Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er egentlig "nyttekjøring"?


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Trodde det ikke fantes en slik jente som er så scooterpøbel som du. Jenter er ofte smartere enn gutta når det gjelder slike ting. De setter ofte naturen høyere enn lek med bråkete maskiner.

Jeg setter naturen høyt, men mener det kan være lov til å ha litt gøy iblandt også.. Så lenge man holder seg unna skigåere og hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snart legge deg, Synne, slik at vi siviliserte og oppegående voksne mennesker kan logge av for kvelden med god samvittighet? Jeg orker ikke tanken på at scootermobben skal få fritt spillerom her inne i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snart legge deg, Synne, slik at vi siviliserte og oppegående voksne mennesker kan logge av for kvelden med god samvittighet? Jeg orker ikke tanken på at scootermobben skal få fritt spillerom her inne i natt.

Ta det med ro jeg legger meg snart jeg..

men jeg vil ha en ting klart, og det er at jeg gir ikke blaffen i naturen.

Jeg går på en naturbrukskole der vi lærer å ta vare på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå vil ikke jeg påstå at jeg har lært å like snøscooter her, det gjorde jeg siden jeg lærte å gå..

er vel heller, hogst, plating og skjøtting av skog, jakt og lignede.. vil ikke se på det som bortkasta..

men god natt ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Nytter ikke å diskutere med Tom Synne, såpass har jeg skjønt etter ett års medlemskap her!

Han har såpass merkelige meninger og absolutt null empati at jeg ser på det som totalt meningsløst. Å diskutere med ham er i beste fall underholdende, for noen fornuftige meningsutvekslinger og kreative løsninger det kan man ikke forvente fra den kanten.

Ser visst kun verden slik den ser ut fra sinsenkrysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX, nå må du slutte med tullpratet ditt. Er det så rart at noen mennesker ønsker å la naturen være urørt av menneskelige maskiner og motorkjøretøy? Hvis du tror det bare er jeg som har slike verneholdninger tar du skammelig feil, og det er kanskje derfor du velger å opptre som en ekstrem egoist.

"Empati"? For scooterførere? Hvorfor skulle jeg ha det? Er dere en svak gruppe som jeg burde synes synd på? Skal jeg ha empati for røykere som velger å blåse røyken i trynet på de som står ved siden av også? Jeg kan forstå at det er morsomt å kjøre scooter og at dere er glade i å gjøre det. Men jeg kan ikke forstå hva som er så vanskelig og kontroversielt med mitt standpunkt i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX, nå må du slutte med tullpratet ditt. Er det så rart at noen mennesker ønsker å la naturen være urørt av menneskelige maskiner og motorkjøretøy? Hvis du tror det bare er jeg som har slike verneholdninger tar du skammelig feil, og det er kanskje derfor du velger å opptre som en ekstrem egoist.

"Empati"? For scooterførere? Hvorfor skulle jeg ha det? Er dere en svak gruppe som jeg burde synes synd på? Skal jeg ha empati for røykere som velger å blåse røyken i trynet på de som står ved siden av også? Jeg kan forstå at det er morsomt å kjøre scooter og at dere er glade i å gjøre det. Men jeg kan ikke forstå hva som er så vanskelig og kontroversielt med mitt standpunkt i denne debatten.

bra sakt Tom-Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten og generell oppfordring: Hvis nykommerene tar seg tid og bry med å lese gjennom diskusjonene før de kaster inn sine innspill vil trådene få en langt høyere kvalitet, og nykommeren unngår å gi et veldig dårlig førsteinntrykk.

Så til poenget. Sånn jeg ser det er reduksjon av artsmangfoldet en av de største miljøtruslene vi står ovenfor i dag. Her til lands har vi et spesielt ansvar siden landet er tynt befolket og dermed lett å regulere, og vi har mange naturtyper. I den reviderte rødlisten over truede arter i norge(1) finner vi nesten 4000 av totalt 18482 registrerte arter. En femtedel av det registrerte artsmangfoldet er altså direkte truet, 285 av dem er kritisk truet og er kanskje borte i løpet av noen få år. Mange av artene hører hjemme i fjellet, og grunnen til at noen av dem er truet er at menneskelige inngrep begrenser leveområdene de trenger.

En hver art som blir borte er et stort tap for oss som moderne mennesker. Mange av de viktigste medisinske oppdagelsene i historien kommer fra studier av forskjellige arter, alt fra sopp og lav til rotter og større pattedyr. Det samme gjelder for annen teknologisk utvikling, for eksempel innen materialteknologi eller luftfart.

