Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan oppgi waypoint på hav?


Lars

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg lager for tiden en kystguide til Vest-Agders kyst for padlere. Fra før har jeg gitt ut et hefte om padling i innlandsvann (www.padlegleder.no). Her har jeg angitt parkering, bæringer, overnattinger osv med eksakte wp-koordinater (WGS 84 /UTM). I og med at jeg nå går over på hav har jeg valgt å bruke VGS84/Gradnett. Men, så ser jeg det er veldig mange forskjellige måter å oppgi tallene på. Ut fra GPSen får jeg:

N58 07 15.0 E7 59 04.9

Har vurdert å gjøre det om til:

N58° 07 15.0 E7° 59 04.9

I havneguiden ville samme wp blitt skrevet som:

WP 58°07,15'N 07°59,04'E

Er det utarbeidet noen regler for hvordan dette skal angis?

Alle ser ut til å være enige om at N kommer før E...

Er det vanlig å sløyfe tidelssekunder?

Takker for alle innspill! Litt forvirra, men ikke så veldig... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes like mange måter å skrive posisjoner på, som det finnes mennesker i denne verden.

Personlig ville jeg skrevet det slik:

580715.0N-0075904.9E

evt

5807.25N-00759.08E

Men det finnes også de som absolutt skal skrive den østlige delen av posisjonen før den nordlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars :)

Kjenner ikke til at det finnes noen standard for angivelse av koordinater. Ulike miljøer skriver oftest posisjoner på ulikt vis :!:

Vil tro padlerne holder seg såpass nær land, at man godt kunne brukt standard UTM-koordinater som på land. Men på sjøsiden er det jo lange tradisjoner for å bruke geografiske/geodetiske koordinater ved å angi et sted med breddegrad (nord evt. -sør for ekvator) og lengdegrad (øst evt. -vest i forhold til referansemeridian, normalt Greenwich) i den rekkefølgen.

Vanligst før i tiden var å oppgi grader, minutter og sekunder. Senere er det tilkommet andre varianter, f.eks. desimale grader, grader og desimale minutter med flere.

Uansett er det viktig å holde tunga rett i munnen, slik at det ikke blir tvil om selve posisjonen.

Det GPS-punktet du oppgir, og tilsvarende i havneguiden, vil jeg si er 2 ulike punkt slik som det er skrevet :!:

Klassisk angivelse av ditt GPS-punkt er: N 58° 7' 15,0'' E 7° 59' 4,9''

Eller med ledende 0 og desimalpunkt: N 58° 07' 15.0'' E 07° 59' 04.9''

Så kan man sløyfe blanke: N58°07'15.0'' E 07°59'04.9''

Og utelate g,m,s: N58 07 15.0 E07 59 04.9

Omregnet til desimalgrader: N58.12083 E07.98333 (her må man ha 4 desimaler for å holde 10 meter nøyaktighet, da 1 grad ~111,1 km)

Eller grader og desimalminutter: N58 07.250 E07 59.082 (2-3 desimaler holder, da 1 minutt ~ 1 nautisk mil, 1852 m)

Tideler av buesekund kan du gjerne sløyfe, da ett buesekund utgjør i underkant av 31 meter. Største avrundingsfeil vil bli 15 m i nord-syd retning og halvparten eller mindre i øst-vest retning.

Håper dette var mulig å forstå ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting kanskje er vel at man normalt alltid oppgir lengdegraden med 3 tall, uansett om det kun er bare ett tall, slik det kan være i våre områder og Nordsjøen.

Eller med ledende 0 og desimalpunkt: N 58° 07' 15.0'' E 07° 59' 04.9''
må ha en null til

altså N 58° 07' 15.0'' E 007° 59' 04.9

Flisespikkeri, men nok til å ryke på navigasjonseksamen før i tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

prisverdig initiativ med padleguide for Sørlandet!

Padlere vil vel på slik tur bruke Sjøsportskart!!?? Der er det påtrykte gradnet - som jeg husker det- i lengde og bredde.

