Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørøstligste punkt i Norge


heine E

Anbefalte innlegg

Egil Drillo Olsen spør på Statsråd Lehmkuhl hva som er landets sørøstligste punkt. Oppgitt svar mener jeg var oppgitt som Heia, men jeg ser på kartet og mener med sikkerhet at øya ute i Kornsjø må være rett svar.

Definisjon på hva sørøstligste punkt er kan muligens diskuteres, men er vel intuitivt enkelt å forstå.

Vennlig hilsen Heine Erdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok sagt at det er der Kitterødbekken går øst-vest noen hundre meter sydvest for Holtet tollstasjon. Men det er litt uklart hva som menes med syd-østligste da, så Hisøya i Nordre Kornsjø synes jeg er et jevngodt forslag. Det kommer an på om "sydligere" skal telle mer enn "østligere" eller omvendt. Det må bli nede i den kroken av Norge i hvert fall. Herføl er jo langt inne i Oslofjorden i forhold.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall tenkt meg følgende metode: Legg en linjal i 45 graders vinkel på kartet. Altså NØ/SV. Skyv linjalen inn mot Norges yttergrense, til du treffer Norge. Jeg mener du treffer Hisøya på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heine E skrev (1 time siden):

Jeg har i hvert fall tenkt meg følgende metode: Legg en linjal i 45 graders vinkel på kartet. Altså NØ/SV. Skyv linjalen inn mot Norges yttergrense, til du treffer Norge. Jeg mener du treffer Hisøya på denne måten.

Ja, den modellen liker jeg.

Den er imidlertid litt mer kompleks enn det kan se ut til ved første øyekast, for hva er det du skal holde linjalen i 45 grader i forhold til? Jorda er ei rund kule og trekker du ei linje som hele veien er 45 grader på meridianene og paralellene vil du ikke få ei rett linje, altså ikke en lineal. Men akkurat i dette tilfellet tror jeg ikke det vil ha noen betydning fordi norskegrensa svinger så brått østover og nordover i punktet på Hisøya da. Så vi kan være enige om at et punkt på Hisøya nok er Norges sydøstligste punkt.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde være bevis nok.

Hisøy: NORD 6534581.7 - ØST 307135.86

Knubben: NORD 6542270.22 - ØST 262935.69

Litt tilfeldig valgt punkt på begge plassene, men nord på Hisøy, og Knubben ligger, som jeg tidligere har påpekt, sør-sørøst for Heia.

Koordinater er hentet fra Norgeskart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de har oppfattet spørsmålet som hva som er det siste de har kontakt med av Norge i øst når skuta seiler sørover mot åpent hav (eller det første når de seiler andre veien). Fra det perspektivet blir nok Heia og skjærende rundt det siste (første) de ser av Norge i øst og på en måte Norges sydøstligste punkt. Men bakenfor der ligger det mer da, men det ser de ikke fra Statsråd Lehmkuhl siden Sverige ligger i mellom (med mindre Statsråd Lehmkuhl er som skuta i eventyret om Askeladden og de gode hjelperne da). Vi som derimot er mer vant med å fly med SAS, Norwegian og denslags og ikke er bundet til 0 meter over havet, vi har selvsagt sett hvordan det ligger an og kan humre i skjegget vårt av uvitenheten til mannskapet på Lehmkuhl. Ikke tror jeg sjøkartene dems gidder å avtegne hva som befinner seg der inne i indre Østfold heller. Bare farget gult alt sammen. Terra incognita. Bare for landkrabber.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heine E skrev (4 minutter siden):

Vi skal ikke skylde på sjøfolket her. Det var nå selveste geografi-nerden Egil Drillo Olsen som formulerte oppgaven, og det ble ikke sagt annet enn landets sørøstligste punkt.

Han visste nok nøyaktig hva han gjorde når han stilte mannskapet på Statsråd Lehmkuhl akkurat det spørsmålet ;-) (på tross av at jeg er veldig langsynt har jeg har ikke hatt fjernsyn siden 1985 og har derfor ikke sett programmet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som punktet må være Rr1 på Hisøya - Hisøyrøysa.  Antar kartverket eller utenriksdepartementet kan gi meget nøyaktige koordinater på den.

