Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluffe opp komprimert fibersovepose?


Anbefalte innlegg

Fikk overta fra en kjenning en 3-sesongs fibersovepose fra McKinley som bare lå og ikke ble brukt, skulle egentlig være til overnattingsgjester. Ser ut som om den er helt ubrukt, og siden jeg ikke har fiberpose fra før kan dette bli en fin følgesvenn på for eksempel padleturer. 

Men den har visst ligget komprimert i trekket hele tiden, så jeg mistenker at isolasjonen mangler spenst. Skal jo uansett vaske den, så lurte på om noen vet om slike fiberposer kan fluffes opp igjen med tennisballer i tørketrommel, slik som med dunposer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et par Vinterposer i fiber (Ajungilak Tyin Elite) som oppbevares i orginalpose i ca 30 år. Et par - tre uker før de skal brukes pleier jeg å ta de ut av trekket og rister de opp. Deretter blir de liggende utslått til de igjen pakkes i posen før avreise. Disse posene har ikke glidelås så pleier å riste litt og snu de litt fra tid til annen. Ideelt hadde de vært lagret annerledes, men det har jeg ikke plass til, så derfor må det bli sånn.

Hvorvidt de etter vask kan fluffes opp vet jeg ikke, så håper noen andre sitter på bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vask kan hjelpe litt det, men ville ikke gjort det i en vanlig vaskemaskin, en sovepose full av vann kan fort bli veldig tung. Så ville levert den inn til et renseri. koster vel rundt 500kr. En McKinley kostet vel ikke all verdens så blir jo en vurderingssak hvor mye man skal koste på det. 

Evt kan man putte den tørre posen i tørketrommel sammen med noen tennis baller 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig vaskemaskin fra Miele, 8 kilo.

Jeg har vasket dunposer, fiberposer, dyner, dobbeltdyne og puter. Aldri vert noe problem.

Soveposer av dun har jeg pleid å komprimere i trekket sitt, legge inn i maskinen, gjøre klart alt, og trekke ut av trekket før jeg lukker døren og starter maskinen. Da er det lite luft i posen.

Dundyneprogrammet tar å tørrsentrifugerer posen før den tilfører vann, så det er lite luft i plagget.

 

Har også vasket 3-sesongs dunposen i badekaret en gang. Fyllte da med lunkent vann og dunsåpe, så komprimerte jeg posen i kompresjonspose, dyttet den under vann og pakket den ut under vann. Lot den tørke liggende på ett klesstativ på badet med en vifteovn på svak varme som blåste på. Snudde og ristet, og avsluttet med trommel. Vinterposen min hadde jeg ikke fått plass til i trommelen tror jeg.

 

Det har alltid hjelpet på å vaske posene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (47 minutter siden):

 

Soveposer av dun har jeg pleid å komprimere i trekket sitt, legge inn i maskinen, gjøre klart alt, og trekke ut av trekket før jeg lukker døren og starter maskinen. Da er det lite luft i posen.

 

Smart! Det må jeg huske på til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerar även i 6 kg maskin med 1.6 kg dunsäck,kör ej på högsta centifugering kan räcka

med lägsta ev köra en kort centrifugering till.(kan ju till läggas att om man har en gammal maskin ska man ev hellre tvätta i badkaret för går tex termostat sönder eller vattet ej fyller till hög nivå på dun/ylle program så kan säcken ta skada)

Skaka säck jag kört i 7 kg torktumlare med några tennisbollar finns enklare typ på tex. Jysk

kör kort program låg värme och ta ur och skaka kör igen och vänd säck några omgångar till.

Man ska kolla om det är några dun klumpar kvar och försiktigt masera isär dem och köra en el flera gånger  till i torktumlaren kör ej fler gånger än nödvändigt då det torkar ur dun och desto bättre dyrare dun tar man det mer försiktigt spec med gåsdun 8-900 FP som jag har i båda dunsäckar vinter och sommar.

Om man har syntet kan man ha högre centifugerings varv och varmare inst.på torktumlaren.

Tycker man det var jobbigt att tvätta säcken så kan man ha sovsäcks lakan och överdrag om man sover utanför tält på marken och tex har brasa/eld.(det lönar sig att ha rena kläder i säcken dvs tvätta på sommar turen  och rent liggunderlag)

I nödfall går det att torka syntet i solen och skaka och vända många gånger om man ej har torktumlare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sentrifugering. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde med dunposer. Tror jeg først kjørte på laveste, så en eller to runder til med litt økende fart.

Fiberposer kjørte jeg bare på laveste og hang til tørk, de er enkel å vaske hvis de ikke er for stor til maskinen.

Men, følg produsentens anvisninger, ikke gjør som jeg har gjort uten at du tar risikoen selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.