Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur på Lifjell vest (Telemark)


Sridd

Anbefalte innlegg

Hei

Tenker meg en tur på Lifjell neste uke for å fiske. Satser på vestsida da det virker som det er mindre folksomt og litt mer ''urørte'' vann. Har ikke fisket der før, men har hørt at noen vann på vestsida kan holde fin ørret. Hvis noen vil tipse om bra vann hadde det vært hyggelig. Jeg kan også rapportere etter turen om fangsten hvis det er ønskelig:) fisker gjerne i mindre vann og de som ligger litt i utkanten og lengst fra stier, syns det er mest spennende, så kommer til å prøve det på denne turen også. Tips om ang (mark, sluk, flue) tas også gledelig i mot:)
Er student i Bø hvis noen lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står mye bra info på fiskekortet som dekker dette området, om du ikke allerede har lest det:

https://www.inatur.no/fiske/519df5e7e4b0b8ce0590c1e0

"Gode fisketips:

Den største fisken finner du i grantjønn, vestre tjorbu, store tjorbu og holmetjønn.
Der du får flest fisk er vesle tjorbu, hønsevassdalen og eiungsbu.
Viss du vil ha fin feit fjellaure på ca 300-400 gr. reiser du til langetjønn ( 1076), tritjønnan, blomtjønnan og Tvitjønnan.

Flugefiske, spinner og makk er sikker vinner."
 

Denne infoen kan selvsagt være litt utdatert, men er jo en god guide.
Og et tips er å kikke etter båtbuene til jakt & fiskeforeningen der, er det båt ved vannet, er det nok fisk også.

Har planer om å opp dit selv i løpet av de neste ukene, så håper og det er noe fisk å få :D 
Da går nok turen forbi Store Holmetjønn(1122moh) og ned til vannene i Hønsevassdalen, da bør man være godt utenfor trafikkert sti, som jeg og liker. Sist overnattet jeg ved Store Holmetjønn, og der vaket det masse fisk på kvelden! Men da ville de ikke ta sluk, så skulle hatt fluestang, noe jeg vurderer å ta med denne gang.

Sist jeg var på Lifjell fikk jeg fort fisk når jeg prøvde meg ved første fiskevannet jeg kom til, Øvre Tvitjønnan, det som ligger helt inntil stien (1000moh), der trebenken står.
Ikke kjempestor fisk, men flott steikefisk! Denne tok på vanlig 7gr sluk( Remen Møreungen Nordlys, rød)
250582662_IMG_0398copy.jpg.07eae24cdf576cfe8f8d72caa5f3e74b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

ja jeg leste den fra inatur, den var nyttig. Skal selv ta med både flue og haspel, så håper å treffe et godt fiske. Tenker å prøve store holmetjønn ja, og kanskje blomtjønnan, godalstjønn og tritjønna. Et vann jeg lurer litt på er årstaulstjønni, har du prøvd der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sridd skrev (5 minutter siden):

Et vann jeg lurer litt på er årstaulstjønni, har du prøvd der?

Nei, oppå der har jeg ikke prøvd. Har bare hatt en tur på den siden av Lifjell, så har mye igjen å teste av fiskevann der.
Havner jeg nede i Hønsevassdalen, blir det nok å kanskje gå opp til Blomtjønnan når jeg skal tilbake og til Tjorbu, for å få en rundtur. Så kommer nok til å teste mye vann på den runden, store som små. Er de små vannene som er spennende syntes jeg, tilfelle det er der storfisken gjemmer seg :D 

Du får komme med rapport når du har vært der, så kanskje jeg må endre planene mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.