Forøvrig er ideen om en linjal og 45° slett ikke dum, fordi på en Mercator-projeksjon vil en rett linje skjære en hvilken som helst meridian (nord-sør-linje) med samme vinkel, altså 45°. Det kommer av at det er slik projeksjonen ble definert av Gerardus Mercator i sin tid. Han laget en projeksjon for sjøfolk som var slik at en rett linje på kartet er en linje med fast kompasskors og som gjorde navigasjon over store havstrekninger mye lettere enn det hadde vært tidligere. Denne linjen kalles en "loksodrom" og vil ikke være det korteste linjen mellom to punkter. Den korteste linjen er (hvis du antar at jorden er en kule) på en stor-sirkel. I en sfærisk geometri er det stor-sirkelen som er en rett linje. På et merkator-kart vil den fremstå som en bue. Se f.eks. flyrutene fra f.eks. Oslo til Tokyo som går over Arktis og ikke langs en rett linje på et Merkatorkart (som vil gå igjennom Sibir).

I daglig navigasjon i terrenget med et 1:50000-kart vil ikke forskjellen på en loksodrom og en rett linje være signifikant, så den er ingen grunn til å ta med seg denne kunnskapen på tur :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (7 timer siden):

For meg ser det ut som punktet må være Rr1 på Hisøya - Hisøyrøysa.  Antar kartverket eller utenriksdepartementet kan gi meget nøyaktige koordinater på den.

Forøvrig er ideen om en linjal og 45° slett ikke dum, fordi på en Mercator-projeksjon vil en rett linje skjære en hvilken som helst meridian (nord-sør-linje) med samme vinkel, altså 45°. Det kommer av at det er slik projeksjonen ble definert av Gerardus Mercator i sin tid. Han laget en projeksjon for sjøfolk som var slik at en rett linje på kartet er en linje med fast kompasskors og som gjorde navigasjon over store havstrekninger mye lettere enn det hadde vært tidligere. Denne linjen kalles en "loksodrom" og vil ikke være det korteste linjen mellom to punkter. Den korteste linjen er (hvis du antar at jorden er en kule) på en stor-sirkel. I en sfærisk geometri er det stor-sirkelen som er en rett linje. På et merkator-kart vil den fremstå som en bue. Se f.eks. flyrutene fra f.eks. Oslo til Tokyo som går over Arktis og ikke langs en rett linje på et Merkatorkart (som vil gå igjennom Sibir).

I daglig navigasjon i terrenget med et 1:50000-kart vil ikke forskjellen på en loksodrom og en rett linje være signifikant, så den er ingen grunn til å ta med seg denne kunnskapen på tur :D 

Nja, dette vil gi det punktet på et kart i merkatorprojeksjon som ligger lengst nederst not høyre. Det trenger ikke å være det mest sydøstlige punktet hvis du legger en (laaaang) linjal på jordkloden. Du kunne like gjerne velge en hvilken som helst annen kartprojeksjon og legge en linjal på kartet i 45 grader og si at det punktet du treffer først når du beveger deg opp mot venstre er det sydøstligste punktet. Hvilket punkt du ender opp i vil da kunne avhenge av hvilken kartprojeksjon du har brukt (men i akkurat i tilfellet Norge vil nok de fleste "normale" projeksjoner gi samme punkt siden grensen gjør en abrupt sving akkurat på Hisøya, men hva med sydvestligste punkt?). Jeg vil si at en av egenskapene med det sydøstligste punkt i Norge må være at hvis du der starter med en kurs som er nord-øst eller syd-vest, og så går i ei rett linje, altså ikke på en fast kompasskurs som vil bli ei buet linje, men langs ei snorrett siktelinje i terrenget, en storsirkel), så skal du ikke treffe på grensen til Norge igjen før du har gått rundt jorda, og da skal du ende i samme punkt. Treffer du på grensen før dette har du funnet et nytt sydøstligste punkt og må starte forfra igjen.

Ja, ja. Sånn går nu dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.