Gå til innhold
  • Bli medlem

Quilt - erfaringer og forslag?


ost

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har de siste årene beveget meg inn i hengekøyeverden, og gjennom den fått oppleve at quilt faktisk går an å bruke. Jeg har også prøvd quilt som bakkeligger - det var ikke så dumt det heller. Utfordringen/problemet er at jeg bare har en quilt, Cumulus Taiga 480. Denne er VARM! Alt for varm til å bruke på sommeren. Derfor (selv om høsten fort kommer) ser jeg på mulighetene for å kjøpe en til, som ikke er fullt så varm.

Kriterier

- til bruk hele sommersesongen, gjerne ned mot frysepunktet
- jeg bruker nesten alltid lakenpose (lettere å vaske ut svette), så mulig jeg ikke trenger kaldeste?
- jeg er 189 cm, hvor lang trenger jeg da?
- må ha mulighet til å feste til liggeunderlag
- snøring/glidelås i bunn (ikke helsydd bunndel)

Erfaringer og forslag til kjøp mottas med stor takk!

Jeg vurderer:

Cumulus quilt 350 - Virker på mange måter som det er akkurat det jeg er på jakt etter. Eneste minuset jeg kan se er pris (litt dyr), så langt ikke mange tilbakemeldinger på nett fra norske brukere og den Cumulus-quilten jeg har i dag har en litt rar lukt som jeg tåler, men som likevel ikke er helt topp.
Usikker på størrelse. Ifølge Cumulus er max brukerhøyde 185 cm. Ca 600 gram i Medium. 3200 NOK etter moms og frakt.

Cumulus quilt 250 - Lik som 350, samme ankepunkt, 490 gram i M og ca 2600 NOK ettermoms og frakt. Er den varm nok/er 350 for varm?

Hammockgear Economy Burrow Custom 30F, Long/Wide - Har UQ fra Hammockgear som jeg er veldig fornøyd med. Mye positiv respons på dem på nett. Usikker på hvilken temperatur jeg trenger, kommer i 40F, 30F og 20F, der 40 = 5C, 30=-1C og 20=-6C. Hammockgear er kjent for å være konservativ i temperaturangivelser. Vet ikke om de er målt i forhold til EN-standarden. Vekten ligger rundt 650 gram, etter moms og frakt blir det ca 3200 NOK. Kan fås kjøpt via norsk nettside for 40 og 20F-varianten, men da som medium størrelse (hammocking.no).

Enlightened Equipment Revelation - Long/Wide, 30F. Igjen - usikker på hvilken temperatur jeg skal gå for - gir for 30 dollar tillegg i pris for hver 10F. Kommer på et sted mellom 3500 og 3800 når jeg trenger long/wide. Kjenner ellers ikke til merket, annet enn at det får mye skryt. 

Tar veldig gjerne imot alle former for tips og erfaringer. Hammockgear har 15% salg frem til 18. august (men jeg sliter med å få det til å virke), om noen vet om salgskuponger fra andre merker - skrik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruger en sådan, og er meget tilfreds. https://www.astucas.com/en/products/sestrals-poncho/  ja det er en quilt selvom der står poncho i linket, den kan bare lidt mere end den almindelige quilt han laver.
Den lever dog ikke op til dit krav om at kunne fastgøres på liggeunderlaget, men måske den alligevel kunne være interessant.

Endret av rune1974
Tilføjede tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (1 time siden):

UGQ Bandit (XL) ugqoutdoor.com Du kan tilpasse stort sett det meste etter dine mål. Pris litt som Enlightend Equipment. Varmen er regnet ut i fra et tynt lag  med soveklær. Jeg er superfornøgd med min

