Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagbok firebindsverk Jotunheimen


morten

Anbefalte innlegg

- Dette er en egotrippdagbok for vårt firebindsverkprosjekt om Jotunheimen. Er du ikke interessert, så ikke les :wink: -

Siste oppdatering 12.04.2007

Prolog 15.12.2006

Allerede før vi var ferdige med boka Norges fjelltopper over 2000 meter høsten 2005 rant bokidéene inn på løpende bånd, skjønt idéer er vel litt drøyt for "alt" er jo laget i bokform før allerede, så det er vel mer snakk om varianter uansett, men i alle fall varianter av ulike eksisterende bokidéer da.

En av mange tanker var å lage en turistbok om Besseggen. Det finnes jo 1-2 bøker som enten har Besseggen i tittelen eller omhandler området rundt Besseggen, men selve Eggen og turen over er viet fint lite plass i disse bøkene. Det er liksom ikke det du gir som et minne til vedkommende som akkurat har gått Besseggen og flyttet sine egne grenser. Så tanken var rett og slett en bok med tittelen Besseggen, ev. Besseggen og Gjende, dette kanskje fineste (men noe overfolkede) delområdet i Jotunheimen.

Egentlig skulle den da kommet året etter Norge fjelltopper, men ting tar tid, også i dette gamet, og i mellomtiden kom den første boka ut og gikk over all forventning bra og lista blei lirket oppover inntil jeg en dag sa til Julia at: "Hvorfor ikke lage et 'gigantisk' bokverk om Jotunheimen - med fokus på det vi er interessert i, turer, natur, kart og bilder, og la sort-hvitt bilder og historien bli værende litt i de mange bøker som allerede er skrevet."

Man kan godt lage ei bok på 800 sider, men det er mange grunner som taler i mot det, og vi landet derfor på et konsept med fire bøker. I våre øyne lar Jotunheimen seg relativt greit deles opp i 4 asymmetriske "hjørner", og slik ble det.

Det var imidlertid først etter at alt det praktiske og redaksjonelle arbeidet med Norges fjelltopper over 2000 meter var avsluttet i september 2005 at vi for alvor gikk i gang med arbeidet. I mellomtiden har det vært veldig mye å gjøre med annen sivil jobb, pakking og distribusjon av den første boka og produksjon av boka "Hvite Drømmer".

Nå som Norges fjelltopper er utsolgt og julesalget uansett er forbi, håper vi å kunne fokusere 100% på ferdigstillelsen av seriens første bind som foreløpig har fått tittelen: Jotunheimen: Bygdin, Gjende og Besseggen. 95% av feltarbeid, fotografering, prosjektering og tankevirksomhet er unnagjort, men pr. 15.12.06 er knapt 5% skrevet og ingen kart tegnet, så det blir en hektisk vinter og vår.

15.12.2006 - Hvorfor og litt om hva det blir.

Hvorfor? Det er et gjengangerspørsmål fra skeptikere og kritikere? Hvorfor lage dette? Det trengs jo ikke!

Nei jeg er helt enig, det trengs ikke. Det trengs absolutt ikke. Men svaret er egentlig såre enkelt, og det er tredelt:

1) Fordi vi har lyst og fordi det er i all hovedsak veldig moro og interessant.

2) Fordi vi er overbevist om at de som vil glede seg over dette er langt flere enn de som vil surmule og kritisere, selv om disse i høyeste grad også finnes.

3) Fordi det kan bidra til å gi oss muligheten til å være enda mer på tur og drive med fotografering, to ting vi liker veldig godt.

Så derfor lager vi altså dette, eller vi begynner, for det er ikke gitt at vi kommer i mål.

