Gå til innhold
  • Bli medlem

Belte til fjellbukse


TomasF

Anbefalte innlegg

Har buksebelte i skinn. Dette belte er tykt, så det er ubehagelig med hoftebelte på ryggsekken. Kjøpte et belte i tekstil, og det var for mykt     ( seg ned på rumpa). Kjøpte et annet belte i tekstil, og på den ødela jeg beltespenna. Har dere noen forslag til belter?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daktari skrev (7 minutter siden):

Bruker dette mye. Kanskje litt grovt/ heavy duty for mange, men det svikter ikke.

Mye det samme med det jeg har landet på; https://www.norsegear.no/5.11-traverse-double-buckle-belt-storm.html,men jeg var lei av syntetiske belter som klappet sammen under vekta av en kniv, og/eller et multiverktøy. Fungerer utmerket, men er nok litt overkill hvis de bare skal hold buksene oppe. Men da er jo uansett, som andre har nevnt her, bukseseler best😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye Fristads lærbelte. Det er for arbeidstøy, men det borger for god kvalitet. Jeg ser at TS ikke ønsker lær, men etter min mening er det ikke noe over. Dette med beltespenne er jo også en historie for seg selv. Det er utrolig mye dårlig kvalitet på markedet og det kan være skikkelig kris om beltet ryker langt til fjells. Når spenna ryker er jo hele beltet ødelagt uansett.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke belter i det hele tatt. Bruker bukseseler. IMO hindrer belter "skorsteinseffekten" du får ved bukseseler og løst sittende bukse. Skorstinseffekten gir god avkjøling for beina og en får kvittet seg med endel fuktighet. Belter og tettsittende bukser hindrer denne effekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 timer siden):

Jeg ser at TS ikke ønsker lær, men etter min mening er det ikke noe over.

image.png

Har samme erfaring her, har brukt både elastiske belter, stoffbelter og lærbelter.
Kjøpte Fjällräven sitt "Canvas belt" til de første Fjällrävenbuksene mine, men syntes det strakk seg og var ikke helt optimalt. Endte opp med et Fjällräven Singi lærbelte istedenfor, og har ikke angret på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at så mange foretrekker elastiske belter. For makan til drit å ha rundt livet skal du jaggu lete lenge etter?? 🙈 Du må jo hele tiden justere det, samt at det sklir ned utvider seg ved den minste belastning. 

Lærbelter er definitivt det beste og faste stoffbelter som en god nummer to. Har du hengende kniv i belte, eller en liten kamera bag osv er det rett og slett ikke noe vei utenom. Men nå hører det med til historien at jeg ikke har ræv til å henge buksene på, mer som et hull i ryggen. Så det kan jo være en påvirkende faktor til hvorfor stretch belter er så ubrukelig 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (29 minutter siden):

Jeg er overrasket over at så mange foretrekker elastiske belter. For makan til drit å ha rundt livet skal du jaggu lete lenge etter?? 🙈 Du må jo hele tiden justere det, samt at det sklir ned utvider seg ved den minste belastning.

Så så, vi er flere her som bruker elastiske belter og trives godt med  det. Eller tror du vi er idioter som vaser rund med buksa på knærne? ;-).

Kjenner meg dog igjen i problembeskrivelsen din når jeg tenker tilbake på de første elastiske beltene jeg kjøpte, de var rett og slett for elastisk. Snickers beltet jeg bruker nå har ikke oppført seg slik, ikke for meg

PS: Jeg har godt med ræv, men dertil mage som vil henge over linningen og presse buksa ned. Så det går vel litt opp i opp i forhold til belte bruken og deg uten mage og ræv. ;-)

DS_ Husk å slå ut med armene før du trekker i snora!

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Xpand Urban Belt som har magnetisk beltespenne og er elastisk. Jeg kjøpte det på Kickstarter med ekstra belter (forskjellige farger) og nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte flere spenner! For de er så gode at jeg flytter de mellom alt fra shorts, hverdag, dress og turbukser. Har 'kun' brukt de hver eneste dag siden April, men har så langt;

Aldri gjort justering i form av stramming etter jeg først fant der det passer best. Og det har heller aldri løsnet ved uhell, til tross for at det er enkelt å åpne. Helt fantastisk. 

Det er nok mye ymse kvaliteter ute å går, men uten om det å ha et "fancy bushcraftbelte" så har jeg gått helt bort fra å bruke annen type. Det passer alltid. 😊

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (25 minutter siden):

Eller tror du vi er idioter som vaser rund med buksa på knærne? ;-).

