Gå til innhold
  • Bli medlem

Letteste/beste gåstaver? Tips?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Tenger ett par gåstaver til bruk på fjelltur med sekk.

De må være regulerbare, til en viss grad, fordi både meg og min kone skal dele på de. Vi er nesten like høye, jeg er 170 og hun er noen cm lavere.

Trenger staver som er av god kvalitet, så lett som mulig, og enkel å pakke sammen slik at de kan puttes i/på sekken. Prisen er mindre viktig enn kvaliteten, men siden de ikke kommer til å bli brukt så allverdens ofte trenger det ikke å være de dyreste heller.

Tenker det er en fordel med godt grep, og kanskje med langt grep slik at man kan flytte hende litt på stavene når man går oppover.

Hva er det beste alternativet? Noen forslag?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Black Diamond Distance Carbon Flz Z-Poles tikker alle boksene.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/staver/black-diamond-distance-carbon-flz-z-poles-no-color-141.html

 

Har brukt disse mer eller mindre i hele år på mange forskjellige turer i fjell og mark. Til sammen veier de 360gr (120-140cm), som oppgitt. Mer robuste enn man skulle tro! Jeg bruker bare én om gangen, men har med begge for å enkelt kunne sette opp tarp eller jervenduk : )

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 minutter siden):

Black Diamond Distance Carbon Flz Z-Poles tikker alle boksene.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/staver/black-diamond-distance-carbon-flz-z-poles-no-color-141.html

 

Har brukt disse mer eller mindre i hele år på mange forskjellige turer i fjell og mark. Til sammen veier de 360gr (120-140cm), som oppgitt. Mer robuste enn man skulle tro! Jeg bruker bare én om gangen, men har med begge for å enkelt kunne sette opp tarp eller jervenduk : )

Veldig bra forslag!

Jeg ser en review på fjellsport og på outnorth hvor de påstår at de går litt for lett fra hverandre (når de brukes på mykt underlag som henger litt). Er det noe som kan stemme?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Veldig bra forslag!

Jeg ser en review på fjellsport og på outnorth hvor de påstår at de går litt for lett fra hverandre (når de brukes på mykt underlag som henger litt). Er det noe som kan stemme?

 

Jeg har aldri merket noe til det i hvert fall. Det er også en strammeskrue på flip-låsen, men den har jeg ikke hatt behov for å stramme siden jeg kjøpte de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for disse som ble anbefalt her på forumet, tror det var av ketilring, som har brukt dem daglig i flere år. Liker godt vinkelen på håndtaket og også at det er i kork.  Det er mange som mener det er mye mer komfortabelt enn plastikk.  Jeg har bare gode erfaringer med dem i sommer. 

 

https://www.outnorth.no/black-diamond/trail-ergo-cork-trek-poles?gclid=Cj0KCQjwvO2IBhCzARIsALw3ASoWbKK0QWUCxVaIEGnYPnMsoBRAZITFNAm-Q8IY2PQaHgjYeO4ejOcaAtbWEALw_wcB#Picante

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

Jeg ser en review på fjellsport og på outnorth hvor de påstår at de går litt for lett fra hverandre (når de brukes på mykt underlag som henger litt). Er det noe som kan stemme?

 

Høres ut som brukerfeil. Jeg hadde den opplevelsen før jeg skjønte at jeg måtte dra stavene langt nok ut til at man hører et klikk. Da popper det en "knapp" ut som låser stavene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Diamond Distance finnes også i sammenleggbar aluminium versjon, samt også en versjon som heter Plus. Denne kommer med 100 mm trinser og er i følge Black Diamond 4-sesonger.

https://www.fjellsport.no/black-diamond-distance-plus-flz-z-poles-no-color-141.html

Jeg bruker disse pga mulighet for de store trinsene når jeg går på truger. Festes ikke på samme måte som på de andre Distance stavene. 

Carbon er selvsagt de letteste, om det teller mest. Hadde et par av Carbon utgaven for å sjekke ut, men sendte de tilbake.. Utrolig lette! Aluminium har dog en litt mer tilgivende måte å bøye seg på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten viktig med trinse på stavene? Jeg har nemlig ett par Black Diamond Expedition 2 i alu som jeg bruker når jeg står på rando. Disse har snøtrinse, så kanskje jeg bare skulle tatt av trinsen og forsøkt å bruke de som gåstaver uten trinsen? 235 gram stk.