Vårt inntrykk av den norske bokbransjen er at den på nesten alle områder er veldig presset på kostnadssiden, noe som skyldes både at vi i Norge er veldig få med et begrenset marked som resultat, samtidig som kostnadsnivået her til lands er høyt i alle ledd, noe som gir høye produksjonspriser. Dette medfører at såkalte påkostede produksjoner er relativt sjeldne her til lands, de finnes, men ofte er det oversatte utenlandske produksjoner som dominerer "der oppe". Dette merker vi også når vi undersøker med trykkerier her til lands, knapt noen tilbyr så mye mer enn det "vanlige".

Med denne serien ønsker vi å lage noe mer det "vanlige", og da tenker vi i første rekke på det produksjonstekniske.

Vi ønsker å formidle bildeinntrykk i minst like stor grad som skildringer og informasjon, derfor får også bilder og illustrasjoner (mest kart) en relativt sett større plass enn i f.eks. Norges fjelltopper.

Så det vi har landet på så langt er en bok som ser slik ut:

Den blir i et format på 24x30 cm. (bredde x høyde). Den blir trykket på trippelbestrøket silkematt 170g papir (relativt eksklusivt papir). Hvis vi får råd til det ønsker vi at boken trykkes med en såkalt kornrasterteknikk som gir tilsynelatende "rasterfrie" bilder der rasterlinjene som normalt er synlige på bilder i mange bøker forsvinner. Det aller mest eksklusive (om vi får råd) som vi ønsker å implementere er såkalt spotlakkering av bildene. Dvs. at mens bakgrunner, tekssider og alt rundt bildene er matt papir vil selve bildeflaten få en egen lakkbehandling. Dette er en svært fordyrende teknikk. Svært få norske bøker har benyttet dette gjennomgående, og så vidt vi vet, ingen bøker med så mange sider (men her kan vi ta feil). Det første bindet er lagt opp til å bli 288 sider.

Til tross for at Norges fjelltopper var på 556 sider (21x28cm) og denne blir på "bare" 288 sider (24x30cm) så vil likevel denne boka koste minst 40% mer i trykke- og produksjonskostnader enn Norges fjelltopper. Årsaken til dette er utelukkende lakkteknikken. Så at denne lakkteknikken er forholdsvis lite benyttet i norske bøker er lett å forstå. Vil noen bry seg om dette? Vil det ha noe å si for kjøperne? Det er vi usikre på? Er vi jålete? Tja, kanskje litt. Siden vi tviler på at så mange vil verdsette denne lakk-teknikken så veldig høyt er vi avhengige av å sette samme pris (499.-) på denne boka som på fjelltopper, til tross for 40% høyere produksjonskostnader. Det gjør oss langt mer avhengig av å selge hele opplaget enn noen ganger før, men det er litt morsomt å ta sjansen da. Det gir litt sånn gamblerfølelse for en som ellers aldri spiller på automater eller andre pengespill.

Den kritiske vil kanskje hevde at alt dette jåleriet er for å pakke inn ordinært språk og innhold ellers, kanskje med rette, men vi innbiller oss i alle fall at det er et genuint ønske om å lage noe så flott vi er i stand til i alle ledd.

------------------------------------------------

11.04.2007

Det er rart hvordan følelsen av å ha god tid kan veksle fra dag til dag. Den ene dagen føler jeg vi ligger godt an, den neste føler jeg at vi er håpløst etter skjema. En ting er i alle fall sikkert: Det begynner å dra seg til. I andre halvdel av april skal teksten oversendes til korrekturleser / språkvasker, så da må den være ferdig. Ikke det at det er så veldig mye igjen, men det er nok.

I andre halvdel av mai skal trykk-klare filer oversendes til trykkeri. Vi har nå bestemt oss både for trykkeri og teknikk.

Boka blir trykt i Stavanger hos Aske Trykk og det skal bli spennende å se om det holder mål. Antall sider har økt til 304 underveis. 288 sider med spotlakk og 16 "appendix" sider på vanlig stivt papir bakerst.

Bildeproblem:

Et av de store problemene er bildeutvelgelse. Vi har relativt sett bra med bilder til denne boka, men begrenset med bokareal å spre dem på. Det er to dilemmaer som er gjengangere.