Naturens verdi er, sånn jeg ser det, nesten ubegrenset, allerede når jeg bare ser på verdien av artsmangfoldet. Scooterkjøring påvirker dyre- og fuglelivet, og den veldige rekkevidden på en scooter - både hvor langt lyden av den bærer, og hvor langt den kan kjøre - gjør at scooteren påvirker mer enn jeg setter pris på. Det som er fint med snøscooteren er at det er utrolig få situasjoner hvor den virkelig er livsnødvendig. De har vi allerede gått gjennom flere ganger, og det meste ble vel sagt på den første siden.

Til de som synes det er nyttekjøring å frakte plank en knapp mil opp på fjellet for å gjenoppbygge en fjellbu: Tenk hvor stolte barna eller barnebarna ville blitt hvis de fikk vite at familien måtte slite en hel sommer for å bære materialene opp og inn på fjellet. Nasjonalromantikk på sitt beste!

(1) http://www.artsdatabanken.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor stolte barna eller barnebarna ville blitt hvis de fikk vite at familien måtte slite en hel sommer for å bære materialene opp og inn på fjellet. Nasjonalromantikk på sitt beste!

Vakkert formulert og veldig riktig sagt. Stolthet er noe man oppnår ved å prestere noe. Å kjøre scooter er det motsatte av prestasjon. Det du poengterer er nettopp den typen konservative og verdifulle holdninger debattanten Espen og jeg ønsker å fremme. En god leveregel kan være: "Det er ikke nødvendig å forandre på noe som allerede er bra". Den norske friluftslivs- og hyttetradisjon er bygget på sunne verdier. En utvikling bort fra disse, der det som en gang var treski, appelsin i solveggen, blomster og seterliv skal erstattes med boblebad, barer og motororgier, er svært lite ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX, nå må du slutte med tullpratet ditt. Er det så rart at noen mennesker ønsker å la naturen være urørt av menneskelige maskiner og motorkjøretøy?

kan si at naturen blir urørt når jeg er på fjellet med min scooter. kjører 4takts scooter etter merket løype, og der er det sne og ikke noe bar mark. og er ikke du en menneskelig maskin? kan jo virke sånn, da synes jeg du skal holde deg i byen og ikke i naturen. tenkt på hvor mye av naturen du ødeleger med ski-stavene dine? omtrent like mye som scootern min.

"Empati"? For scooterførere? Hvorfor skulle jeg ha det? Er dere en svak gruppe som jeg burde synes synd på?

nei, vi er absolutt ikke en svak gruppe, vi er en gruppe stort sett av aktive friluftsmennesker som nyter naturen sommer som vinter. så vil heller si at vi er en sterk gruppe i stadig økning år får år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt anvender jeg den selv om at jeg får en bismak når jeg ser veien fra stigningene opp til Raslet eller Steinflye. Men heldigvis holder trafikken seg PÅ veien og ikke rundt om kring i viddelandskapet. Jeg hadde ikke akseptert en 10m bred stripe/løype gjennom utmark for scooterbruk, men hadde akseptert baner og løyper i innmark langt fra dyreliv og friluftsinteresser. .

Det er godt du har en bismak når du selv motoriserer gjennom utmark.

Hva er forskjellen på en scootertrassee og en vei?? Begge kan brukes på likedan måte. Kjøring utenfor er selvfølgelig uakseptabelt.

"i innmark langt fra dyreliv og friluftsinteresser".... Denne skjønte jeg ikke helt. Tror du at det ikke finnes dyreliv i innmark? Halan i bøya.

I motsetning til scooterfolka her så er du kanskje mer friluftsmann da du går mer, men det virker ikke som du hadde vært så villig til å ofre så mye for naturen. Du er jo positiv til utbygging i natur og til motorisert ferdsel i utmark samt i mot nasjonalparker:? Og så skal du kverulere om hva som er innmark og utmark pluss at du har dine egne meninger om hva som er uberørt natur, eller rettere sagt... det utrykket finnes ikke i ditt hode. En dråpe sur nedbør og en ørn som bygger reir er jo nok i dine øyne til at naturen er berørt.

Ja, jeg er friluftsmann.

Ja, jeg er villig til å ofre mye for naturen.

Ja, jeg er for bygging i natur, men ikke all slags natur. F.eks i innmark er det stort sett uproblematisk.

Kverrulere, nei jeg bare spør. Vi har definert hva som er utmark og hva som ikke er utmark, i mange tilfeller er det tilfeldig hva som er hva. Likevel skal det legge føringer, hvorfor det når det er inkonsekvent?

