Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko varighet


Gardy

Anbefalte innlegg

Annonse
Gardy skrev (4 timer siden):

Hvor lenge forventer dere at et par fjellstøvler varer? Og hva er erfaringen deres om lær kontra syntet? 

Jeg ser på lær som et varmere og mer pustende alternativ til gummipæler. Ekstremt vått, myrete og kaldt da kjører jeg høye lærstøvler. Ellers er det synt all the way. Mye lettere å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Lær er for meg ett must, syntet og annet kjafs (inkl joggesko lignende fottøy, som kalles tursko, hiking, fjellsko) har jeg bare dårlig  erfaring med hva gjelder slitasje, vanntetthet, lukt, holdbarhet, manglende ankelstøtte, for myke såler,  mm. Jeg Får vondt i føttene ved å ikke bruke grove lærstøvler med kraftig stiv vibram såle.

Holdbarhet:  Dette varierer mye i forhold til hva slags underlag du går på. Benytter du mye DNT stier e l, steinete terreng, mye fjell, eller mye grusveibanking, ja da slites sålene kjapt.

Jeg går i variert terreng, litt grus, og mine  crispi Skarven holder ett par år med hardt hardt/mye bruk. De sitter på beina nær sagt hele tiden. Etter +- 2 år er sålen utslitt. Hvor mange mil jeg går aner jeg ikke, men det kan dreie seg om mellom 15-25 timer i uka, året rundt.

levetiden på sko varierer også med vedlikehold. Jeg benytter crispi sin lille messingbørste, for rengjøring, og en spray for nubuck lær. I tillegg setter jeg de i en laveffekt skotørrer som jeg kjøpte på fjellsport eller hekta på tur med lys, for å drepe lukt/bakterier, samt at mine sko da aldri står fuktige over tid. Fukt skaper lukt, og tærer på stoff, lær, sømmer og spensten  i læret. Jeg tar ut sålene ved tørking.

Når jeg er på telt turer tørker jeg kun støvlene med noen få ark fra medbrakt avispapir, som jeg bruker om og om igjen under turen, og hvis avisarkene blir fuktige tørkes disse i soveposen eller v bålet.

Heng ikke støvlene dine i nærheten av bålet.

Glade Føtter er blant det viktigste for å drive godt friluftsliv, ta derfor ekstra godt vare på føttene og ditt fottøy.

 

 

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (40 minutter siden):

 Lær er for meg ett must, syntet og annet kjafs (inkl joggesko lignende fottøy, som kalles tursko, hiking, fjellsko) har jeg bare dårlig  erfaring med hva gjelder slitasje, vanntetthet, lukt, holdbarhet, manglende ankelstøtte, for myke såler,  mm. Jeg Får vondt i føttene ved å ikke bruke grove lærstøvler med kraftig stiv vibram såle.

Holdbarhet:  Dette varierer mye i forhold til hva slags underlag du går på. Benytter du mye DNT stier e l, steinete terreng, mye fjell, eller mye grusveibanking, ja da slites sålene kjapt.

Jeg går i variert terreng, litt grus, og mine  crispi Skarven holder ett par år med hardt hardt/mye bruk. De sitter på beina nær sagt hele tiden. Etter +- 2 år er sålen utslitt. Hvor mange mil jeg går aner jeg ikke, men det kan dreie seg om mellom 15-25 timer i uka, året rundt.

levetiden på sko varierer også med vedlikehold. Jeg benytter crispi sin lille messingbørste, for rengjøring, og en spray for nubuck lær. I tillegg setter jeg de i en laveffekt skotørrer som jeg kjøpte på fjellsport eller hekta på tur med lys, for å drepe lukt/bakterier, samt at mine sko da aldri står fuktige over tid. Fukt skaper lukt, og tærer på stoff, lær, sømmer og spensten  i læret. Jeg tar ut sålene ved tørking.

Når jeg er på telt turer tørker jeg kun støvlene med noen få ark fra medbrakt avispapir, som jeg bruker om og om igjen under turen, og hvis avisarkene blir fuktige tørkes disse i soveposen eller v bålet.

Heng ikke støvlene dine i nærheten av bålet.

Glade Føtter er blant det viktigste for å drive godt friluftsliv, ta derfor ekstra godt vare på føttene og ditt fottøy.

 

 

Tusen takk for utfyllende svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardy skrev (På 17.8.2021 den 16.40):

Hvor lenge forventer dere at et par fjellstøvler varer? Og hva er erfaringen deres om lær kontra syntet? 

Etter at jeg kjøpte Alfa Impact-skoene har jeg begynt å notere ned en ca. vandredistanse for hver eneste tur jeg går med de for å vite hvor lenge sålene og øvrige slitedeler holder.
Med 500km gjennomført på de nå ser de fremdeles ganske så fine ut, men de finere rille-sporene i sålen er hvisket bort.


