Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs inn og ut av Sverige-Norge, hva er LOVLIG etter gjeldende regler


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Hei. Temaet har vært oppe før en stund tilbake -og fortsatt aktuell problemstilling. Noen her som fikk med seg reglene som gjelder nå aktuelt?

Har flere bekjente som går NPL. Noen tyske og uvaksinerte, noen norske fullvaksinerte. Vedkommende som er tysk tørr selvsagt ikke krysse grenser på sin vei, så det blir da mange uker med E6. Hun påstår at de norske kan fritt gå ut og inn i Norge og Sverige fordi de er vaksinerte,  mens hun må sitte i karantene. Det ene er jo HVA en faktisk gjør . Og det andre: hva er reglene? Mener jo det fortsatt ikke er lov å krysse grensen fra Sverige til Norge UTENOM bemannet post, legitimere seg, vise coronapass etc. Eller? Uansett om du er vaksinert eller ikke.

Så disse som går LOVLIG NPL må jo legge ruta tilsvarende at de kan gå gjennom grenspostene, går bilveien eller slår seg gjennom tungt terreng? 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter som jeg har oppfattet reglene er det ikke lov å krysse grensa inn i Norge annet enn på de godkjente overgangene og innenfor tidsrom de er bemannet, uavhengig om man er vaksinert eller ikke.. Noen overganger er døgnåpne mens andre er stengt kveld og natt. Inn i Sverige er det så vidt jeg vet ingen restriksjon så man skal kunne gå inn i Sverige i villmarka men må tilbake til Norge på godkjent overgang. Om man får karantene eller ikke kommer an på vaksinasjon. Jeg er fullvaksinert og var en tur i rødt område i Sverige men kunne da reise rett hjem uten test eller noe etter visning av EU vaksinepasset og legitimasjon på grenseovergang. Det er EU versjon som gjelder ved grensepasseringer, den norske versjonen er for bruk internt i Norge på f.eks konserter etc fikk jeg vite av politi som sjekket meg på grensa. 
Hvis noen av de ikke er vaksinert så er det andre regler. Hvis de kommer inn i Norge fra en grønn sone slipper de med test på grensa men ellers må de i karantene. Det er vel bare Dalarna langs grensen som pr nå er grønn. De som ikke er fullvaksinert og/eller har hatt covid siste 6 mndr må fylle ut innreiseregistrering før grensepassering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Blir spennende å høre rutevalg til de det gjelder og om hvordan de tenker å følge/ikke følge reglene. Personlig syns jeg jo fortsatt, det er helt tåpelig å ikke kunne gå et par kilometer inni Sverige når du gå fra Rostahytte til Gappo (feks) ... Men man kan jo sikkert gå opp og ned fjelltopper for å unngå grensekryssning😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (49 minutter siden):

Hei. Temaet har vært oppe før en stund tilbake -og fortsatt aktuell problemstilling. Noen her som fikk med seg reglene som gjelder nå aktuelt?

Har flere bekjente som går NPL. Noen tyske og uvaksinerte, noen norske fullvaksinerte. Vedkommende som er tysk tørr selvsagt ikke krysse grenser på sin vei, så det blir da mange uker med E6. Hun påstår at de norske kan fritt gå ut og inn i Norge og Sverige fordi de er vaksinerte,  mens hun må sitte i karantene. Det ene er jo HVA en faktisk gjør . Og det andre: hva er reglene? Mener jo det fortsatt ikke er lov å krysse grensen fra Sverige til Norge UTENOM bemannet post, legitimere seg, vise coronapass etc. Eller? Uansett om du er vaksinert eller ikke.

Så disse som går LOVLIG NPL må jo legge ruta tilsvarende at de kan gå gjennom grenspostene, går bilveien eller slår seg gjennom tungt terreng? 

Hva tenker dere?

Disse reglene forandrer seg mer eller mindre fra dag til dag. For eks. om en region i Sverige blir rød mens du er der, så må du i 10 dagers karantene når du kommer tilbake til Norge. Dvs. At man er pålagt karantene uansett når man kommer inn i Norge, så fremt regionen du kom i fra var grønn, da har man et unntak. Men, om man ikke går ned i tettbygdestrøk, og sover kun i telt. Så har man forsåvidt overholdt karanteneplikten (om man oppfyller kravet for å få unntak for karantene hotell)
Ellers så er det å følge med på Helsenorge.no for å se hvilke regler som gjelder til enhver tid, hvem som har unntak, hvilke unntak som finnes etc.

