Gå til innhold
  • Bli medlem

Testing av utstyr!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har et lite forslag her!

Siden det finns en jungel av utstyr og dibbedutter, hvor sikkert mesteparten er unødvendig å ha. Men som absolutt ikke gjør det noe lettere å gjøre et godt kjøp. Stoler på de fleste, men når jeg er i en butikk blir jeg noen ganger skeptisk til hva slags råd selgerne gir. De skal jo trots alt selge så mye utstyr som mulig! Noen som kjenner seg igjen?

Så dersom dere/du har et plagg, noe ustyr dere er veldig fornøyd med... Skriv det her, så vi kan lese! :wink:

---

For å starte, så vil jeg absolutt anbefale Nalgene flasker. Spesielt om du er mye ute om vintern. Har et par SIGG flasker, som er kjempe bra. Men når det blir kaldt, fryser ofte korken seg fast. Er irriterende å varme opp hver gang man vil ha en slurk. Nalgene kommer med stor åpning også. Som er fint å helle over mat rester på, eller kan brukes til å ha litt fersk mat på, klar til oppvarming! De er så og si uknuselige, og tåler sterk kulde! Gjennomsiktige som kan være greit, og det fåes kjøpt mye ekstra utsyr til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det jeg setter mest pris på å ha med på tur:

Lue/hals - militærversjon: 10-20kr

Fingervanter i ull - militærversjon: 10 kr

Hammarplast termos - ca 200,-

Isolert drikkebeger - jeg har fra MSR - ca 200 kr

Er også enig med innlegget foran at Nalgene-flaskene er kommet for å bli...

Det er ikke så mye som skal til for å øke livskvaliteten på tur... :wink:

Inge B. Pedersen i Gvarv selger og sender brukt og nytt militærutstyr. Han står sikkert i www.telefonkatalogen.no. Veldig hyggelig fyr!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plagg/utstyr jeg er godt fornøyd med:

- Lowe Alpine Mountain Cap. Denne har blitt nærmest uunnværlig på vinterturer. Fikk med ei snor til å surre under haka i sterk vind, men har aldri brukt den. Lua sitter ontrent uansett vær.

- Norrøna Stormjakke. Passer meg godt, og virker nærmest uslitelig...

- Norrøna Overtrekksvotter (gore-tex). Veldig gode å ha utenpå ullvantene når det blåser/snør.

- Haglöfs Tight Pro 48L. Meget solid sekk som har vært med på mange toppturer. God plass og god tilgjengelighet til hele hovedrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst stort emne... :wink:

Plagg som jeg kan anbefale:

Undertøy: Brynje, Lowe Alpine Dryflo. Lightweight'n er utrolig god om sommeren. Devold.

Bukse: Norrøna Trollveggen (Gore-tex XCR). Utrolig bra bukse til absolutt alt.

Jakke: Lowe Alpine lager meget gode jakker for tiden. Topp passform og bra stoff. Kvalitet på øverste hylle. Jeg tenker først og fremst på de dyreste.

Vindtette fleece er et suverent plagg. Mange bra jakker. Kan iallfall gå god for The North Face, Mammut og Tierra. Alle med Windstopper.

Jeg avventer med videre utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

- Crispi Besseggen fjellstøvler

- Asolo Morgedal skistøvler

- Standard Åsnes-fjellski med ikke-BC-binding

- Norrøna Storm bukse

- Black diamond Moonlight hodelykt - liten og lett og gir mer enn nok lys til å finne veien til bilen på slutten av turen

- Thermarest liggeunderlag

- Ajungilak Kompakt Winter sovepose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Black Lite kjele-sett fra MSR : Utrolig praktiske kjeler med "teflon-lignende" belegg. Lettere enn tilsvarende i stål og med riktig bruk vil de sikkert var en stund også.