Ikke noe UTM dill der!

Derfor syns jeg, at du skal oppgi way-points i klassisk maritim bredde - lengde!! Også fordi lengdegraden faktisk ligger i geografisk nord fra sørpol til nordpol og du kan måle avstander på bredde graderingen på kanten av kartet - i grader, minutter, sekunder med decimal dvs. i sømil.

UTM gradnettet ligge så'n litt ymse nord avhengig av, hvilken sone du er i jf. fjellkart, hvor du passerer sonen ved 12? g øst fx. Sylarne og Femunden!

Kjiver har visst den autoriserte navigasjons skole standarden. Da er der ingen tvil i tolkingen. Men det er der ikke heller ved bare 2 lengde siffer i norske farvand.

Hilsen

Elgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller grader og desimalminutter: N58 07.250 E07 59.082 (2-3 desimaler holder, da 1 minutt ~ 1 nautisk mil, 1852 m) Håper dette var mulig å forstå ... :)

Tror jeg heller litt til denne måten å gjøre det på. Da er det jo ganske intuitivt å lese av kartet (omtrent som UTM). Hvis jeg bruker 3 desimaler, hvor nøyaktig blir det da? Er deet sånn at siste siffer er det samme som 1,852 meter? Så ser jeg at noen bruker komma, og andre punktum mellom tallene - er det noen regler her. Enklest å bruke punktum da, fordi det er jo sånn det kommer ut av programmet... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver har visst den autoriserte navigasjons skole standarden. Da er der ingen tvil i tolkingen. Men det er der ikke heller ved bare 2 lengde siffer i norske farvand.

Det er for så vidt korrekt, men det som er så greit med tre siffer foran, er at man da alltid ved at det er lengegrad det er snakk om, og ikke breddegrad. Faren for misforståelse unngås.

De fleste som padler kajakk bruker sikkert sin tur-GPS til dette formålet. Jeg vet om de som har vanlig GPS montert på fordekk, men det er "harry" synes jeg.

Jeg ville derfor undersøkt om hvilke format som brukes på de forskjellige håndholdte GPS'ene og lagt meg på en standard som brukes der, og som er lett å knatte inn på en GPS. Rutene kan jo forøvrig legges ut på nettet også selvsagt i samme format og lastes rett inn på GPS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville derfor undersøkt om hvilke format som brukes på de forskjellige håndholdte GPS'ene og lagt meg på en standard som brukes der, og som er lett å knatte inn på en GPS. Rutene kan jo forøvrig legges ut på nettet også selvsagt i samme format og lastes rett inn på GPS..

Jeg har jo bestandig hatt min på WGS84/UTM, men når en skal på hav vettu...

Da er det plutselig flere valg:

dddd

mm.mmm

mm'ss.s''

Valget står jo mellom de to siste, men jeg synes den der med desimalminutter virker greiest å lese av på kart. Når det gjelder innskriving, digital overføring osv så er det jo helt greit. Programmet/GPSen sjonglerer jo mellom de forskjellige formatene på millisekunder. Problemet er at jeg skal ha de ned på papir... Da må jeg velge ETT format, og så holde meg til det igjennom boken... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til at det finnes noen standard for angivelse av koordinater.

Å joda! N58 07 15.0 E7 59 04.9 er

UTM 32V 0399704 6550460

Og det er en veldefinert internasjonal standard

Hvis du er NATO-militær bruker du 32VLL9970350459 som også er en veldefinert standard.

Forøvrig er http://www.uwgb.edu/dutchs/FieldMethods/UTMSystem.htm en god kilde til kunnskap om dette, og treger du å regne om kan du bruke http://www.uwgb.edu/dutchs/UsefulData/UTMConversions1.xls

Men lengdegrad og breddegrad overlever vel like lenge som tommer og fot i USA tenker jeg.