A) Bruke bilder som best passer til teksten (illustrative) eller bilder som forholdsvis uavhengig av teksten er de beste. Vi sa i starten at for denne boka skulle vi prioritere ren bildekvalitet fremfor hvor godt teksten illustreres. Til slutt endte vi nok opp med å benytte bilder som illustrerer teksten i større grad enn først ønsket. Det er liksom vanskelig å kline inn stemningsbilder av alt mulig rart midt inne i konkrete turbeskrivelser.

Dette har ført til at flere ønskebilder ikke har kommet med.

:!: Flere små kontra færre store. Har man for mange bilder er det fristende å trykke inn mange små bilder på en side i stedet for et stort. Samtidig er det en kjensgjerning at en del bilder, spesielt landskaps og stemningsbilder fra fjellet gjør seg bedre desto større de gjengis.

Å velge en dobbeltside legger imidlertid straks beslag på 2 hele sider for et bilde. Helsidesbilder forutsetter at bildet er på høykant eller beskjæres slik. Dette er oftere enn ønskelig et problem. Så vi ender derfor mange ganger opp med f.eks. 2 bilder pr. side. På den måten får vi med flere, men hvert bilde blir langt mindre virkningsfullt.

Det har vel vært ca. 10 000 bilder i kurven som det skulle velges fra, og det har vært kjempevanskelig. Sitter virkelig med følelsen av at perler har blitt forkastet til fordel for mer ordinære og konkrete bilder, rett og slett fordi de var vakre, men for intetsigende.

Bilderedaksjonen er ikke helt over, og det blir nok stokke om på noen bilder til, men ikke så mange.

Bare nesten fullbra:

Når man får en idé første gangen virker alt så perfekt og voldsomt bra oppe i hodet, men mens man jobber med å realisere en idé og det hele konkretiserer seg oppdager man at det må gjøres kompromisser. Det hele er ikke lenger så perfekt. Joa, det er ikke så verst, men den ultimate bokillusjon som en gang fløy rundt i toppen har landet og er i ferd med å bli til en bok med mangler og skavanker som alle andre.

Å ha 300 sider til ca. 1/4 del av Jotunheimen skulle vel være tilstrekkelig til å få med alt? Nei langt i fra. For det første vet vi langt fra alt, og for det andre vil det alltid måtte gjøres begrensninger på noe som skal mellom to permer. Så også i dette tilfellet.

Teknisk blir det forhåpentligvis grisebra, men man kunne alltid ønsket seg bilder som var enda mer perfekte eller passet bedre sammen layoutmessig. Man kunne ønsket seg akkurat så mange sider at man ikke måtte sensurere bort bilder man gjerne ville ha med osv.

Status pr. 11.04.07.

Tekst: 98-99% ferdig. 25% korrekturlest.

Kart: 40% ferdig. 0% korrekturlest.

Bildebehandling: 0% ferdig.

Tabeller og registre: 30% ferdig.

Layout: 95-97% ferdig.

Salg: 15% av førsteopplaget er solgt.

Så det er ganske mye som gjenstår. Ikke tid til å skrive mer med andre ord.

Skal prøve å legge ut eksempelsider i denne tråden med det første.

12.04.2007

Har lagt ut til sammen 10 (5 dobbeltsider) eksempelsider fra boka på www.glittertindforlag.no i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper bare at dere klarer å "holde stilen" gjennom hele 4-bindserien. At layout/design og kvalitet ikke endrer seg vesentlig i nr. 2, 3 og 4. Det finnes jo minst ett eksempel på dette, at veien blir til mens man går. I så måte er det kanskje litt (for) risikabelt å bruke ekstra dyre trykke-/produksjonsteknikker..? Det kan jo fort bli små marginer å leve på...