Det fine med Impact skoene er at alle deler er mulige å skifte ut/reparere. Kr 1200 for nye yttersåler og Kr 600 for ny Gore-tex membran for å nevne to eksempler. Så om Impact-skoene har ca. samme sålekvalitet som Walk King som nevnes å kunne levere opp til 2000-3000km her har jeg litt mer å gå på før de eventuelt behøver utskiftning :)

Det er noen som mener det ikke er vits i å vedlikeholde læret på skoen, siden membraner osv. ryker like fort uansett. Jeg er ganske nøye på å holde læret godt vedlikeholdt og tar en full vask og innsetting med voksmiddel og impregnering etter nesten hver tur uansett. Skoene føles bedre når læret ikke er helt uttørket også. Der er syntet/tekstil bedre om du ikke ønsker å vie så mye tid til vedlikehold.

Lær vs syntet/tekstil mener jeg avhenger mer på hvordan skoene er bygd ellers med tanke på eksponerte sømmer osv. Sømmene ryker gjerne mye tidligere enn de øvrige stoffene. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varighet kommer mye an på hvor mye de blir brukt, i hva slags type terreng de blir brukt, hvordan de blir vedlikeholdt, og ikke minst hvor sømmer er plassert - er min erfaring. Jeg hadde Alfa Walk Queen fra jeg var 16 til jeg var ca 25, måtte bytte ut til nye hvert år - da sidesømmene gikk opp, og sålen ble bra slitt. Da gikk jeg rundt 2 mnd i fjellet hver sommer, pluss en del turer vår og høst - men vedlikeholdt de bra mtp læret. Alfa har ikke lengre sømmer på sidene på disse skoene, så jeg vil tro de ville holdt lengre nå. Har ellers hatt Crispi Skarven og Crispi Besseggen (brukt litt om hverandre) som har holdt ganske bra, 2-3 år på Besseggen før sømmene foran på tuppen løsna. Skarven-skoa er fortsatt ganske fine tross 7 år gamle, men jeg er langtfra like mye på tur nå som før. Har nå kjøpt Alfa Impact - sliter litt med passformen,men håper at det går seg til, og at de vil vare livet ut - med nødvendige reparasjoner og vedlikehold underveis.

Ang syntet / lær så er det ulik smak og erfaringer der. Jeg har, av gammel vane, gått for lær i fjellstøvlene - men bruker også mye lave terrengjoggesko i stoff sommerstid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Etter at jeg kjøpte Alfa Impact-skoene har jeg begynt å notere ned en ca. vandredistanse for hver eneste tur jeg går med de for å vite hvor lenge sålene og øvrige slitedeler holder.
Med 500km gjennomført på de nå ser de fremdeles ganske så fine ut, men de finere rille-sporene i sålen er hvisket bort.


Så om Impact-skoene har ca. samme sålekvalitet som Walk King som nevnes å kunne levere opp til 2000-3000km her har jeg litt mer å gå på før de eventuelt behøver utskiftning :)

Det er noen som mener det ikke er vits i å vedlikeholde læret på skoen,

Jeg sliter fortsatt på mine Impact - etter omtrent 20 måneder, noe som er ny rekord for fjellsko.  Når det gjelder sålen, så henger den bedre på vått fjell eller våt stein enn walk king

Når det gjelder vedlikehold, så har jeg god erfaring gjennom omtrent 17-18 par med Walk King (pluss de parene broderen har slitt ut) funnet ut at vedlikehold er sterkt overdrevet. Fra militærtjenesten var jeg vandt med at støvler skulle pusses. Det startet jeg med da jeg kjøpte fjellsko. Etter noen par (ganske mange) sluttet jeg med det, og fant ut at levetiden var nøyaktig den samme. (Et par Walk king ble likevel ødelagt kjapper en andre - det kom hull i læret på tåa, på den ene skoen.)

 

Spørsmålet fra trådstarter er vanskelig å svare på. Det er for mange faktorer som virker inn. For meg holdt Walk King 12.15 måneder, men da var det Gore-Texen som begynte å lekke.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si da bruk og terreng er veldig forskjellig fra bruker til bruker. 

 

Jeg har et par Crispi Skarven som er 6 år som brukes veldig mye om høsten og litt mindre om sommeren. Disse er fortsatt i bruk, men den ene er nå slik at jeg blir bittelitt våt på vristen om jeg vasser i mye myr (og har derfor 2 nyere par i boden til turer jeg helst vil være helt tørr over lengre tid). Mønsteret begynner nå å svinne hen på sålene. Det er veldig snilt terreng på fjellene der jeg ferdes. Lite steinur.

 

Til sammenligning sliter kompis på Jan Mayen ut et par i året da de ferdes mye på lavastein.

 

Så her spenner det  mye ifht bruk og varighet

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.