Ellers så tenker iallfall jeg at sunn fornuft gjelder her også. Er du en svipptur innom Sverige eller Finland langt ute i "huttaheiti" og ikke møter folk, bør ikke det være noe problem. Og det står vel ingen om sender deg på karantene hotell der ute heller.
Da er nok sjansen større for at du smitter noen, eller noen smitter deg enn om du var ute i "huttaheiti".
Hva forskriften sier er jeg usikker på. Men den som vil kan jo lese seg opp på lovdata.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (3 timer siden):

Disse reglene forandrer seg mer eller mindre fra dag til dag. For eks. om en region i Sverige blir rød mens du er der, så må du i 10 dagers karantene når du kommer tilbake til Norge. Dvs. At man er pålagt karantene uansett når man kommer inn i Norge, så fremt regionen du kom i fra var grønn, da har man et unntak. Men, om man ikke går ned i tettbygdestrøk, og sover kun i telt. Så har man forsåvidt overholdt karanteneplikten (om man oppfyller kravet for å få unntak for karantene hotell)
Ellers så er det å følge med på Helsenorge.no for å se hvilke regler som gjelder til enhver tid, hvem som har unntak, hvilke unntak som finnes etc.

Ellers så tenker iallfall jeg at sunn fornuft gjelder her også. Er du en svipptur innom Sverige eller Finland langt ute i "huttaheiti" og ikke møter folk, bør ikke det være noe problem. Og det står vel ingen om sender deg på karantene hotell der ute heller.
Da er nok sjansen større for at du smitter noen, eller noen smitter deg enn om du var ute i "huttaheiti".
Hva forskriften sier er jeg usikker på. Men den som vil kan jo lese seg opp på lovdata.
 

Ja, helt enig med deg - bruk sunn fornuft. Men vedkommende jeg kjenner som går NPL er så redd "å bli tatt" og så vil "miste all fremtiden" som er planlagt, jobb, livet, drømmer.

 Selv har jeg vært i grønt land i juni/juli, dro transitt gjennom Sverige og gikk derfra over grensen langs Nordkarlottleden inntil Norge. Jeg var ikke redd å "ta kampen" med myndighetene her om man nå mot formodning "blir tatt".

Karantenetiden, om man skal kalle det, ble "avspasert" mens vi gikk ca 10 dager uten å ha truffet noen.  Registrering hadde vi jo heller ikke trengt, da vi ikke testet heller ved en grensestasjon. Men vi hadde gyldig test fra 24 timer før.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten digresjon, men kanskje relevant... for å gå på Storsylen fra norsk side, så er man 50-100 meter inn på svensk side når man går langs eggen bortover til toppen. Mon tro om folk har tatt hensyn til dette nå i sommer og i fjor sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (4 timer siden):

Ja, helt enig med deg - bruk sunn fornuft. Men vedkommende jeg kjenner som går NPL er så redd "å bli tatt" og så vil "miste all fremtiden" som er planlagt, jobb, livet, drømmer.

 Selv har jeg vært i grønt land i juni/juli, dro transitt gjennom Sverige og gikk derfra over grensen langs Nordkarlottleden inntil Norge. Jeg var ikke redd å "ta kampen" med myndighetene her om man nå mot formodning "blir tatt".

Karantenetiden, om man skal kalle det, ble "avspasert" mens vi gikk ca 10 dager uten å ha truffet noen.  Registrering hadde vi jo heller ikke trengt, da vi ikke testet heller ved en grensestasjon. Men vi hadde gyldig test fra 24 timer før.  

Kjapt skummet innom Lovdata. Så ser ut at straffen er nok ikke værre enn ei bot. Mener å ha hørt 15 000 - 25 000 for privat personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (2 timer siden):

Liten digresjon, men kanskje relevant... for å gå på Storsylen fra norsk side, så er man 50-100 meter inn på svensk side når man går langs eggen bortover til toppen. Mon tro om folk har tatt hensyn til dette nå i sommer og i fjor sommer...

Nemlig... Vil tro at alle disse fullvaksinerte mennesker går fritt inn og ut av Norge og Sverige. Fikk aldri rede på det... Men de røper det nok ikke høyt heller. Tenkte bare på min bekjent som er så himla redd og isteden heller gå store strekninger E6 istedenfor å vandre i fjellet. Hun tør heller ikke å gå allene gjennom verken Sulisfjell eller Rago og videre nordover. Så om noen kjenner noen som har tenkt seg den veien og vil være guide...om noen dager??? Syns det er så stusselig og ikke minst farlig å spasere langs E6 fra Sulis til Narvik 😵😵😵men men... Ikke mitt bord egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 2021-8-18 den 7.51):

Så disse som går LOVLIG NPL må jo legge ruta tilsvarende at de kan gå gjennom grenspostene, går bilveien eller slår seg gjennom tungt terreng? 