Veeeeel 🤣 er ikke alt man trenger å svare på? hahaha. Jeg vet om nok av folk som gjør åpenbart dumme ting for de tror det skal være sånn, men jeg vil ikke gå så langt som å bruke den type karakteristikker 🤣👏🏻
Siste jeg prøvde var det elastiske beltet fra Revolution Race, å de er som du beskriver...like dårlig som de gamle Snickers beltene (som vi brukte som tømrere) Men det er jo mulig andre aktører har bedre belter? Jeg har faktisk et fra fjellreven også når jeg tenker meg om. det er faktisk enda verre 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Luesveis said:

Hvordan fungerer dette beltet sammen med kompass?   Har du gått deg vill noen gang? :-)

Godt spørmål! Det fant jeg fort ut av ja, hehe. Så lenge man har kompasset mer enn 20-30cm fra beltet så går det smertefritt, du merker veldig fort når magnetene slår inn. 😂 Men ikke gått meg vil nei. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daktari skrev (På 13.8.2021 den 21.32):

Bruker dette mye. Kanskje litt grovt/ heavy duty for mange, men det svikter ikke.

https://arcteryx.com/no/no/shop/conveyor-belt

Har noe tilsvarende, bisondesigns.com/products/30mm-millennium™-black-buckle  det sitter rimelig ok det også, men jeg føler meg mer komfortabel med Snickers beltet.
 

tshansen skrev (4 timer siden):

Siste jeg prøvde var det elastiske beltet fra Revolution Race, å de er som du beskriver...like dårlig som de gamle Snickers beltene (som vi brukte som tømrere) Men det er jo mulig andre aktører har bedre belter? Jeg har faktisk et fra fjellreven også når jeg tenker meg om. det er faktisk enda verre 🙈

Tror vi kan konkludere med at vi har ulike kropper og at det beltet som passer noen best, kan andre oppleve som crap. Men trådstarter har nå fått et rimelig bra utvalg å vurdere. Er han heldig blir han storfornøyd med det han velger først, men trolig må han som mange andre prøve flere før han finner sitt "favorittbelte".

En ting er dog sikkert: Det er ikke lurt å forsøke å hoppe fra stein til stein over ei elv når man har buksesig.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (På 13.8.2021 den 23.57):

Jeg bruker et elastisk belte fra Fjällräven. Fornøyd med det. 

Bruker det samme selv på de buksene som ikke har gode hoftestrammere, men jeg er ikke helt fornøyd. Jeg må hele tiden "etterstramme" beltet siden det siger opp igjen. Og belte"spennen" har også litt fort for å åpnes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (På 15.8.2021 den 11.12):

Jeg bruker ikke belter i det hele tatt. Bruker bukseseler. IMO hindrer belter "skorsteinseffekten" du får ved bukseseler og løst sittende bukse. Skorstinseffekten gir god avkjøling for beina og en får kvittet seg med endel fuktighet. Belter og tettsittende bukser hindrer denne effekten.

Enig! Bukseseler ruler. Men de må være av det kraftige slaget, laget for turbukser, og det må helst være med knapper slik at de sitter kneppet fast i bukselinningen. Klyper kan ha en tendens til å skli av under langvarig bruk, og noen har så kraftige tenner i "kjeften" at de ødelegger buksa over tid der de festes. På regnbukse/skallbukse hender det jeg bruker bukseseler med klyper hvis de elastiske strammerne de som oftest har ikke er tilstrekkelig. Disse buksene er i tillegg såpass lette at klypene holder mye bedre på buksa.

Det henger faktisk jeg bruker et belte i tillegg til bukseseler hvis jeg trenger et belte å henge ting i, men vanligvis henger jeg bare ting i beltehempene på buksa i en karabiner, eventuelt med ei lita slynge av sterkt og tynt tau for å komme under hoftebeltet på ryggsekken hvis det er nødvendig.

Jeg har disse her: https://www.brunst.no/products/harkila-carl-august-rode og disse her https://www.jaktdepotet.no/bekledning/bukseseler-belter/harkila-carl-eric-bukseseler-groenn-m-klips

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (På 15.8.2021 den 11.12):

Jeg bruker ikke belter i det hele tatt. Bruker bukseseler. IMO hindrer belter "skorsteinseffekten" du får ved bukseseler og løst sittende bukse. Skorstinseffekten gir god avkjøling for beina og en får kvittet seg med endel fuktighet. Belter og tettsittende bukser hindrer denne effekten.

Eg brukar også seler på enkelte bukser. Men skorsteinseffekten merkar eg lite til, ettersom hoftebeltet på sekken effektivt blokkerer all vertikal lufttransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (40 minutter siden):

Eg brukar også seler på enkelte bukser. Men skorsteinseffekten merkar eg lite til, ettersom hoftebeltet på sekken effektivt blokkerer all vertikal lufttransport.

Ja, helt riktig. Men ei god turbukse mener jeg bør ha lufting i sidene øverst. Det har buksa mi, en glielås på hver side som går nesten helt fra linningen og et godt stykke nedover låret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.