i hvert fall ikke er bra.
Det er for øvrig første gang jeg hører noe om å ha kaffe i en skinnpose. Hvor kommer det fra? :D

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen kommer selvfølgelig fra det faktum at det selges kaffeposer i skinn, inspirert av de samene en gang brukte. Lenge før noen fant på å lage en kaffepose av plast. Noen ( inkludert meg ) liker pene ting, og har gjerne en pen kaffepose i sekken. Men det lureste er selvfølgelig å ha kaffen i originalposen inni skinnposen. Nå må vi heller ikke glemme at kaffe i plastposer er en forholdsvis ny oppfinnelse. Da jeg begynte å drikke kaffe kom kaffen i papirposer og bare som hele bønner. For oppbevaring var det ikke noe lurt med ferdig oppmalt kaffe. Man kjøpte hele bønner og malte dem hjemme når man skulle lage kaffe. Da ble kaffen god. Ut på sekstitallet kom den moderne verden til Coopen der vi kjøpte kaffen, og det kom en elektrisk kaffekvern i butikken. Når jeg som guttunge handlet kaffe for mor, åpnet jeg posen, tømte bønnene opp i kvernen og festet så den tomme posen under kvernen og trykket på knappen. Samene hadde selvfølgelig hele kaffebønner i posene sine i gamle dager, og hadde en liten håndkvern i lavoen. Hele bønner er mer forgiving når det gjelder lagring.

Endret av Robinson
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du skal ha kaffe i skinnposen!

Spesielt om du har fått den håndsydd til deg. Da har den gjerne også fått fargebånd osv tilpasset til din person. Her har det variert mellom å ha originalpose inne i skinnposen og å ha kaffen rett i skinnposen. Det kommer an på anledningen. På langtur er ikke skinnposen prioritert...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skævkjøtern skrev (16 timer siden):

Merkelig spørsmål kanskje, men...

Jeg falt for idéen om å ha kaffen i skinnpose. Er det noen som har erfaringer med det? Har man kaffen rett i posen? Kan man bruke all slags kaffe, eller ikke frysetørka? 

Jeg har kokekaffe løst i skinnpose kjøpt fra knivsmed Strømeng. Fungerer bra, men som andre skriver kan det gå ut over kvaliteten på kaffen, i alle fall dersom den blir liggende i skinnposen mellom turene. Men hva du enn velger, IKKE bruk pulverkaffe løst i posen! Den trekker meget raskt til seg fuktighet, og du ender opp med en stor klump klissen masse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (18 minutter siden):

Det er klart du skal ha kaffe i skinnposen!

Spesielt om du har fått den håndsydd til deg. Da har den gjerne også fått fargebånd osv tilpasset til din person. Her har det variert mellom å ha originalpose inne i skinnposen og å ha kaffen rett i skinnposen. Det kommer an på anledningen. På langtur er ikke skinnposen prioritert...

 

Min har innlagt garvet lakseskinn. Jeg frykter at det gjør posen mindre solid, selv om ingenting foreløpig tyder på det. Men det gjør posen mer fotogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffen tar og smak fra impregneringen skinnposen er satt inn med, selv om den er aldri så miljøvennlig( av bjørk tror jeg), samt av skinnet. Så nå ligger den der og blomstrer i kjøkkenskapet. Har vurdert å bruke den til brynesteiner, for fin er den. Kjøpte den for mange år siden i Karasjok, mener jeg å huske, sammen med en del garvet skinn av reinsdyrkalv og selskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange postulater og hypoteser ute å går når det gjelder dette, men i praksis er det sjelden jeg personlig klarer å smake noe særlig forskjell på om kaffen har ligget i det ene eller det andre. Har den ligget der over lang tid (snakker minst ei uke for tørrvarer) så endrer smaken seg uansett. Det slipper luft til i plastposen også — hver eneste gang du åpner den og ruller den sammen igjen etterpå, nesten som ei luftpumpe. Så prøv skinnposen du. Jeg tror ikke du vil angre. Du kan jo kjøre en test ved å ta med deg litt i skinnposen og litt i originalposen og koke av den ene og den andre annenhver gang. Så kan du  jo bedømme om du kjenner noen forskjell. Jeg tviler.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er nørd.
Jeg er litt nørd
Jeg er ganske nørdete


Jeg er veldig nørdete, men god kaffi er en av tingene jeg bryr meg mye om. Det er riktig som du sier at over en uke så vil en pose med kvernet kaffe endre seg, selv med poseklype og i foliepose. Den vil endre seg mer om men unnlater det. Ergo vil jeg si at dersom du vil bruke skinnposen, noe jeg synes du skal om du synes den er fin, så bør du bruke poseklemme inni. Da blir kaffien bedre enn om den bare bodde delvis nedbretta i skinnpåsan.