Aldri mer stå nede i bekken med iskalde fingre og forsøke å gnikke ut de siste matrester av kjelene :wink:

Med Blacklite er det bare å varme opp litt vann, så kan man enkelt skylle ut rester, og evt tørke over med en svamp/toalettpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindtette fleece er et suverent plagg. Mange bra jakker. Kan iallfall gå god for The North Face, Mammut og Tierra. Alle med Windstopper.

Jeg har aldri prøvd vindtett fleece og jeg har heller ikke skjønt vitsen med det. Når jeg er i aktivitet er fleece for varmt, og når jeg ikke er i aktivitet tar jeg på vindtett jakke utenpå vanlig fleece hvis det blåser. Når er det egentlig nyttig med vindtett fleece ? Er det noe jeg har gått glipp av her ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vintertur:

Berghaus heldekkende gamasjer uten fór:

- gir ekstra varme

- holder snøen helt ute

- hvis man skal ut av teltet/hytta en liten tur er det bare å putte bena oppi støvlene og lukke igjen glidelåsen, uten knyting av skolisser.

- slipper å knote med gamasjestrikker

Tips: Bruk fellelim foran tærne utenpå skistøvlene. Dette sikrer at ikke fronten av gamasjen glir opp fra skotuppen mens du er på tur.

For dem som putter skistøvlene i soveposen om natten er disse gamasjene kanskje ikke så gunstige. Hvertfall hvis man må ta av gamasjene for det er noe herk. Jeg har mine på støvlene hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd vindtett fleece og jeg har heller ikke skjønt vitsen med det. Når jeg er i aktivitet er fleece for varmt, og når jeg ikke er i aktivitet tar jeg på vindtett jakke utenpå vanlig fleece hvis det blåser. Når er det egentlig nyttig med vindtett fleece ? Er det noe jeg har gått glipp av her ? :wink:

Klær er en litt personlig sak. Hva slags aktivitetsnivå holder du? Vindtett fleece er suveren på f.eks. vinterturer når det blåser litt. En skallbekledening blir fort for tett og klam. Fleecen puster mye bedre og i tillegg isolerer den mot kulda. Når den er vindtett i tillegg slipper du skallet og holder varmen.

Jeg bruker vindtett fleece i aktiviteter fra 10 grader til -30. Blåser det for mye er hette nødvendig, da fungerer den vindtette fleecen bare som isolerende ved behov.

Det er som regel litt vind på fjellet. Med fleecen slipper du altså det tette skallet utenpå. Om du velger å bruke en vanlig fleece og vindtett utenpå løser du også problemet, men da blir det gjerne tettere og mindre pustende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det kommer til klær er det nok litt forskjell på folk. Noen svetter mer, noen får varmen i seg seinere, noen fryser alltid på henda osv!

Men en ting er sikkert, fleece er utrolig bra! :wink:

Ikke bare er det utrolig lett, men jeg syns den tilpasser varmen bra. En annen ting er vekten i forhold til varme, fleece har et lite pakkvolum og veier lite i frohold til andre plagg.

Men en ting å merke seg er at det finns flere forskjellige fleece typer. Noen varmere enn de andre, noe med stretch, og noe som ventilerer bra. Og det er endel fleece produkter som har andre stoff typer i plagget. For å gjøre det mer slitesterkt, eller for å gjøre plagget mer pustende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Her er noe av utsytrer jeg er godt fornøyd med på fjellturer:

- Brynje Arctic, Polo og Longs (Denne brukes på fjellturer høst og vinter)

- Lundhags Evolution Cap (En fjell lue jeg er veldig godt fornøyd med. Synes denne fungerer bedre enn Love sin Mountain Cap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Friluftsvenner.

Har et plagg som jeg er spesielt fornøyd med som både lag en og to og av og til 3 laget.

*Marmot Driclime Flex Jakke, puster veldig bra, varmer godt og tørker svært hurtig.

* Brynje Supertrøye Polo

* Marmot Driclime bukse, har samme egenskaper som jakka,

Nyttårshilsen

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.