Jeg gleder meg stort til den første boka kommer, jeg kjøper den uansett hva dere finner på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var overraskende for meg at lakkeringen medfører såpass høye ekstrakostnader, men er ikke i tvil om at det hadde gitt bokverket et enda mer eksklusivt preg. Jeg er dog usikker på om dette smaker like mye som det koster - spesielt siden dere snakker om kornraster (stokastisk raster?). Dette, kombinert med et elegant silkematt papir, vil sannsynligvis gi dere en kanonbra bildekvalitet alene. Det blir jo til syvende og sist en vurderingssak på hva dere kan risikere. Samtidig har dere jo lagt listen (og forventningene) skyhøyt med bibelen deres, så noen kompromiss hva kvaliteten angår har man jo ikke råd til :wink:

Uansett er jeg fryktelig spent på resultatet! Når er planen å ha første bind klart?

PS: Veldig artig å ha fått et forlag som dere inn i næringshagen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Denne tråden hadde i mellomtiden havnet så langt bak i leksa at skulle det ha noen hensikt å skrive mer på hovedinnlegget (som jeg nå har gjort), så måtte jeg lage et tullesvar i denne tråden - slik at tråden havnet litt lenger frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var overraskende for meg at lakkeringen medfører såpass høye ekstrakostnader, men er ikke i tvil om at det hadde gitt bokverket et enda mer eksklusivt preg. Jeg er dog usikker på om dette smaker like mye som det koster - spesielt siden dere snakker om kornraster (stokastisk raster?). Dette, kombinert med et elegant silkematt papir, vil sannsynligvis gi dere en kanonbra bildekvalitet alene. Det blir jo til syvende og sist en vurderingssak på hva dere kan risikere. Samtidig har dere jo lagt listen (og forventningene) skyhøyt med bibelen deres, så noen kompromiss hva kvaliteten angår har man jo ikke råd til :shock:

Uansett er jeg fryktelig spent på resultatet! Når er planen å ha første bind klart?

PS: Veldig artig å ha fått et forlag som dere inn i næringshagen! :evil:

Synes ikke kornraster gir så enormt store fordeler kontra linjeraster. Det er greit å slippe det tydelige linjemønsteret som trer godt frem på rene digitalbilder med jevne flater. Men hvor mange lesere legger merke til om boka er trykt med vanlig raster eller kornraster?

Tror det er flere som legger merke til om det er spotlakkert eller ei. Og det er det som koster.

Boka skal etter planen være levert til trykkeri 1.06. De sier de trenger 3 uker, men det tar garantert 4, altså blir det ca. 1.07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fant denne i vinduet på Nomaden i Oslo igår, de hadde ett eksemplar inne sa duden i butikken. Så riktig så bra ut, handles sikkert når sommerlommeboka blir stinn av høstpenger... Hvor i Oslo får man kjøpt "Hvite Drømmer"-boka? Er jo ikke en kjeft som har den, og liker å bla litt før innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mulighet for å gjennomse boken "Jotunheimen: Bygdin, Gjende og Besseggen" på Gjendebu, og jeg må si at boken er et praktverk av sin art.

Bildene er fantastisk flotte, teknikken er i topp og teksten formidler stor informasjon. Spotlakkering av bildene er helt sinnsykt flott — det gir en dypte og kontrast i bildene, som ikke jeg tidligere har sett i noet annet praktverk.

Også den fotografiske kvalitet av bildene er fantastisk bra, og er en skikkelig profesjonell fotograf verdig.

Dessverre hadde jeg ikke mulighet for å kjøpe boken i denne omgang på grunn av transportproblem, men vil forsøke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne i vinduet på Nomaden i Oslo igår, de hadde ett eksemplar inne sa duden i butikken. Så riktig så bra ut, handles sikkert når sommerlommeboka blir stinn av høstpenger... Hvor i Oslo får man kjøpt "Hvite Drømmer"-boka? Er jo ikke en kjeft som har den, og liker å bla litt før innkjøp.

Ikke hos Nomaden en gang? Norli Universitetsgata har den garantert. Hvite Drømmer altså.

