Gå til innhold
  • Bli medlem

Såre tær


Gardy

Anbefalte innlegg

Har et par la sportiva trango fjellsko og blir ekstremt sår under tærne med de etter bare få kilometer, selv med gnagsårteip. Har andre tursko som ikke er like grove der jeg kan gå flere kilometer uten å bli sår. Så her er spørsmålet: blir jeg sår fordi det er stivere såle og da eventuelt mer friksjon mellom fot og innersåle, eller er det skoen som rett og slett ikke passer meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker så og si alltid ullsokker i sko, gjerne litt tykke og tettstrikkede, i alt fra fjellstøvler eller lette terrengjoggesko. Jeg har inntrykk av at det er det mest skånsomme mot føttene. Det verste jeg kan bruke er bommullssokker. Da kommer gnagsårene etter kort tid. Dette gjelder meg, men det er kanskje verdt å prøve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Jeg bruker så og si alltid ullsokker i sko, gjerne litt tykke og tettstrikkede, i alt fra fjellstøvler eller lette terrengjoggesko. Jeg har inntrykk av at det er det mest skånsomme mot føttene. Det verste jeg kan bruke er bommullssokker. Da kommer gnagsårene etter kort tid. Dette gjelder meg, men det er kanskje verdt å prøve?

Jeg bruker også alltid ullsokker. Synes det er rart jeg skal merke så stor forskjell fra disse skoene og andre. Det som er synd er at de er veldig gode ellers, så frister liksom ikke helt å kjøpe nye heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd med tynne silkesokker innapå ullsokkene? Jeg har ett skopar (Solomon, veldig stiv såle) som gir meg slike plager hvor det hjalp.

Takk for tips! Det skal prøves ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe billigere enn silke og greit for å teste: damestrømper i nylon. 60 dn holder en uke eller to, mens 20 dn kan være en god sokk innerst om den behandles med silkehansker. Høres for meg ut som om det er litt lavt under taket i skoene. Kanskje verdt å prøve å la lissehullene nærmest tærne være tomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (56 minutter siden):

Noe billigere enn silke og greit for å teste: damestrømper i nylon. 60 dn holder en uke eller to, mens 20 dn kan være en god sokk innerst om den behandles med silkehansker.

Disse finner du på din lokale dagligvarebutikk. Dersom du har skostørrelse større enn 38 er det ikke ankelsokk du skal ha, men de som er merket «Knee high» eller tilsvarende. De sorte ser litt meir maskuline ut enn de solbrune…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boggabogg skrev (1 minutt siden):

Disse finner du på din lokale dagligvarebutikk. Dersom du har skostørrelse større enn 38 er det ikke ankelsokk du skal ha, men de som er merket «Knee high» eller tilsvarende. De sorte ser litt meir maskuline ut enn de solbrune…

Funker "knee high" for en med størrelse 48? (fargen spiller liten rolle, for hvis jeg tar av skoene og sokkene så strømpene synes, så vil nok eksplosjonen i nesa gi så mye tårer i øya at folk ikke kommer til å se fargen uansett 😁)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (Akkurat nå):

Funker "knee high" for en med størrelse 48? (fargen spiller liten rolle, for hvis jeg tar av skoene og sokkene så strømpene synes, så vil nok eksplosjonen i nesa gi så mye tårer i øya at folk ikke kommer til å se fargen uansett 😁)

Funker med god margin for gubben som har størrelse 46 i allefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømpene er svært fleksible, så 48 og oppover er helt innenfor. De er noe mer luftige enn mange andre sokker og lette å vaske, så det er ikke sikkert at "stinkdyr-taktikken" holder. Personlig mener jeg at argumentet om "smertefrie føtter", trumfer det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (12 timer siden):

Har du prøvd med tynne silkesokker innapå ullsokkene? Jeg har ett skopar (Solomon, veldig stiv såle) som gir meg slike plager hvor det hjalp.

+1.
Linersokker er et must for meg. Aldri fått et gnagsår med kombinasjonen av Chevalier sine linersokker (fåes på blant annet Widforss, XXL osv.) + de tykkere ullfrotte-sokkene deres utenpå.
Jeg prøvde en gang ut liner-sokker fra Hagløfs, og de skapte en helt annen type gnissning mellom sokkene som ville endt opp med gnagsår ganske fort. Heldigvis hadde jeg med et par av de "riktige" sokkene også ;)

https://www.widforss.no/chevalier-liner-sock-unisex-dark-green

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La sportiva trango er en serie med veldig ulike sko. Det er modeller for trekking på sti, tinderangling og til alpint bruk med tung ryggsekk. Dette har veldig mye å si for konstruksjon og stivhet. Bruke du for stive sko på "flatt" underlag så kan det fort bli ubehagelig iom at mye av fotbevegelsen i frasparket legges på forfot/tær. Avbøtende tiltak som taping/liners eller å stramme godt hjelper, men vil uansett ikke være behagelig over tid. Skoene kan også ha en fleks som ikke er "avstemt" med hvordan ditt bein flekser og da blir det fort bevegelser med mye friksjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (8 timer siden):

La sportiva trango er en serie med veldig ulike sko. Det er modeller for trekking på sti, tinderangling og til alpint bruk med tung ryggsekk. Dette har veldig mye å si for konstruksjon og stivhet. Bruke du for stive sko på "flatt" underlag så kan det fort bli ubehagelig iom at mye av fotbevegelsen i frasparket legges på forfot/tær. Avbøtende tiltak som taping/liners eller å stramme godt hjelper, men vil uansett ikke være behagelig over tid. Skoene kan også ha en fleks som ikke er "avstemt" med hvordan ditt bein flekser og da blir det fort bevegelser med mye friksjon.  

Husker ikke akkurat hvilken trangomodell det er siden det snart er 3 år siden jeg kjøpte de. Synes også de er litt for stive i sålen til dagsturer, men ikke nok støtte i ankelen til turer med tung sekk. Kanskje ikke riktig sko for mitt bruk. Vurderer å kjøpe alfa juvass siden det virker som disse er litt stødigere i ankelen. Går stort sett turer i Rondane og Jotunheimen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.