Sur nedbør, ørn, prinsipielt ser jeg ikke forskjell på mennesklig adferd og andre dyrs adferd (ja, vi er også "dyr"). Eksempelet du henviser til (forurensning) var for å illustrere at all natur i prinsippet er påvirket av mennesket, og det derfor er meningsløst å snakke om "uberørt" natur. Jeg har mange flere sanser enn synet. Å kun bruke denne ene sansen for å definere noe slikt er meningsløst.

Mener du en gang har skrevet noe sånt som at mennenskes utbygging og påvirkning i naturen er er en naturlig utvikling da mennesket er en del av naturen. Jeg synes mennesket har beveget seg alt for langt fra naturlovene til at jeg vil kalle dette for naturlig. Vi er den eneste rasen som ikke klarer å finne balansen mellom andre arter og naturressusjer. Så ut fra dette er jeg ikke overrasket over at du ikke har noe i mot utmarkskjøring, det er jo helt naturlig.

Hvis du ser på historien, mennesket slik det er i dag er 100% likt ifht slik det var i steinalderen. Samme hjernekapasitet, samme motorikk osv. Vi har ikke hatt utvikling. MEN vi har tilegnet oss kunnskap som gjør at vi stadig flytter grenser. Er det ikke naturlig? Like naturlig som at vi bodde i huler en gang i tiden??

Hvis du hadde isolert et nyfødt barn, ikke lært det noen ting, kun gitt det mat, latt det selv utvikle seg med learning by doing, så hadde dette barnet vært omtrent som et barn i steinalderen, thats a fact!! Vår kunnskap, evne til å tilpasse oss, evne til å lære i ei vanvittig fart osv - det har vi fått i gave av naturen. Altså naturlig i mine øyne. Å si noe annet er bare vrøvl, ganske enkelt tatt ut en sammenheng.

Dette med å finne balansen, jeg hevder også at naturen alltid opprettholder likevekt. Naturen er brutal, spis eller bli spist. Finner du ikke noe å spise/drikke, dør du. Jeg kunne drasset opp mange eksempler på "naturkatastrofer" der enkelte hevder at naturen er i ubalanse pga noen dyr ødelegger for andre dyr eller ødelegger for seg selv. Noen kaller det naturkatastrofer, jeg vil heller kalle det naturlig utvikling - at naturen selv oppretter likevekt ved å flytte tyngdepunktet/balansepunktet for det aktuelle området. Det er jo disse tingene som gir utvikling av raser!! Klimaendringer, endringer i forutsetningene mv. Det har skapt landskapet jeg er så glad i, det har skapt mangfoldet i naturen som jeg er glad i, å si at denne utviklingen skal stoppe opp blir helt feil. Ja, vi kan risikere at mangfoldet blir mindre, eller at det blir større. Slik har det alltid vært. Akkurat nå er det en dominerende rase på jorden, og da syns jeg det er naturlig at det gir innvirkning på mange andre raser. Slik bare er det, og har alltid vært.

Så alt i alt er jeg verken for eller i mot kjøring i utmark. Når det finnes mange mils striper på 10-15m bredde gjennom utmark, som ikke er utmark, men som ville vært utmark pr i dag om stripen/veien ikke var der - da syns jeg det er litt meningsløst å skille denne type motorisert ferdsel fra annen.

Punktum, det var det jeg ville skrive om disse tingene i denne tråden, ble en smule OT. Blir aldri enig om dette likevel. Jeg blir stadig kritisert for, og gitt meninger jeg ikke har, pga jeg prøver å ha en open mind og se litt skrått på bombastiske meninger. Trekke paralleller osv. Prøv det selv, og få et litt mer nyansert syn på ting :) Jeg har skrevet at jo mer noen er ubetinget postiv eller negativ til noe, jo mer kritisk blir jeg. Og det står jeg ved.

Først en liten og generell oppfordring: Hvis nykommerene tar seg tid og bry med å lese gjennom diskusjonene før de kaster inn sine innspill vil trådene få en langt høyere kvalitet, og nykommeren unngår å gi et veldig dårlig førsteinntrykk.

Reinspikka vrøvl fra ende til annen!! Det er du som gir et dårlig inntrykk ved å komme med slike oppfordringer. Folk må vel få ha sin mening her uten å måtte lese hvilke meninger andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT kunne uten problemer betalt fris, sunn og rask ungdom for å pulke forsyninger inn til fjellhyttene. Ja det ville blitt litt dyrere, men hva så? Tenk for et glansbilde de ville blitt, tenk for en troverdighet i debatter? Tenk på alt det sunne og deilig slitet norsk ungdom ville fått betalt for.