Spotlakkering av bildene er helt sinnsykt flott — det gir en dypte og kontrast i bildene, som ikke jeg tidligere har sett i noet annet praktverk.

Takk for kjempehyggelig tilbakemelding Bjarne, og spesielt glad er jeg for at du synes spotlakkeringen funker, det er noe vi var veldig usikre på. Ikke bare er det dyrt, men i tillegg har det resultert i store produksjonsproblemer, med forsinkelser, feilleveringer osv. som har bidratt til å gjøre vår sommer litt mindre bra :(:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøpte boka i Beitostølen Turistinformasjon for noen dager siden. Og jeg kan også bare si at dette er en kjempeflott og interessant bok med svlimlende fotografier og veldig profesjonell layout. Det er en fantastisk minne om sommerferien min med snø, sol og kuling i dette område.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det har blitt dårlig med oppdateringer i denne tråden fra min side, men det er kanskje like greit. Det betyr imidlertid ikke at det ikke har blitt jobbet. Drøyt 15 måneder etter forrige gang har vi atter eksportert en masse dokumenter til trykklare .pdf filer og gjort klart til å brenne og sende DVD i posten til trykkeriet.

I morgen går DVD'n med Jotunheimen bind 2: Galdhøpiggen - Glittertinden.

I det store og hele på samme lest som bind 1: Bygdin, Gjende og Besseggen, men med noen andre temaer, noen flere sider og et litt mer høyfjellspreget bildemateriale enn forrige gang.

Det er deilig å omsider kunne sende produktet fra seg. Det blir hengende litt som en slags eksamen over en hele tiden slik at det ikke blir rå å slappe helt av. Nå blir det noen roligere uker mens vi venter på at det ferdige produktet skal komme fra trykkeriet i begynnelsen av november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Gikk til innkjøp av Jotunheimen (Galdhøpiggen & Glittertinden) på Ark bokhandel i Asker (de hadde den ikke på Norli). Har skumlest gjennom den i noen timer nå.

Må få si at denne boka skuffer heller ikke! :D Lengre enn den forrige, storslåtte bilder og bra med fakta og fortellinger. Er bare å glede seg til neste bok om to år (og ikke minst nyutgaven av NFO2k nr.2 i oktober) :) Funnet to skriveleif, men det gjør ingenting! :D

Særdeles bra! Terningkast 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bind to var bra, minst like bra som bind 1.

Eneste jeg er litt kritisk til må være den delen av boken som dreier seg om ulykker og hendelser i jotunheimen. Sitter igjen med en følelse at denne delen mangler litt faglig tyngde, eks. virker det litt tilfeldig utvalgt når forfatterne har plukket ut 4-5 konkrete hendelser som utdypes ganske detaljert, hvorfor har forfatterne valgt å beskrive nettopp disse hendelsene, mens andre og langt alvorligere hendelser ikke omtales nærmere

men som sagt boken er å anbefale på det sterkeste, bilde-materialet må vel være det flotteste som har blitt presentert i det som foreligger av bøker om jotunheimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag til endringer i bind 2:

*Det burde vært et annet valg av fargene på Rute utenfor sti (ikke isbre, grønn prikk) og Rute utenfor sti (isbre, blå prikk). Det er vanskelig å se overganger og forskjeller mellom de grønne og blå. Som for eksempel mellom Store Veotind og Nørdre Styggehøbreatinden. Kontraster som rød og blå ville vært bedre, og heller brukt grønn på tråkk.

*Hvorfor er det blåe prikker mellom Gamelsætre og Leirhøe?

*Hvorfor er det et bilde av Visbreatind i beskrivelsen av Surtningssue s. 151? Den skulle vel vært i beskrivelsen av Kyrkja.

*I overgangen mellom kartsidene er det noen ganger det oppstår ulikheter i ruter og symboler, feks:

-Det er en grønn trekant opp mot Langvasshøe på side 330, men det er det ikke på siden 331.