De blir verken like lett eller kompakt som Black Diamond Distance Carbon Flz Z-Poles, men så lenge jeg har storsekk går de nok gret å stue bort allikevel.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint å bruke den også sommerstid ja. Ser staven beskrives med

«designet for ski, men som er i stand til å gjøre i alle fire årstider for stier og terreng, og er svært justerbar og utrolig funksjonell.» BraaSport  

Fjellsport beskriver den også som helårsstav  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mye med gåstaver og generell anbefaling er:

  • Jeg foretrekker staver som har enkle reimer, da blir de enklere å ta fort av å på enn med avansert grep, låsing og borrelås som slites.
  • Ville ikke hatt karbon siden jeg går mye på høyfjellet. Hadde jeg hatt karbon hadde jeg knekt dem med en gang. Hvis du prøver å stikke en stav ned i ura før du går videre så skjønner du hva jeg mener.
  • Justerbare en nesten et must, ellers blir det håpløst på reise/fly. 

God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Black Diamond Alpine Carbon Cork. Bruker de som gåstaver sommerhalvåret og med Åsnes reservetrinse som skistaver på lengre toppturer på vinteren (hvor det ikke kjøres "hardt" nedover) samt på skianmarasj til isklatring. Håndtak/grep i kork er veldig behagelig når man går med bare hender.

https://andrewskurka.com/black-diamond-alpine-carbon-cork-poles-long-term-review/

Vurderte de Black Diamond Distance FLZ men leste noen reviews at de flekser en del sammenlignet med den andre typen og er litt mindre holdbare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinser: De mini-trinsene som er på Black Diamond Distance stavene føler jeg gjør en ganske nyttig jobb, spesielt i myr og skog. Staven ville nok fort gått langt ned i mykt underlag om den ikke var der.

Jeg er obs på å ikke stikke staven _nedi_ ura. Det er nok en sikker oppskrift på å knekke de, selv om jeg har tilgode for at det skal skje. Noen skrammer er det blitt, men ikke annet enn kosmetiske merker. Aluminium er nok hakket mer motstandsdyktig på dette.

Justerbarhet er praktisk pakkmessig, men mer must for å tilpasse terrenget du går i. Oppover i tunge bakker kan en kort stav være mye mer nyttig siden du får mer kraft igjennom den uten å løfte armen for høyt, noe som blir ustabilt. Tilsvarende hvordan en lengre stav hjelper deg mer på vei nedover.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (5 minutter siden):

Jeg har Black Diamond Alpine Carbon Cork. Bruker de som gåstaver sommerhalvåret og med Åsnes reservetrinse som skistaver på lengre toppturer på vinteren (hvor det ikke kjøres "hardt" nedover) samt på skianmarasj til isklatring. Håndtak/grep i kork er veldig behagelig når man går med bare hender.

https://andrewskurka.com/black-diamond-alpine-carbon-cork-poles-long-term-review/

Vurderte de Black Diamond Distance FLZ men leste noen reviews at de flekser en del sammenlignet med den andre typen og er litt mindre holdbare.

Hvordan klarer spissen seg? Blir den utslitt på sommerturene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Tenger ett par gåstaver til bruk på fjelltur med sekk.

De må være regulerbare, til en viss grad, fordi både meg og min kone skal dele på de. Vi er nesten like høye, jeg er 170 og hun er noen cm lavere.

Trenger staver som er av god kvalitet, så lett som mulig, og enkel å pakke sammen slik at de kan puttes i/på sekken. Prisen er mindre viktig enn kvaliteten, men siden de ikke kommer til å bli brukt så allverdens ofte trenger det ikke å være de dyreste heller.

Tenker det er en fordel med godt grep, og kanskje med langt grep slik at man kan flytte hende litt på stavene når man går oppover.

Hva er det beste alternativet? Noen forslag?

Jeg kjøpte Black Diamond staver, da jeg trodde staver var noe for meg. Etter å ha prøvd staver en lang stund, falt dette behovet helt bort. Det ble helt merkelig/unaturlig/trælete  å gå på fottur med staver, på tross av at jeg går mye på ski med staver. Jeg anbefaler deg å låne/ kjøpe noe billige greier å avklare med din kropp og hode om dette er egentlig noe du trenger/ klarer å bruke.

Den tunge sekken ble heller ikke lettere, jeg fikk ikke mindre vondt i hofter eller knær, allt var som før, bare enda mer trælete og unaturlig. Fikk faktisk litt vondt i albuene, noe jeg ikke har hatt tidligere.

