Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på langs


Bjellesau

Anbefalte innlegg

Annonse
rayun skrev (17 timer siden):

Fin turrapport og bilder @Bjellesau. Ikke gått mye i nordmarka, men kjenner litt til sånne blaute møkkete stier. Da er gleden overveldende når kvaliteten tar seg opp. Takk for at du delte.

Alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så takk for det. Jeg funderte en god del under turen på hvorfor det var så stor forskjell på bløtt/tørt terreng. 

En faktor kan være at grunnfjell ligger mer åpent i terrenget. En annen grunn, slik skogens Stønn var inne på: kanskje det ikke alltid er like gjennomtenkt hvor stiene legges. Og så merket jeg meg mye beitedyr på de 2 første dagene. Sau og en god del kuer. Sikkert ikke det beste for stien når tunge dyr i store flokker bruker stien flittig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Inspirerende turrapport.

Jeg har inntrykk av at stiene i gamledager oftere gikk i tørrere lende en de gjør i dag. Folk som gikk mye i skogen visste nøyaktig hvor de skulle legge stier. Veldig ofte fulgte de åsryggene. Men de gikk nok ikke i joggesko. 😄

De hadde nok ikke joggesko i 1814, nei. Men det er mange på forumet som har kastet de tunge goretex støvlene til fordel for lette lave sko. Min egen erfaring etter denne turen er at lette sko er befriende og gjør det enklere å gå raskt. Men om terrenget stort sett er bløtt og skoene aldri får muligheten til å tørke, så lider føtter og spesielt tærne av å gå 20 km våte sko. Så på Nordmarka på langs var høye goretex støvler det riktige valget for de 2 første dagene, og lette, lave sko fordelaktig den siste dagen. Men det er ikke alltid lett å vite hvilket terreng en møter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (52 minutter siden):

Takk for flott rapport! Jeg har lyst til å gjøre noe lignende men ende opp via Maridalsvannet og Kjelsås. Greit å være klar over at det kan være vått i starten, så takk for advarselen. Det kan vel hende at flatehogst heller ikke er det ideelle i så måte.

Det er mange forskjellige ruter å velge, og jeg brukte ikke så lang tid på planleggingen her. Sikkert mulig å finne bedre løype med litt detektivarbeid 🕵️♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Fine bilder og engasjerende tekst.

Endte opp med gnagsår etter denne turen selv for noen år siden på grunn av våte stier i vårløsningen. Da med overnatting i området du var ved Kikut. Virkelig flott sted. Tok turen med Packraft nå i sommer med to overnattinger og adskillig bedre bein. 

Har litt ambivalent forholdt til Nordmarka. Noen områder som ved Pershusfjellet og Kikut er forholdsvis urørte og har sus over seg. Men Nordmarka er også grusveier, planteskog og hogstfelt. 

Synes vannveien gjorde seg best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt sent ute med å lese her, men fin rapport! Vi gikk nylig deler av denne turen, motsatt vei, og det var ikke så bløtt da - men Mylla-Kollern-delen var vi ikke på, vi hoppet av i retning Sinnerdammen og fortsatte mot Ringkoll-området. Kikutmassivet er fantastisk å gå over! Har gjort det både flere ganger, til fots og på ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.