Selv har jeg en liten kvern (Porlexj JP30) , Aeropress og hele bønner med meg på tur. Jeg anerkjenner at det er over snittet nørdete, men god kaffi er en av mine favoritting. 

  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (5 timer siden):

Mulig jeg er nørd.
Jeg er litt nørd
Jeg er ganske nørdete


Jeg er veldig nørdete, men god kaffi er en av tingene jeg bryr meg mye om. Det er riktig som du sier at over en uke så vil en pose med kvernet kaffe endre seg, selv med poseklype og i foliepose. Den vil endre seg mer om men unnlater det. Ergo vil jeg si at dersom du vil bruke skinnposen, noe jeg synes du skal om du synes den er fin, så bør du bruke poseklemme inni. Da blir kaffien bedre enn om den bare bodde delvis nedbretta i skinnpåsan.

Selv har jeg en liten kvern (Porlexj JP30) , Aeropress og hele bønner med meg på tur. Jeg anerkjenner at det er over snittet nørdete, men god kaffi er en av mine favoritting. 

Man er ikke nerd bare fordi man er nøye med smaken på ting. I hvert fall ikke i negativ betydning. Når det gjelder smak er psyken like viktig som smaksløkene. Jeg elsker rakfisk. Men hadde jeg aldri smakt rakfisk før og bare gått inn i en butikk og kjøpt noe rakfisk for å teste det ut, så hadde jeg antakelig kastet den i søpla for aldri å prøve det mer. Kanskje allerede i det jeg åpnet pakken og kjente lukta. Rett og slett fordi jeg ville vært veldig usikker på om det var slik det skulle smake eller om det var blitt bedervet. Og jeg ville nok vært rimelig påståelig med at rakfisk ikke er mat. Det er søppel.Men nå var det slik at jeg smakte rakfisk første gang sammen med andre som satte pris på rakfisk. Og da er man jo plutselig kvitt denne usikkerheten og kan konsentrere seg fult og helt om smaksopplevelsen, høre på de andre uttale seg om den var mild eller sterk, om den var bedre i fjor enn i år, kanskje sammenligne flere smaksvarianter, prøve flere typer tilbehør (rakfisk er egentlig best direkte på vanlig brødskive med en lag meierismør mellom brødskiva og fisken), prøve flere typer drikke til osv. osv. Bare stemningen rundt bordet vil bidra vesentlig til at smaksopplevelsen blir en helt annen enn om man prøvde det helt alene hjemme på kjøkkenet. For ikke å si i forhold til i et lag der ingen noensinne hadde vært borti rakfisk og så møttes for å teste. Dét hadde blitt en annen stemning og smaksopplevelse det. Og selv nordnorsk glosebok hadde nok ikke helt dekket alle adjektivene som hadde kommet til å krysse bordet og rakfisken under diskursene rundt bordet i løpet av måltidet. Antakelig ville det måtte adskillige melkeglass med akevitt til for at all rakfisken skulle bli fortært.

Mesteparten av smaksopplevelsene sitter jo egentlig i nesa. Og som et annet eksempel synes jeg og mange med meg at fjøslukt kan være veldig koselig og fin lukt — i fjøset. Men i stua? Nei.

Så skinnposen kan faktisk virke positivt for smaksopplevelsen, for den som synes det er koselig og fint å bruke skinnpose til kaffe. Kanskje har man fått den i gave av kjæresten? Eller arvet den av bestefar? Og i årenes løp har det kanskje samlet seg en masse minner oppi skinnposen som krydrer kaffen på en måte som en bruk og kast plastikkpose aldri kan gjøre.

