Gå til innhold
  • Bli medlem

Priser på telt is too damn high


northern_fov

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller ser prisene på telt ut til å stige noe helt hinsides?

Sjekker f.eks:

  • Exped Orion II Extreme på prisjakt som nå er ca. 2000,- dyrere enn for 2 år siden 
  • Hilleberg Staika har gått opp fra ca. 8000,- i 2019 til nesten 12 000,-.
  • Helsport Reinsfjell SL 2 lå til rundt 5 400,- i 2020, nå er laveste pris ca. 9 000,-

Flere andre populære telt har gått opp mellom 2-4k eller mer de siste par åra.

Covid-relatert eller melking av friluftsinteresse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denn reelle verdien på en ting er vel hva noen er villig til å gi. Økt etterspørsel har en tends til å virke prisdrivende i så måte. Når det er sagt finnes det et hav av telt som er ubrukte, eller brukt en eller to netter tilgjengelig på Finn.no.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (18 minutter siden):

Denn reelle verdien på en ting er vel hva noen er villig til å gi. Økt etterspørsel har en tends til å virke prisdrivende i så måte. Når det er sagt finnes det et hav av telt som er ubrukte, eller brukt en eller to netter tilgjengelig på Finn.no.

 

De annonsene ser jo ofte ut som:

Helsport Fjellheimen Superlight 3. Brukt en natt. Nypris 12000 på Helsport.no. Selges for 9500. 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (19 minutter siden):

Helsport Fjellheimen Superlight 3. Brukt en natt. Nypris 12000 på Helsport.no. Selges for 9500. 

 

Joda, mange har urealistiske forventninger til hva de skal få for noe som er brukt: spørsmåler er kanskje  heller hva du ville gitt for et omtrent ubrukt slikt? 9k? 8k? 5 kanskje? Isåfall sliter du nok med å finne noe som er strøkent og lite brukt... :)

Poenget mitt er at  det for tiden fortsatt er høy etterspørsel - skal man ha tak i noe må man godta å bla opp. Samtidig kommer endel folk til å brenne inne med omtrent nye telt som er optimistisk priset. Da går de i boden igjen og blir liggende der urørt i noen år, for så å bli dratt fram for enten ny bruk elller nytt forsøk på salg... denne gang til en lavere og mer realistisk pris. Spørsmålet er jo hva man må ut med for å få tak i et nytt?

Et Staika på e.g. Fjellsport ser jeg ligger til 13100 nå - som tilsvarer veiledende pris fra Hilleberg. Hvis man leter litt rundt og finner rabattkoder, kan du oppnå 20-25-30% avslag, hvilket bringer reell pris ned i kanskje under 10k for et nytt telt. Og det er hva jeg ville ha vurdert bruktprisene opp mot.

 

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledende priser på f.eks Helsport er rett og slett latterlige. Hvem gir 15.000 for et telt som stort sett ligger rundt 12 på andre nettbutikker, og med tilbud på 8000 med jevne mellomrom? Tror rett og slett det er opportunistisk prising, for da slår folk til med en gang de er på "Tilbud". Følelsen av å spare er en kraftig driver for kjøp 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (17 timer siden):

Veiledende priser på f.eks Helsport er rett og slett latterlige. Hvem gir 15.000 for et telt som stort sett ligger rundt 12 på andre nettbutikker, og med tilbud på 8000 med jevne mellomrom? Tror rett og slett det er opportunistisk prising, for da slår folk til med en gang de er på "Tilbud". Følelsen av å spare er en kraftig driver for kjøp 🙈

Nettop det. Mange selgere oppgir Helsport sin pris, og ikke hva de sannsynligvis gav på XXL. Spesielt rett etter gode tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et naturehike Mongar 2, som jeg betalte 1200 kroner for i 2018. Det er et kanonbra telt som har overlevd storm og styggevær. Det er rimelige alternativer der ute som er finfine.

(her satt opp som hagetelt for tiåringen og hennes 14 år gamle niese. De fniste og storkoste seg, så det bestod også den testen med glans)IMG_20210801_184751.jpg

Endret av frankdrebin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.