Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker anbefaling haspelstang/snelle for fjellfiske - lange kast


lesko

Anbefalte innlegg

Mitt gamle fiskeutstyr som består av en 6 " teleskopstang og en liten haspelsnelle trenger sårt å bli byttet ut. Ønsker også å kaste en god del lenger enn hva jeg nå får til. Vurderer en stang 8-10 fot(4/5-delt) + en haspelsnelle til denne + sene i tillegg. Prisområde er ca 2500-3000 for pakka. Noen anbefalinger her eller en link til anbefalt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en shimano BeastMaster 240 -270 cm som også Fenrisfrøya anbefalte. Slukvekt 3 - 14 gr. 5delt.

Jeg har to stenger av denne typen med litt forskjellig lengde og er veldig godt fornøyd med disse.

Jeg har også en lettspinn stang fra Vangen og en gammel glassfiberstang fra Tjøsthem, nå Comrod, som fremdeles blir brukt fra tid til annen, men det er stengene fra Shimano som er førstevalget.

Jeg hadde en gang en Kinetic Discovery 6´6"  2-12 gr. sluk, men den anbefaler jeg ikke. Den knakk i tuppen flere ganger. Fikk ny stang, men den var like elendig.

Snelle så har jeg flere, men en Mitchell Avocet 500 eller tilsvarende fra f.eks. Shimano skulle nok passe bra.

Snøre så bruker jeg FireLine Exceed 0.15 mm. Den skal tåle 7. 9 kilo, noe som burde holde i de fleste fjellvann.

Endret av Rolf Espeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (3 timer siden):

Stang ; shimano stc 240-270. Ca 1300kr.

Hva slags snelle har du? Ikke sikkert du trenger ny. Kanskje bare smøres opp og seneskifte til 0,18mm-0,20 mm.

Min snelle er en Abu Garcia Cardinal Classic 20

Endret av lesko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan bruke den snella. Fin snelle. Det du kan kontrolere er om frontbremsen/slurebremsen virker som den skal. Mange som lagrer snelle over tid og har justert bremsen for hardt under lagring KAN oppleve at bremsen nærmest bare er av eller på. Forøvrig benytter jeg mono sene, ikke fire line, dette er litt smak og behag, begge type liner har noen fordeler og noen ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill på mine spørsmål. Det ser ut til at jeg bruker snella videre, da med ny sene. Tror nok jeg fortsetter med mono sene da jeg er vant til denne. Men stanga blir ny og jeg går nok for ei shimano stc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2021 at 10:45 PM, lesko said:

Takk for innspill på mine spørsmål. Det ser ut til at jeg bruker snella videre, da med ny sene. Tror nok jeg fortsetter med mono sene da jeg er vant til denne. Men stanga blir ny og jeg går nok for ei shimano stc. 

Dersom det er snella som fulgte med teleskopstang-settet fra abu (teleskopstang på 6-fot + snelle) til 300-400 kroner, ville jeg kjøpt en ny snelle! Har selv hatt dette settet før, og ergret meg grønn over dårlig senepålegging og kroketær på sena under kast. Hvis du kjøper ei snelle fra Shimano, f.eks. nexave, vil du få en helt annet opplevelse og pålitelighet. Ønsker du å gå opp enda et hakk er f.eks. shimano nasci et knallvalg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Fenwick Aetos 2-12g 8' eller en Fenwick Aetos 6-24g 9'.
Begge er lette stenger og kaster langt, selv med lette spinnere og sluker.

Kombinerer med en Shimano snelle i 1000 serien

Endret av sofasliter
aethos => aetos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne en Berkley skeletor xcd 1002L, (10 fot, 2-12gram slukvekt), får du etter min mening mye stang for pengene til fjellfiske. Pleier, (pleide i alle fall), å ligge på ca 1500,-, men virker ikke like tilgjengelig lenger🤔

Het Berkley skeletor Series One tidligere. 10 gram er "sweet spot" for denne. Da er det skikkelig trøkk i den stanga.

Selv har jeg flere alternativer i bua. (Blandt annet en Milo Green Spirit som er nevnt, da i 11 ", 5-22g. Flott stang. Men blir litt heavy hvis du vil litt ned i slukvekter. Fra 12g og oppover spennes den bra. 15-18 er perfekt. Har også ei Shimano Lesath 9" 2-10... muligens det står 12g? Det riktige for denne er 7-8g sluker. Denne koster jo også mange Berkleystenger. Aldeles nydelig stang... til 7-8 grams sluker og en drøm å kjøre fisk på. Ender likevel ofte med at Berkley stanga blir med til fjells. Lett å gå med og gir meget gode kastelengder med 10-12 grams sluker.

Finner du en sånn til under 1 500,- gjør du et veldig godt kjøp. Da kjøper så mye Schimano snelle du kan, (gjerne brukt), for resten av budsjettet og lever lykkelig i alle dine dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.