Så ja, sånn går nu dagan her. Nei, nu fikk man lyst til å fyre opp bålpanna der bak i hagen og koke seg kaffe på svartkjelen som henger der på kjettingen i bålpanna. Og jammen trur  æ at æ tar den kaffen som enda sitter oppi den lille næverkåten jeg fikk av svigerfar som har skrevet "kaffe" på lokket, sirlig brent inn med svipenn. Selv om den kaffen nok er faderlig gammel nu, og nok var godt over best før-datoen allerede i fjor sommer — om den hadde blitt oppbevart i den uåpna plastikkaffeposen den kom i originalt.  Æ får kanskje ha i litt ekstra mye. Godt blir det. Garantert!

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (5 timer siden):

Den likte jeg. Aldri prøvd før. Kunne du forklart litt mer hvordan du gjør det? Bruker du en av grytene, eller bare ren flamme?

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4136.jpg.8fd4f6c4e68df1201f50c50cfe0f75f1.jpg

Lett & kjapt. Plasten blir litt varm når du skal klappe den i hop, men det tåler man.

Jeg prøvde å laste opp en liten 20 sekunders filmsnutt, men det lot seg ikke gjøre. Jeg bare fører den åpne delen kjapt over primusflammen ett par ganger og klapper sveisen sammen med fingrene. Ingen sak...

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (25 minutter siden):

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4136.jpg.8fd4f6c4e68df1201f50c50cfe0f75f1.jpg

Lett & kjapt. Plasten blir litt varm når du skal klappe den i hop, men det tåler man.

Jeg prøvde å laste opp en liten 20 sekunders filmsnutt, men det lot seg ikke gjøre. Jeg bare fører den åpne delen kjapt over primusflammen ett par ganger og klapper sveisen sammen med fingrene. Ingen sak...

Field-made ziplock.

Blir noe av lufta sugd ut i samme slengen, så det blir en vacuum effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (55 minutter siden):

Kan man ikke bare ha hele kaffebønner i skinnposen da å ha med en liten grinder? Hele bønner kan da umulig forringes like mye som ferdigkvernet posekaffe mht luft?

Det går saktere, ja. Om du skulle vært purist skulle du hatt en skinnpose med harpiks på innsiden. Slik man typisk bruker til vann. De er vann- og lufttette og holder såleves på smaken mye bedre. Men da havner vi inn i ganske nisjeterritorie av folk som skal ha blodfersk uforringet kaffe på langtur i naturen. ^^,

Jeg støtter det helhjertet! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å velge i for den som ikke har utstyret på stell enda:  www.google.com/search?&q=kaffepose+i+skinn
Priser fra 219,- (om man vil sy selv) til 2300,-for den som bare har veldig god råd eller er spesielt interessert..

Selv tenker jeg at om man skal ha kaffen i en skinnpose, ja så burde det være som hele bønner som går i ei lita turkvern (har denne selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange bruker kokekaffe på lengre turer? Av vekthensyn blir det vel mest brukt på korte turer over noen få dager? Bruk skinnpose til kaffen, og har du noe igjen etter turen, tøm den over i en lufttett beholder til neste tur. Eller ta med omtrent så mye som du regner med å bruke. I går dro jeg på dagstur med en halvfull skinnpose med kokekaffe som har hengt på veggen i flere måneder og spredd godlukt i huset. Tok den med bare for å teste smaken. Kaffen var helt ok den. :)

 

Endret av Hege P.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kokekaffe på alle turene mine. Og ærlig talt så er jeg ikke så veldig opphengt i at alt skal  være perfekt når jeg er på tur. Jeg sover i ett lite telt på ett lite liggeunderlag. Jeg spiser dryteck en del og drikker min singlemalt ut av ei kukse, ikke av ett dråpeformet whiskyglass som kanskje gir beste aroma opplevelsen hjemme. Brødet etter ei uke trenger jeg ikke si mye om. Alle vet hvordan det er. Og så har man myggen. Så om jeg spytter litt kaffegrut fordi jeg er utålmodig med dagens første kaffe, så er det likevel den beste kaffen jeg har den dagen. Og en bedre kaffeopplevelse enn jeg har hjemme til daglig ut av presskannen min. Alt fordi det er opplevelsen der ute som gir den gode smaken. Ikke teknikken...

Endret av Robinson
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.