For de som bruker telt uten teltstenger(zpacks m fl) forstår jeg behovet, men jeg avskrev også dette teltet da jeg sannsynligvis ikke skal ha med meg gåstaver noe mer. 

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøpte Black Diamond staver, da jeg trodde staver var noe for meg. Etter å ha prøvd staver en lang stund, falt dette behovet helt bort. Det ble helt merkelig/unaturlig/trælete  å gå på fottur med staver, på tross av at jeg går mye på ski med staver. Jeg anbefaler deg å låne/ kjøpe noe billige greier å avklare med din kropp og hode om dette er egentlig noe du trenger/ klarer å bruke.

Den tunge sekken ble heller ikke lettere, jeg fikk ikke mindre vondt i hofter eller knær, allt var som før, bare enda mer trælete og unaturlig. Fikk faktisk litt vondt i albuene, noe jeg ikke har hatt tidligere.

For de som bruker telt uten teltstenger(zpacks m fl) forstår jeg behovet, men jeg avskrev også dette teltet da jeg sannsynligvis ikke skal ha med meg gåstaver noe mer. 

Takk for inspill :)

Tanken er å spare knærne nedover med "tung" sekk. Har fått litt stikking i knærne av det tidligere. Men jeg prøver toppturstavene mine først, og ser hvordan det fungerer for meg, så gjør jeg en vurdering derfra.

Jeg har ihvertfall fått mange gode tips i tråden hittil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Håndtak/grep i kork er veldig behagelig når man går med bare hender.

Jeg har hatt ett par staver med kork. Jeg brukte de til dekktrekking, uten hansker, så temmelig hard bruk. Mye svette og hard friskjon. Det endte med at korken gikk i oppløsning etterhvert, så jeg mistenker det er litt mindre holdbart enn skum. Kanskje bare korken var dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de som anbefaler disse:  https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/staver/black-diamond-distance-carbon-flz-z-poles-no-color-141.html 

Jeg har tidligere hatt staver (Swix) med korkhåndtak, og opplevde også at korken smuldrer bort etter en tids bruk.  Swix-stavene hadde også et noe komplisert stavstropp (langrennstype), foretrekker den enklere løsningen på BD-stavene. Selv om de er av karbon har de overlevd Helgelandsfjellene, og vi har rikelig med ur og ulendt terreng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteinarL skrev (20 timer siden):

Swix-stavene hadde også et noe komplisert stavstropp (langrennstype), foretrekker den enklere løsningen på BD-stavene.:-)

Jeg har faktisk tatt av stroppene på stavene jeg bruker til toppturer på ski. Varierer grepet såpass ofte at det bare ble til heft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludden skrev (20 timer siden):

Disse er ikke lettest eller best, men er ett godt kjøp om du (som meg) lurer på om staver er noe for deg. 50gr tyngre enn BD stavene, men så er det prisen da..

https://sportoutlet.no/product/107227?c=14746

Har brukt disse på en 4 turer til nå, både til oppsett av tarp og for å spare ett skranglete kne underveis, og liker dem godt.

Bra forslag 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (41 minutter siden):

Jeg har faktisk tatt av stroppene på stavene jeg bruker til toppturer på ski. Varierer grepet såpass ofte at det bare ble til heft.

Jeg kjører stroppene i full lengde. Jeg synes de er greie å ha, spesielt når jeg går, og jeg får variert grepet nok etter min smak.

Jeg kjøpte et par Camp Evo Carbon på tilbud (i vinter) til halvparten av det BD FLZ Carbon koster. De veier 211g med den minste trinsa (levert montert på). Med gummipute i enden veier de 224 (13g) og begge i trekket inkludert med putene 480g. Mellomste trinse veier 7g/stk. Snøtrinse 14g/stk.

Disse stavene har "foam grip" a-la BD Expedition og det nederste leddet er aluminium, resten carbon. Microjustering på tråden for stramming, kulelås på z-delen og Flicklock med alu-clamp til den justerbare delen. De virker velbygde.

Jeg kjøpte de primært for at jeg må ha de på sekken i enkelte tilfeller, så i real-life bruk har de ikke vært enda. Synes egentlig staver er litt "konsentrasjons-drepende" i ulendt terreng utenfor sti. Gikk litt med staver tidligere pga knærne, men har lagt om "nedoverbakke-stilen" fra forsiktig til "raske tripp", det plager ikke knærne mine så mye at det blir problematisk. Når det er sagt, så hadde jeg fortsatt vært på Kilmanjaro om jeg ikke hadde hatt staver..

Endret av Omnilite
Tallstokking rettet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.