Gå til innhold
  • Bli medlem

Batteripumpe og pumpesekk..... stoler du 100% på teknologien?


Anbefalte innlegg

Jeg har padla i snart ett årr, og har alltid hatt for vane å ta med pumpesekken.... sånn tilfelle...uhellet, men lei av å drasse på for mye. 

Noen som har holt på en stund, og opplevd at pumpa streiker, ikke p.g.a. flatt batteri, (der har jeg grei rutine på oppladding etter 4-5 turer med 2 runder hver gang)

Må jo da i verste fall blåse opp manuelt... om pumpa tar kvelden, når jeg er ute i det fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar med pumpepose som sikkerhet på overnattingsturer, men tar bare med elektrisk pumpe ellers. Pumpa har slått seg på i sekken noen ganger men det høres jo godt. Glemte pumpa en gang og blåste opp en større alpackaraft med lungekraft. Det går på ti-femten minutter eller så, men anbefales ikke 😅

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (4 timer siden):

Tar med pumpepose som sikkerhet på overnattingsturer, men tar bare med elektrisk pumpe ellers. Pumpa har slått seg på i sekken noen ganger men det høres jo godt. Glemte pumpa en gang og blåste opp en større alpackaraft med lungekraft. Det går på ti-femten minutter eller så, men anbefales ikke 😅

Har alltid tatt den med som sagt, men er en gryende gramjeger.... bedre å være på den sikre siden ja. 

Man skal vel helst ikke blåse opp med tanke på fukt inni. Jeg har såpass tro på egen lungekapasitet at jeg overlever en blowjobb på 15 min 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer på tur så droppet jeg å ta med pumpa av vekthensyn, og tok kun med posen. Kompis tok med pumpe. Vi var 15 dager på tur og på de lengste og tyngste bæreetappene tok vi lufta ut av båtene. Kompisen min er elektriker av utdannelse og yrke og ville sjekke hvor mange ganger pumpa kunne bidra før opplading. De siste dagene, ja så tilbøy han seg å pumpe opp båten min også, rett og slett for å sjekke hvor mange ganger kunne han få luft fra pumpa før første gangs lading på turen. Han brukte også pumpa til liggeunderlaget sitt, på hver ny camp. Pumpa hans trengte ingen ekstra lading på turen, og det er sjelden jeg har sett en kar slik imponert av et "kinaprodukt", som han kalte det.

Er man flere sammen på tur, ja så kan man jo gjøre nettopp slik. En tar med pumpe, og en tar med pose.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (42 minutter siden):

I sommer på tur så droppet jeg å ta med pumpa av vekthensyn, og tok kun med posen. Kompis tok med pumpe. Vi var 15 dager på tur og på de lengste og tyngste bæreetappene tok vi lufta ut av båtene. Kompisen min er elektriker av utdannelse og yrke og ville sjekke hvor mange ganger pumpa kunne bidra før opplading. De siste dagene, ja så tilbøy han seg å pumpe opp båten min også, rett og slett for å sjekke hvor mange ganger kunne han få luft fra pumpa før første gangs lading på turen. Han brukte også pumpa til liggeunderlaget sitt, på hver ny camp. Pumpa hans trengte ingen ekstra lading på turen, og det er sjelden jeg har sett en kar slik imponert av et "kinaprodukt", som han kalte det.

Er man flere sammen på tur, ja så kan man jo gjøre nettopp slik. En tar med pumpe, og en tar med pose.

:)

Så sekken veier mindre en pumpa? Ikke veid, men volummessig er pumpa overlegen. Den skal jo holde lenge, men teknologi har jo en tendens til å slutte å virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (På 2021-8-15 den 16.51):

I sommer på tur så droppet jeg å ta med pumpa av vekthensyn, og tok kun med posen. Kompis tok med pumpe. Vi var 15 dager på tur og på de lengste og tyngste bæreetappene tok vi lufta ut av båtene. Kompisen min er elektriker av utdannelse og yrke og ville sjekke hvor mange ganger pumpa kunne bidra før opplading. De siste dagene, ja så tilbøy han seg å pumpe opp båten min også, rett og slett for å sjekke hvor mange ganger kunne han få luft fra pumpa før første gangs lading på turen. Han brukte også pumpa til liggeunderlaget sitt, på hver ny camp. Pumpa hans trengte ingen ekstra lading på turen, og det er sjelden jeg har sett en kar slik imponert av et "kinaprodukt", som han kalte det.

Er man flere sammen på tur, ja så kan man jo gjøre nettopp slik. En tar med pumpe, og en tar med pose.

:)

Hvilke pumpe var det? Firkanta sak a la den som Monsen bl.a. selger? Har en fra Biltema(300g), som holder en stund, men ikke på langt nær så lenge som du beskrev. Til uken blir jeg å ta den lille pack-raften og letteste pumeposen bare. Kan skille drøyt 100g på disse posene fra samme leverandør...om man snakker gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt på at det finner batteripumper før jeg så det i en YouTube video nå nylig. Henger tydeligvis ikke med på utstyrskjøret lenger., på godt og vondt, men en sånn pumpe trur jeg det må bli. 
Var veldig lite tekniske data på den biltema-pumpen, mens både flextailgear fra Packraft og Exped widget ser ut til å veie/måle omtrent likt, så det blir nok en av de to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (9 timer siden):

Hvilke pumpe var det? Firkanta sak a la den som Monsen bl.a. selger? Har en fra Biltema(300g), som holder en stund, men ikke på langt nær så lenge som du beskrev. Til uken blir jeg å ta den lille pack-raften og letteste pumeposen bare. Kan skille drøyt 100g på disse posene fra samme leverandør...om man snakker gram.

Det er en Flextailgear, rund versjon fra 2020 jeg og turkompis har. Senere modeller ser enda bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.