Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbehør til ørret!


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å si om meg selv:  Om jeg var like flink til å fiske som jeg er til å kose meg, hadde jeg vært storfisker.

Spøk til side.  Nå skal jeg på fisketur.  Og forventer å få fisk.  Ørret!😀  Til vanlig har jeg bare rømmesurret den, men det er sikkert flere ting jeg kan "tilsette".  Men hvilke?

Hvis jeg koker?🥣

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tom42 endret tittelen til Tilbehør til ørret!
Annonse

 

Var på tur i gamle Gressåmoen nasjonalpark (nå del av Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark) i sommer. Testa da ut en (for meg) ny kryddermix som slo godt an. Lettvekts, og enkel tiberedning. Øvrig tilbehør selvfølgelig etter egne preferanser :)

 

IMG_20210724_175002.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen varianter jeg har brukt:

- Bergensk fiskesuppe

- ris, hollandaise saus, mais evt andre grønnsaker

- Rømmesaus med vårløk (varm opp seterrømme sammens med vårløk)

Bruker stort sett å krydre med salt og sitronpepper.

Har i det siste blitt mer glad i å ha ris som tilbehør, blitt litt lei potetmos. 
 

Annet tips:

Om du fileterer fisken, salter den og oppbevarer den i en pose, en dag eller mer så vrir ikke fisken seg i panna når du steker den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel bare fantasien som setter en stopper, evt hva man ikke liker.

Selv har jeg bare vurdert å ta med paprika og rødløk, som stekes sammen med eller ved siden av fisken, og ha dette til, sammen med feks ris eller potetmos.
Men er man glad i andre grønnsaker, så er det jo bare å teste ut dette. Agurk er vel og godt til stekt fisk?! Hvertfall til stekt makrell.

En litt småfarlig utgave av det Bjarne har kommet med, er jo å lage en eller annen form for frityrdeig man ruller fiskefileter i, for så å frityrsteike de i olje. Sett flere av disse friluftsliv-youtuberne fra Canada gjøre dette med stor suksess. Men man bør jo være særdeles forsikig med oljen, velter man dennte på seg, så har man jo gjort det store... Ser på Google at slike deiger har mange navn og typer. Disse fra Canada hadde kjøpt dette "ferdig" som en posemix og man skal bare tilsette vann(og/eller øl), men om det fåes i Norge vet jeg ikke.

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (12 timer siden):

En litt småfarlig utgave av det Bjarne har kommet med, er jo å lage en eller annen form for frityrdeig man ruller fiskefileter i, for så å frityrsteike de i olje. Sett flere av disse friluftsliv-youtuberne fra Canada gjøre dette med stor suksess. Men man bør jo være særdeles forsikig med oljen, velter man dennte på seg, så har man jo gjort det store... Ser på Google at slike deiger har mange navn og typer. Disse fra Canada hadde kjøpt dette "ferdig" som en posemix og man skal bare tilsette vann(og/eller øl), men om det fåes i Norge vet jeg ikke.

Her på berget kalles det ofte tempurarøre, men man får ikke disse i ferdig variant. Tungt og dra med seg melblanding og masse frityrolje for en enkelt tilberedning på tur, men du verden hvor godt det blir. 

 

Selv pleier jeg steke fisken i krydderblandingen til fisk fra Jacobs som er kommet på markedet. Den er blandet av salt, sennepsfrø, paprika, hvitløk, chili, sukker, pepper og dill. Passer supert til fjellørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

danielbravo skrev (12 timer siden):

Annet tips:

Om du fileterer fisken, salter den og oppbevarer den i en pose, en dag eller mer så vrir ikke fisken seg i panna når du steker den. 

Hvis du vil spise den med en gang uten at den krøller seg kan du snitte den med kniven. Skjær noen snitt i skinnet, så krøller den seg ikke. Unngå å skjære ned i kjøttet, da blir den fort tørr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt inspirert av innlegget ditt og tenkte at det da måtte være mulig å finne andre enkle retter å lage av fisk. Fiskesuppe der du koker kraft på restene av fiskelunsjen (eller setter av litt fisk til dette for den saks skyld) og har i nytrukket fisk etterpå er jo nydelig. Og da snakker jeg ikke om posefiskesuppe, men hjemmelaget fiskesuppe. Det er ikke rare greiene som skal til for å få god suppe. Vil du ha kremet suppe må du ha i fløte, men det går an å prøve med tørrmelk der man blander i mer tørrmelk enn til normal melk.

Men det jeg egentlig skulle bringe videre var denne oppskriften her som jeg fant på Internett og som i hvert fall jeg skal prøve ved anledning: https://www.njff.no/mat/varmrokt-orret

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis du steiker fisk (eller rister/steiker brød til egg om morgonen, har eg eit tips du virkelig bør prøve. Kjøp italiensk ansjos (salt type som ligger i olje, IKKJE den norske typen). Denne får ein kjøpt i delikatesser eller dagligvarer med godt utvalg. Ta 10 - 15 ansjonser i ein morter og mos dei, tildett kverna pepper og ca samme mengde skikkelig smør som ansjos og bland sammen. Du har no eit absurd godt smør til steikt/bakt fisk, rista brød&egg osv. 

Har du dette med deg i ein liten boks og kan smøre den over ein nysteikt ørret, vil eg våge å påstå at det blir ein høydare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.