Hva slags temperatur har du lagt deg på, og til hvilken bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på jakt etter quilt, har ikke brukt quilt før. 
Vurderer EE enigma 20 og Katabatic Palisade. 
Etter å ha lest meg opp en del på nettet så virker katabatic til å være bedre. Sydd mer etter formen, dynamic tension control og horisontale fyllkammer. Men den er litt tyngre.  Prisen blir omtrent lik med mine endringer på EE quilten (long, wide, 7d/7d, 950fp). 
Har sett flere som mener Palisade som er rated til 30 F skal være like varm eller varmere enn EE i 20 F. 
EE har i nyere tid (2019 tror jeg) økt fyllmengden med 30%, så mulig de er varmere og har mindre problem med dun som flytter seg i kammeret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

danielbravo skrev (På 13.8.2021 den 10.02):

Er selv på jakt etter quilt, har ikke brukt quilt før. 
Vurderer EE enigma 20 og Katabatic Palisade. 
Etter å ha lest meg opp en del på nettet så virker katabatic til å være bedre. Sydd mer etter formen, dynamic tension control og horisontale fyllkammer. Men den er litt tyngre.  Prisen blir omtrent lik med mine endringer på EE quilten (long, wide, 7d/7d, 950fp). 
Har sett flere som mener Palisade som er rated til 30 F skal være like varm eller varmere enn EE i 20 F. 
EE har i nyere tid (2019 tror jeg) økt fyllmengden med 30%, så mulig de er varmere og har mindre problem med dun som flytter seg i kammeret. 

Også på jakt etter quilt og troooor jeg nå har landet Katabatic Flex 22. Veldig spent på hvordan bestilling og toll og alt det der er. Noen som har erfaring fra å bestille fra dem eller noen av de andre nevnt i Ost sitt innlegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eliset skrev (21 minutter siden):

Også på jakt etter quilt og troooor jeg nå har landet Katabatic Flex 22. Veldig spent på hvordan bestilling og toll og alt det der er. Noen som har erfaring fra å bestille fra dem eller noen av de andre nevnt i Ost sitt innlegg?

Har kun erfaring med cumulus. Da bestilte jeg en custom sovepose, tiden fra jeg bestilte til den ble sendt tok ca. 3 uker. De sender med DHL så selve leveringen går ekstremt raskt, det gikk raskere enn når jeg bestiller ting innad i Norge. Ellers så kommer det importkostnader i tillegg, det kan enkelt regnes ut ved hjelp av importkalkulatoren til tollen (https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/). Ser at Enlightened equipment også tilbyr å sende med DHL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rune1974 skrev (På 12.8.2021 den 12.48):

Jeg bruger en sådan, og er meget tilfreds. https://www.astucas.com/en/products/sestrals-poncho/  ja det er en quilt selvom der står poncho i linket, den kan bare lidt mere end den almindelige quilt han laver.
Den lever dog ikke op til dit krav om at kunne fastgøres på liggeunderlaget, men måske den alligevel kunne være interessant.

Den der ser interessant ut synes jeg. Bør man velge normal eller wide (trives ikke i trange poser)? Og treffer temperaturgrensene de har satt? Det er bilde av en person som bærer den på kroppen. Jeg renger med at når den brukes som teppe/quilt vil man brette den ut slik at fronten og ryggstykket til sammen utgjør den totale lengden mens bredden er som vist på tvers av personen. Hvilken størrelse har du? Og hva bruker du mellom deg og liggeunderlaget? Mye spørsmål, men siden du stakk hodet fram...😁

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Massdrop Pine på sommeren. (+4comf) resten av året bruker jeg en Warbonnet Diamondback (-12 comf) Om det er særlig kaldt bruker jeg begge to samtidig.

I hengekøye er TQ overlegent. Man sparer også en hel masse vekt.

Har også en Massdrop Pine som er omgjort til UQ (+4 comf), en Simply light designs Trail winder UQ  (+4 comf) De to kan brukes sammen for å komme seg ned til ca -10 komfortabelt. 
Kjøpte i år en Warbonnet Wooki, som jeg gleder meg til å teste på tur på høsten og vinteren (-12 comf)

Edit:
jeg er 188 og Pine passer utmerket. For Diamondback bestilte jeg long. (200cm) Den var om noe bittelitt lang. Kanskje skulle den vært hakket kortere, men jeg var redd det var for kort (185cm). Den er uansett hjerteemoji så det griner. Angående glidelås kontra sydd så er det litt preferanse. Ønsker du å bruke den som teppe? Da må du ha glidelås eller elastikk. Det kan være greit for ventilasjon. Det vil variere utifra om du er en varm- eller kaldsover.

