Gå til innhold
  • Bli medlem

sovepose til mann


raakken

Anbefalte innlegg

Hei😀

Jeg kan veldig lite om dette og jo mer jeg leser jo vanskeligere, og dyrere, blir det.

Jeg er ute etter en syntetisk pose(hørt det er lurt til midt bruk og rimelig)

Jeg er 188 høy, liker å sove på siden og liker ikke å ligge i et pølseskinn(wide?). Jeg er ute etter en pose for vår/sommer/høst og må tåle å ligge ute(telt/hengekøye) senhøstes.

Bruken er som sagt telt/hengekøye og turene vil vare maks en helg (3 dager), til fots og på sykkel. Ingen lengre ekspedisjoner, så vekt har ikke SÅ mye å si.

Er det noen som kan anbefale meg en sovepose? Det er så alt for mange å velge mellom.

Takk😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen :-)

 

Soveposer og valg av dette er en jungel av muligheter.

Dunposer koster mer, men utgjør mindre volum (komprimeres mindre) og har lavere vekt.

Syntetsoveposer koster mindre, men veier mer og bygger mer volum.

 

Generelt, ut fra mine erfaringer, er at valg av syntetisk sovepose er lurt om man ferdes i miljø/klima med høy luftfuktighet/rå luft. Dun kan være mer utsatt mht å påvirkes av dette, og da at dunen ikke gir like mye varme. Syntetisk fyllstoff har ikke dette problemet.

Selv har jeg idag både dun-sovepose og syntetisk fyll-pose.

 

Syntet-poser som jeg har eid og brukt over tid, og har vært godt fornøyde med er:

 

Helsport Fjellheimen 3-sesongs.

Mammut Tyin MTI 3-sesongs

Mountain Hardwear Lamina Z Torch

 

Men, det finnes mange fler, og du vil garantert få andre og kanskje bedre forslag her inne :-)

Med tanke på din kroppslengde og ønske om komfort, ville jeg gått for en "Long"-versjon. Disse er ofte også litt bredere enn "regular"-modellene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en sovepose-produsent - enda til et norsk firma som er tøffe nok til å produsere i Norge:

 

https://isbjorn.no/produkt/barents/

 

Jeg har selv ikke eid sovepose fra Isbjørn, men derimot en syntetisk underquilt til hengekøye. Kvaliteten på produktet var top notch og servicen like så.

I tillegg kunne jeg få spesialsydd målene på underquilten. En aldri så liten fordel i vår ellers så skreddersydde forbruker-hverdag :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv både syntet og dun, og ville i 9 av 10 tilfeller gått for dun. Unntaket måtte være dersom det var høy sannsynlighet for å få våt pose og det ikke er noen tørkemuligheter. Skal du ligge ute senhøstes trenger du gjerne en komforttemperatur (tcomf) på -5 eller lavere, og da blir en syntetpose fort 20-30L selv om den kanskje ikke veier mer enn 1700g-2kg. Da trenger du en skikkelig stor sekk plutselig,mens en dunpose på -10 får plass i hvilken som helst sekk. 

Helsport, Warmpeace og Robens er tips på poser som ofte er romslige. Rab og Mountain hardwear er gjerne smalere mumiefasong. F.eks har helsport rago winter Long 85cm bredde og - 10komfort temp, og denne fikk jeg ny for 2700kr. Ser den inni mellom på finn til 2000 ish brukt. Oppleves veldig romslig for meg på 190cm og 95ish kg,og tror ikke den pakker stort mer enn 10L. Veldig fornøyd med denne, og holder hva den lover temperaturmessig er min erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår Rab Solar 3 XL. Til det bruket du beskriver tror jeg det er riktig å velge syntet pose. Jeg har selv Rab Solar 2 som sommerpose i tillegg har jeg Rab Neutrino 200 dun pose. Denne brukte jeg i et telt med mye kondens, det gikk heller dårlig, derfor har jeg også Rab Solar 2 til litt røffere bruk. Disse dekke det samme temperaturområde. Forskjellen mellom dem er at dun posen er dobbelt så dyr, men halve vekten og tar mye mindre plass.. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.