Det er vel mulig å traske NPL uten å være innom Sverige og uten å gå langs med vei. Det er bare god planlegging som skal til.

Personlig syns jeg de strenge reglene er OK, og egenvurderingene kan man gjerne ta, men når det kommer til stykket tar det seg ikke helt bra ut - ref mantraet vi alle har hørt om denne "felles dugnaden". Om det går galt får man ingen sympati for å si det sånn.

Jeg leste forøvrig om de karene som gikk NPL her som gikk ut og inn av turistforeningshytter og  hytter  som var booket av andre og krysset grensene både her og der. Jeg ville ikke gjort det der selv, og jeg syns det er litt rart at de gjorde det. Og ikke minst at de skrev om det, men det er en annen sak. Jeg syns det er mer redelig å gå langs veien oppover enn å krysse grensen ulovlig. Nå kjenner ikke jeg de gjeldende reglene for dette heller, men det er jo ganskje strengt, og bra er jo det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (5 timer siden):

Det er vel mulig å traske NPL uten å være innom Sverige og uten å gå langs med vei. Det er bare god planlegging som skal til.

Personlig syns jeg de strenge reglene er OK, og egenvurderingene kan man gjerne ta, men når det kommer til stykket tar det seg ikke helt bra ut - ref mantraet vi alle har hørt om denne "felles dugnaden". Om det går galt får man ingen sympati for å si det sånn.

Jeg leste forøvrig om de karene som gikk NPL her som gikk ut og inn av turistforeningshytter og  hytter  som var booket av andre og krysset grensene både her og der. Jeg ville ikke gjort det der selv, og jeg syns det er litt rart at de gjorde det. Og ikke minst at de skrev om det, men det er en annen sak. Jeg syns det er mer redelig å gå langs veien oppover enn å krysse grensen ulovlig. Nå kjenner ikke jeg de gjeldende reglene for dette heller, men det er jo ganskje strengt, og bra er jo det..

Ja, de karene som gikk NPL på ski var jo utrolig spesielle. Men tenker det er en forskjell om du trasker rundt alene og ikke møte en eneste sjel på hele turen...ærlig talt, er vel ikke noe vits med test og co der. Min og mange andres mening generelt er : bruk sunn fornuft! Feks. bruker jeg Mallabåten med en 30 talls forskjellige folk og sniker meg inn til en folkelig Paeltsastugan på svensk side (uvaksinert, om det har noe å si), så handler jeg nok litt uansvarlig...men går jeg derimot far Mallabåten og mutters alene i 2 mnd, så er jeg jo ingen fare for liv og helse for andre. ELLER?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men går jeg derimot far Mallabåten og mutters alene i 2 mnd, så er jeg jo ingen fare for liv og helse for andre. ELLER?

Du er en fare for deg selv da. Rimelig kjedelig å få covidfeber og sykdom i fjellet etterpå og det kan jo sitte lenger inne enn ellers å trykke den store røde knappen. Slik ville i hvertfall jeg tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, så tror jeg ikke du vil få bot om du går i den Norske fjellheimen og så tar en liten sving innom Sverige og tilbake uten å gå innom hytter eller snakke med folk i fjellheimen. Såpass fornuft og folkelig skjønn tror jeg nok politiet eller hvem det nå eventuelt er som observerer deg har. Men du har et problem du må løse først: Du må overbevise dem som fanget deg om at det bare var en sving innom og at du ikke kom annetsteds fra. Det hjelper nok ikke å bare komme med en påstand om at det var det du gjorde. Det kan jo hvem som helst komme med. Du må faktisk ha ett eller annet å komme med som du ikke ville hatt om du prøvde å snike deg inn i Norge fra et opphold i Sverige. Så du kan nok få bot ja, selv om du bare svingte innom.

Det er en god oversikt over de forskjellige reglene som gjelder her: https://www.politiet.no/rad/grense-og-grensepassering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (12 timer siden):

Du er en fare for deg selv da. Rimelig kjedelig å få covidfeber og sykdom i fjellet etterpå og det kan jo sitte lenger inne enn ellers å trykke den store røde knappen. Slik ville i hvertfall jeg tenkt.