Det er fint at du er idealist, Morten. Jeg var vel også det da jeg var så ung som deg (håper det sitter litt igjen av det fortsatt), men en må være litt realist også. Det er folk fra bygdene under fjellet som er vertskap og som driver hyttene innenfor de regler som gjelder. At disse i tillegg til den alminnelige jobben med hyttedriften som sikkert er utfordrende nok, skulle prøve å få tak i tilstrekkelig mange frivillige til å slepe forsyninger inn til hyttene, er en illusjon. Spør Ole Vole på Glitterheim for eksempel. Jeg tror jeg tidligere har gitt tilstrekkelig uttrykk for at jeg er en veldig sterk motstander av unødvendig og ulovlig motorisert ferdsel i fjell og utmark. Men at en beltebil av og til kjører fra Veoli og inn til Glitterheim, plager meg ærlig talt ikke noe særlig. Det er ikke dette som gir følelsen av at nå har fjellet mistet sin ærbarhet. Men hvis et motorisert kjøretøy dukker opp på Glittertind, vil det i aller høyeste grad gi meg den følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en scootertrassee og en vei?? Begge kan brukes på likedan måte. Kjøring utenfor er selvfølgelig uakseptabelt.

Forskjellen er klar, iogmed at en ubrøytet vinterveg blir sett på som utmark. Og motorisert ferdsel i utmark er generelt forbudt.

Scooterkjøring som drives noen steder som rein fornøyelseskjøring og rekreasjon kan jeg ikke forstå er noe annet en brudd på loven. Men slik jeg forstår det så er det endel lokale myndigheter som er svært slappe og tillater egne traseer for slik kjøring.

Dispensasjoner og tillatelser til nyttekjøring åpner loven for. Men det skal da skje etter søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Forskjellen er klar, iogmed at en ubrøytet vinterveg blir sett på som utmark. Og motorisert ferdsel i utmark er generelt forbudt.

Nå kjenner jeg ikke helt regelverket, men hvis det er slik er det bare fordi vi gjennom lovverk har sagt at det skal være slik. Og hva som er innmark og hva som er utmark er også definert ut fra lovverk. Om en bil kjørte der i brøytet tilstand, evt på bart føre, vs en scooter som kjører der i ubrøytet tilstand, jeg ser absolutt ingen forskjell. Det er ikke slik at all bilkjøring er nyttekjøring heller. Tvert i mot vil jeg tro, i mange slike områder er folk ofte på vei til "forlystelse". Noen få vinterstengte fjelloverganger har selvfølgelig vanlig gjennomgangstrafikk.

[scooterkjøring som drives noen steder som rein fornøyelseskjøring og rekreasjon kan jeg ikke forstå er noe annet en brudd på loven.

Jeg vil snu det litt på hodet:

Hva med hvis en lot Valdresflya, Sognefjellet og lign fjelloverganger kun være åpne for nyttekjøring? Da ville det være lik behandling av motorisert ferdsel gjennom utmarksområder. Det kan vel ikke være vanskelig å være enig i? Dette er vel veier som iflg regelverket blir å betrakte som utmark når de ikke er brøytet, stemmer det? For å bli definert som nyttekjøring, dvs få lov til å kjøre disse fjellovergangene, må man derfor først søke en offentlig instans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele koker ned til hva som er utmark og ikke.

En veg er laget etter lovlig tillatelse. Man kan heller ikke bare opprette veger som det passer. Det må behandles av myndigheter først.

Vegen over Valdresflya går nok ikke under benevnelsen utmark, og dermed gjelder ikke loven om motorfersel i utmark. Og poenget er at i loven defineres ubrøytet veg som utmark.

Jeg fant et skriv fra økokrim på nettet nå, ta en titt her:

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2000-1/page4.html

Det finnes faktisk eksempler på veger som kun er åpen for slik nyttekjøring som du beskriver(gjennomgangstrafikk). På rv. 27 over Venabygdsfjellet er det stans forbudt på hele strekningen vinterstid. Dette for å verne villreinen i Rondane. I slike tilfeller hadde det vært en vits om en skulle tillatt scooterkjøring i samme området, samtidig som en krever all stans forbudt for billister.

Sammenligningen med scootertrase og bilveg som du prøver på går ikke an idet hele tatt. Og jeg skjønner ikke hvordan lokale myndigheter omkring i landet tillatter scootertraseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.