-Den kvistede skitraséen ved Blåtjønnodden, løypa er nedtegnet ulikt på 332 og 333.

*Bind 1: Vil legge til at det går en fin sti opp til Gjendehøe i et skar sør for toppen (omtrent der det er tegnet grønt). Det burde vært røde prikker i så fall.

Det meste her er jo bare småpirk, men jeg synes uansett at boka er i en egen klasse for seg av hva angår litteratur om Jotunheimen. Har lånt mange bøker om dette området på biblioteket, men denne er helt konge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

må være den delen av boken som dreier seg om ulykker og hendelser i jotunheimen. Sitter igjen med en følelse at denne delen mangler litt faglig tyngde

Lurer litt på om Forfatteren også bedriver noe galgenhumor her. Jeg bladde for første gang gjennom denne boka her om dagen, og neimen så får jeg øye på meg selv; HVOR? JO, det var på bildet NEDENFOR lista over alle dødsulykker, akkurat som ikke lista enda helt var ferdig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om Forfatteren også bedriver noe galgenhumor her. Jeg bladde for første gang gjennom denne boka her om dagen, og neimen så får jeg øye på meg selv; HVOR? JO, det var på bildet NEDENFOR lista over alle dødsulykker, akkurat som ikke lista enda helt var ferdig... :?:

Hahaha! :)

........... :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bind to var bra, minst like bra som bind 1.

Eneste jeg er litt kritisk til må være den delen av boken som dreier seg om ulykker og hendelser i jotunheimen. Sitter igjen med en følelse at denne delen mangler litt faglig tyngde, eks. virker det litt tilfeldig utvalgt når forfatterne har plukket ut 4-5 konkrete hendelser som utdypes ganske detaljert, hvorfor har forfatterne valgt å beskrive nettopp disse hendelsene, mens andre og langt alvorligere hendelser ikke omtales nærmere

men som sagt boken er å anbefale på det sterkeste, bilde-materialet må vel være det flotteste som har blitt presentert i det som foreligger av bøker om jotunheimen

Jeg skal ikke påberope meg noen som helst faglig tyngde om temaet ulykker, men som interessert mottaker av kritikk hører jeg gjerne dine synspunkter på hvilke langt mer alvorlig hendelser du tenker på? Er det antall omkomne pr. hendelse, eller er det aktivitetstypen? Og hva gjør en hendelse mer alvorlig enn den andre?

At en person på en fellestur i regi av turistforeningen omkommer under de omstendighetene som var, er vel ganske alvorlig? Artiklene var ment å belyse ulike momenter som kan utgjøre en fare i fjellet. En episode er ikke omtalt etter først å ha vært skrevet, da pårørende ikke ønsket det på trykk. Ellers er det saker blant de hvor tilgang til kilder var tilstede som ble presentert. Det er heller ikke bare bare å skaffe kilder i slike saker. Nye saker er ofte for sensitive, mens eldre saker gjerne medfører vansker med å finne gode kilder. Kunne jeg valgt fritt, ville nok sammensetningen vært litt annerledes.

Skrevet er skrevet, og jeg får ikke gjort noe mer med den saken, men siden jeg er ganske interessert i temaet, vil jeg gjerne høre litt om hvilke saker du ser på som langt mer alvorlig enn de to fatale hendelsene som vi presenterte.

Det ble jo også presentert to historier med lykkelig utgang, så poenget var ikke kun å se på hvor alvorlig selve hendelsen var, men se litt på lærdom som kunne trekkes etc.

Mayhassen: 8) Jaja, du får tenke det du vil, men den forbindelsen her så jeg først når den ble omtalt her i denne tråden. Julia satte inn bildet, mest fordi det viste Falkungen tror jeg, uten noen videre linker til deg. Men at noen trekker amusante slutninger skjønner jeg jo nå da :D Noen bedre forklaring får du ikke, du får bare gjøre disse pessimistiske tolkningene hos enkelte til skamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.