 

IMG_20210729_114224.jpg

IMG_20210802_130324.jpg

Endret av frankdrebin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Den der ser interessant ut synes jeg. Bør man velge normal eller wide (trives ikke i trange poser)? Og treffer temperaturgrensene de har satt? Det er bilde av en person som bærer den på kroppen. Jeg renger med at når den brukes som teppe/quilt vil man brette den ut slik at fronten og ryggstykket til sammen utgjør den totale lengden mens bredden er som vist på tvers av personen. Hvilken størrelse har du? Og hva bruker du mellom deg og liggeunderlaget? Mye spørsmål, men siden du stakk hodet fram...😁

;-)

Hei jeg har en normal og den passer til mig, jeg er 185 cm høj og 72 kg, større end det, så vil jeg anbefale en wide. Den jeg har er rated til 5 grader celsius, og tror det passer meget godt, jeg har ligget i den i et luftigt Tarptent i 8 grader og havde det rigeligt varmt.

Jeg sover enten med en tynd silke lagenpose(varm dansk sommer) og ellers tidlig vår eller sen høst et tyndt sæt langt undertøj i enten bambus eller uld. Har en tynd uld hue til når temperaturen er under 10 grader.

ja den bruges på nævnte måde som poncho og er et fint varmelag. Har brugt den vinters tid i danmark som varmelag i lejren, og som forstærkning til min 3 sesongs sovepose.

Den er brugt på et SeaToSummit xt etther light underlage og et Thermarest neoair xlite.

håber det besvarede dine spørgsmål :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 13.8.2021 den 9.19):

Hva slags temperatur har du lagt deg på, og til hvilken bruk?

Jeg har valgt 10F (-12C) til 3-sesonger. På sommeren åpner jeg den opp som en dyne og ligger knapt nok under ... men jeg ønsker meg nok en 30F (-1C) til sommersbruk i tillegg. Disse kan da kombineres til vinderbruk så du uansett ikke fryser da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (2 timer siden):

Jeg har valgt 10F (-12C) til 3-sesonger. På sommeren åpner jeg den opp som en dyne og ligger knapt nok under ... men jeg ønsker meg nok en 30F (-1C) til sommersbruk i tillegg. Disse kan da kombineres til vinderbruk så du uansett ikke fryser da.

Takk for tilbakemelding. Det er ditt oppsett jeg er på jakt etter. Jeg har allerede den varme delen, Cumulus Taiga 480 har T-comf -14C, så jeg trenger en quilt til sommerbruk. Leser også at det de fleste amerikanske produsentene oppgir som temperatur, eks. 30F er det samme som T-Lim. Dvs at om jeg velger Cumulus quilt 250 som har T-Lim på 0C så vil det tilsvare 32F. Eneste jeg er usikker på er hvor stor forskjellen blir om jeg velger 40, 30 eller 20F. Jeg har en gammel sommerpose, en billig Helsportgreie med T-lim 0C. Denne frøys jeg i ved en natt under 0 og åpen himmel og fullt ullundertøy på i posen. Har aldri vært veldig imponert over denne posen, men den fungerer som et slags referansepunkt.

Akkurat nå heller jeg mest mot Cumulus 250, den er billigere enn mye annet. Har sendt en epost til dem for å høre om det går an å bestille i lang-utgave. De har oppgitt maks høyde til 185 cm. Er redd det blir for kort. 

@frankdrebin Massdrop Pine så interessant ut, men jeg ønsker meg noe mere formsydd enn teppe-stilen. Så også at SectionHiker hadde slaktet sømkvaliteter på denne modellen, det er kanskje rettet opp? Skal ha glidelås/stramming i enden for å kunne få større variasjon i fotenden ved varierende temperatur. Quilt i køye slår sovepose glatt. 