Jada, er verdt en tanke å droppe Mallabåten og gå rundt, så er vi på den ALLERSIKRESTE siden...og herregud: så redd jeg ble nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

For å være ærlig, så tror jeg ikke du vil få bot om du går i den Norske fjellheimen og så tar en liten sving innom Sverige og tilbake uten å gå innom hytter eller snakke med folk i fjellheimen. Såpass fornuft og folkelig skjønn tror jeg nok politiet eller hvem det nå eventuelt er som observerer deg har. Men du har et problem du må løse først: Du må overbevise dem som fanget deg om at det bare var en sving innom og at du ikke kom annetsteds fra. Det hjelper nok ikke å bare komme med en påstand om at det var det du gjorde. Det kan jo hvem som helst komme med. Du må faktisk ha ett eller annet å komme med som du ikke ville hatt om du prøvde å snike deg inn i Norge fra et opphold i Sverige. Så du kan nok få bot ja, selv om du bare svingte innom.

Det er en god oversikt over de forskjellige reglene som gjelder her: https://www.politiet.no/rad/grense-og-grensepassering/

Ja, kjære skogstønn, det kan bli en seriøs KAMP med "vaktene" da om du har sekken full med dinglende ICA poser og snus med innpakning og prislapp på, og spist opp all REAL turmat...som du burde ha med i stellet for å synliggjør at "du er på tur" i villmarka ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å lese tråden uten å tenke på denne artikkelen:

https://www.nrk.no/osloogviken/kjorte-gjennom-europa-_-ble-ikke-stoppet-ved-noen-grenseoverganger-1.15599088

Slå på sporingen på GPS mottakeren og bruk kamera flittig, så har man i det minste bevis.

Det finnes en del litteratur på området. Steven Kings 'The Stand' og John Ringos 'Black Tide Rising' er å anbefale til alle som mener at smittevern er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (10 minutter siden):

Greier ikke å lese tråden uten å tenke på denne artikkelen:

https://www.nrk.no/osloogviken/kjorte-gjennom-europa-_-ble-ikke-stoppet-ved-noen-grenseoverganger-1.15599088

Slå på sporingen på GPS mottakeren og bruk kamera flittig, så har man i det minste bevis.

Det finnes en del litteratur på området. Steven Kings 'The Stand' og John Ringos 'Black Tide Rising' er å anbefale til alle som mener at smittevern er viktig.

kult...skal ta med bøkene på min neste "grensekryssing" til Sverige. takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (1 time siden):

Ja, kjære skogstønn, det kan bli en seriøs KAMP med "vaktene" da om du har sekken full med dinglende ICA poser og snus med innpakning og prislapp på, og spist opp all REAL turmat...som du burde ha med i stellet for å synliggjør at "du er på tur" i villmarka ;) 

Nei kjære Ellefjell, beviset må gå motsatt vei. Du skal ikke bevise at du skal ha bot (ved å for eksempel ha ICA-poser i sekken). Du skal bevise at du ikke skal (burde få) bot. Det er mye vanskeligere. Du ska nemlig bevise at du ikke gjorde noe (at du ikke har reist rundt i Sverige), at du i praksis egentlig ikke har brutt intensjonen ved forskriftene. Det er derfor det er så vanskelig og derfor man har gjort reglene så rigide. Det er i det hele tatt veldig vanskelig å ha kontroll på noen annen måte. For hvordan i verden skal du bevise at du ikke har reist rundt i Sverige? Og enhver som forsøker å krysse grensa til Norge kan jo bare si at de komm inn i Sverige bak den haugen der borte og nå skal tilbake.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 time siden):

Greier ikke å lese tråden uten å tenke på denne artikkelen:

https://www.nrk.no/osloogviken/kjorte-gjennom-europa-_-ble-ikke-stoppet-ved-noen-grenseoverganger-1.15599088

Slå på sporingen på GPS mottakeren og bruk kamera flittig, så har man i det minste bevis.

Det finnes en del litteratur på området. Steven Kings 'The Stand' og John Ringos 'Black Tide Rising' er å anbefale til alle som mener at smittevern er viktig.

Alle kan laste inn et spor i GPS-en som man lager på en PC. Jeg klarer det i hvert fall. Du kan til og med skrive den for hånd (selv om det nok vil ta litt tid). Man kan også laste kameraet fult av bilder. EXIF-data har man selvsagt ikke slått på, så dato og sånt kommer ikke med.

Det som fort vil oppstå er at noen begynner å selge GPS-spor og bilder for de som vil inn i Norge. Menneskesmugling foregår over hele verden og gjøres av nokså kyniske mennesker som ikke tenker på smittevern (og det som verre er). Det har vel også allerede blitt oppdaget falske koronasertifikater i omløp. Derfor har de vært veldig nøye med at det skal være knyttet til EU's database og ikke bare et skjermbilde på en mobil eller en lapp du har i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.