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette formatet jeg er vant til å bruke fra innlandet, og som jeg er rimelig komfortabel med. Problemet er jo at sjøkartene (både båtsport og C-Map) opererer med grader og minutter og sånnn... For å gjøre det enklest mulig for brukeren, så hadde det vært greit å finne et format som passet greit med kartene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bør formatet bestemmes ut fra hvem du retter guiden imot ?

Er det håndholdte GPS for turfolk som også padler er kanskje UTM formatet best ?

Uansett vil kanskje en forklaring foran i guiden kunne avhjelpe folk med å få satt GPS korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vil kanskje en forklaring foran i guiden kunne avhjelpe folk med å få satt GPS korrekt.

Ja, skal selvsagt ha en forklaring. Tror at jeg faller ned på å bruke dette formatet:

N58° 07,150' E7° 59,500'

Det er det som heter mm.mmm i programmet, og er minutter og desimalminutter. Fordelen med dette er at 38 sekunder jo er over et halvt minutt, og det er fort å blande her når en er vant til UTM. Både breddegrader og minutter står jo på kartet, så det er tallet som angir hvor langt inn i ruta en skal gå som er interessant. Da synes jeg det er mest intuitivt å sette det som desimalminutter (altså gange med 60). Dermed vil ,500 bety at man skal halvveis inn i ruta. Synes det er mer intuitivt enn når det står 30'' (det er jo også halvveis inn i rute, da 30 sek er et halvt minutt).

Gir dette mening? Føler både at jeg oppnår stor nøyaktighet til de som vil plutte dette inn i maskinen, og at det blir lett å lese posisjonen i kartet... Er dette med desimalminutter godt innarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ja, skal selvsagt ha en forklaring. Tror at jeg faller ned på å bruke dette formatet:

N58° 07,150' E7° 59,500'

Det er det som heter mm.mmm i programmet, og er minutter og desimalminutter. Fordelen med dette er at 38 sekunder jo er over et halvt minutt, og det er fort å blande her når en er vant til UTM. Både breddegrader og minutter står jo på kartet, så det er tallet som angir hvor langt inn i ruta en skal gå som er interessant. Da synes jeg det er mest intuitivt å sette det som desimalminutter (altså gange med 60). Dermed vil ,500 bety at man skal halvveis inn i ruta. Synes det er mer intuitivt enn når det står 30'' (det er jo også halvveis inn i rute, da 30 sek er et halvt minutt).

Gir dette mening? Føler både at jeg oppnår stor nøyaktighet til de som vil plutte dette inn i maskinen, og at det blir lett å lese posisjonen i kartet... Er dette med desimalminutter godt innarbeidet?

Hei Lars.

Flott padlebok du har skrevet. Gleder meg til neste!

Ja, N58° 07,150' E7° 59,500' er en meget bra måte og oppgi en posisjon på, men bytt ute "E" med "Ø" = Øst. Siden boken er på Norsk. ("E" = East).

Og ja, desimalminutter er meget godt innarbeidet, og mye enklere å bruke enn sekunder.

Ser her at du har 3 desimaler etter kommaet, da blir posisjonen svært nøyaktig :roll: Bra!

Ellers er det to måter du kan finne posisjonen til favoritt-stedet: Enten med å lese breddegraden og lengdegraden ut i fra sjøkartet (heter ikke draft!!), eller lese av posisjonen på GPS'en på stedet.

Det siste mener jeg er best, da mange sjøkart er basert på over 100 års gamle målinger og data.

Litt info:

Hvis du ser på sidene på sjøkartet, finner du breddegradene.

Avstanden mellom hvert minutt er 1852 meter (en nautisk mil).

Videre ser du at hvert minutt er delt inn i ti like streker; disse kalles kabellengder.

En kabellengde = 185,2 meter (en tiendedels nautisk mil).

Posisjoner på sjøen må inneholde: Grader, minutter og desimaler. IKKE BRUK UTM-POSISJONER PÅ SJØEN!!

Lykke til med boken!

Hilsen en som er Kystskipper og seiler, og har tatt oppdrag som delivery-skipper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.