@rune1974 ikke dumt forslag, men du verden så dyrt! 470 Euro for long/wide ved +2C. Det er mer enn hva jeg har å bruke på dette dessverre. Ser også at Apex/syntetisk har fordeler ved fukt/gjørme, men minus ved vekt og komprimeringsmuligheter. 

@danielbravo, @eliset Katabatic har jeg ikke nevnt - hadde rett og slett glemt den. Mye positivt å lese om Katabatic Palisade, må nok tenke litt her. Hvis dere har brukererfaringer er det bare å fyre løs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 minutter siden):

@frankdrebin Massdrop Pine så interessant ut, men jeg ønsker meg noe mere formsydd enn teppe-stilen. Så også at SectionHiker hadde slaktet sømkvaliteter på denne modellen, det er kanskje rettet opp? Skal ha glidelås/stramming i enden for å kunne få større variasjon i fotenden ved varierende temperatur. Quilt i køye slår sovepose glatt. brukererfaringer er det bare å fyre løs.

@ost Mulig SectionHiker fikk et mandagseksemplar. Jeg har to og ingen av de er dårlig sydde. Jeg har lagt til elastikk i endesømmene på det ene og lagt til flere knapper og oppheng på det andre. De har med andre ord fått særlig tett inspeksjon og bestått. Når jeg kjøpte de (2018) var de bang/buck uslåelig, men det har klart kommet til flere produkter i markedet som har gjort at det ikke nødvendigvis er et så godt alternativ lenger. For meg har de funket finfint. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 minutter siden):

@frankdrebin godt å høre at det er kvalitet.

Helt OT, hva slags "tilleggskøye" er det du har på bildene dine, altså den posen som henger i enden av køya? Er det en gearsling/sekkekøye av noe slag?

Saddle bags fra SLD. har to, men bruker som regel bare en. https://simplylightdesigns.com/collections/hammock-accessories/products/sunset-saddle-bags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på å snike inn ett spørsål siden det ligger såpass nære temaet.

Jeg har alltid likt soveposer og vært litt skeptisk (forutinntatt) til quilt, men en observasjon ila. sommerferien har medført at jeg er litt mer nysgjerrig på denne innretningen.
Alle teltdøgn i sommerferien brukte jeg en Helsport Glitterheim spring pose, den er romslig og mulighet for å åpne opp ene siden for ekstra ventilasjon gjennom en smal nettingstrimmel langs siden.

Nå var vi litt rundt omkring og opplevde ganske varierende nattetemperaturer, men stort sett ble jeg kald hver eneste natt, det jeg etter hvert "oppdaget" var at jeg opplevde posen som varmere hvis jeg brukte den som quilt/dyne. Det var akkurat som om posen ikke kvitter seg med nok fuktighet når den er lukket rundt hele kroppen, og blir kaldere etter hvert som luftfuktigheten øker.

Jeg må åpenbart forske mer på dette, men hvis konklusjonen består og at jeg faktisk blir kaldere av å ha noe som går rundt hele kroppen, så kan jeg like godt kutte ut stoffet på undersiden, spare litt vekt og få det varmere på kjøpet.

Noen som har gjort seg lignende erfaringer?
NB! jeg ligger alltid på bakken/i telt. Hengekøye funker ikke for meg. Hvis det har noen innvirkning på hvor lurt quilt er eller ikke er..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aico - quilt er både for bakke og køyebruk. Jeg kjører begge deler. Dvs, jeg svetter en god del - hjemme må jeg bruke langt tynnere dyne enn kona, på tur bruker jeg lakenpose for å skåne sovepose for svette. Quilten blir en god dyne over meg, og gir bedre utlufting enn sovepose. 

Flere quiltprodusenter har også et strikkesystem for å kunne feste quilten til liggeunderlaget. Dette gjør at de kan brukes når temperaturen går ned, og rotasjon hos ligger påvirker ikke posens/quiltens posisjon. 

Finnes masse på YouTube om quilt vs sovepose.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (17 timer siden):

Nå var vi litt rundt omkring og opplevde ganske varierende nattetemperaturer, men stort sett ble jeg kald hver eneste natt, det jeg etter hvert "oppdaget" var at jeg opplevde posen som varmere hvis jeg brukte den som quilt/dyne. Det var akkurat som om posen ikke kvitter seg med nok fuktighet når den er lukket rundt hele kroppen, og blir kaldere etter hvert som luftfuktigheten øker.

 

Noen som har gjort seg lignende erfaringer?

@aico Jeg har en liknede erfaring. For meg var det at soveposen var for smal over skuldrene, dunen ble presset flat  => null isolasjon. Jeg har gått over til quilt med "dynamic tension". Dette funker helt supert i telt.

@ost Med tanke på T-Lim og T-Comf så oppfatter jeg det slik at UGQ bruker T-Comf. Dette passer også med mine erfaringer. Hadde en natt i -10 med boxer, t-skjorte og sokker og hadde det helt komfortabelt i min UGQ Bandit-XL 20F.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet et sommersalg Hos Hammockgear på 15% (avsluttes ved midnatt i natt dersom noen er nysgjerrig, bruk kode 15OFF), samt strålende tilbakemeldinger fra tilfeldige brukere jeg fant på facebookgruppa "vi som trives i hengekøye" ble det kjøp av HG Economy Burrow custom quilt, 30F, long/Wide.

Totalt betaler jeg ca 2700 inklusive moms ved grensepassering. Tollgebyr fra leverandør kommer i tillegg (ca 150, varierer fra leverandør til leverandør). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke (har ikke denne quilten), men jeg vil anta det. Det kan hende det optimale er å sy inn noen små løkker i siden på hengekøya som passer med de som quilten har på sida for å feste til hengekøya. Det kan også hende at man bare kan slå ei snor, eller kanskje helst en strikk ("shock cord") fra quilten over mønelina (på utsida av myggnettet), eventuelt over mønelina til tarpet om du har separat, og så ned igjen til quilten på andre sida . Selv hadde jeg nok gått for å sy inn løkker i køya. Det blir minst plunder når man skal sette det opp. Jeg har en annen quilt og har da festet bare ett punkt på hver side av køya der bardunen i løya er festet (i tillegg til i hver ende på samme måte som den quilten du lenker til da). Det fungerer veldig bra. Hvis du ikke liker tanken på å sy i løkker selv ville jeg merket av på køya hvor du vil ha dem og så banket på hos nærmeste venn/venninne som synes det er artig å sy, eventuelt nærmeste systue (typisk gardinforretninger og forretninger som selger tøy og sysaker). Jeg gjør sånt selv. Det blir ikke alltid like pent, men soliditeten er det ingen ting å si på. Tror ikke du skal bekymre deg for at det ikke blir bra, men som med alt annet kreves det litt erfaring for å finne ut hvordan den best skal brukes. Det som er viktig er at den ligger helt inntil køya hele veien på undersida (når du ligger oppi) uten luftlommer, og uten at det er veier kald luft kan renne inn i den (stramme til rundt kantene). Den skal imidlertid bare ligge inntil, ikke stramme så mye at den klemmes dammen. Det blir akkurat som med sovepose.

Jeg ville også sjekket hvordan andre har gjort det. Det er flere som har lurt på det samme som deg og fått svar om at det går helt fint:

https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php/116985-DD-underblanket-on-Hennessey-hammock

https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php/47698-DD-UQ-on-a-Hennessey

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nødig du må endre på noe. I denne (og mange andre) har du elastikk både på lang- og kortenden. Du må regne med å fikle til det en del første gang du monterer, men deretter relativt sjeldent. Vær særlig obs på å overstramme endeelastikken. Det er en av de vanligste feilene, som fører til luftkanaler som gjør deg kald. Ha gjerne en assistent som ligger i køya mens du fikler første gang. Det er enklere enn å tre inn og ut av køya.

Personlig hadde jeg heller kjøpt Falkeberg sitt underquilt enn denne. Jeg har en som ligner på Falkeberg (massdrop Pine) og den er jeg storfornøyd med.

https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/falkeberg-underquilt-dun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.