Gå til innhold
  • Bli medlem

Bok på tur?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

I fare for å dra avsporingen i Y-teltplugg-tråden enda lenger, så starter jeg eget emne her, siden det er et litt gøy tema.

Hva leser dere på tur? _Får_ dere lest på tur?

 

Jeg tar kun med lesestoff i form av en liten bok eller Kindle Paperwhite om jeg er alene på tur. Om jeg er med andre vet jeg med sikkerhet at det aldri blir tid eller lyst til å lese. Selv alene på tur kan det fort bli vanskelig å finne tid og roen til å lese ordentlig konsentrert, selv med ellers få gjøremål for dagen.

På tur i Jotunheimen/Utladalen rundt i sommer hadde jeg hatt to tunge dagsmarsjer dagene før og bestemte meg for å dele opp det siste stykket på returen og dermed ha mer tid i camp. Jeg tror ikke jeg finner en like god lese-ro som jeg fant den ettermiddagen/kvelden litt nedenfor toppen av Friken. Knallvær (men ikke for varmt), tørt og mykt i lyngen, ingen mygg, og en god bok. Der ble jeg sittende å lese i kanskje 5-6 timer før jeg fant veien inn i teltet.

Det blir definitivt flere turer fremover hvor det er mindre fokus på å gå langt, men heller gå kort og ha god tid til å lese og slappe av 👌
Det går mye i fiksjon alá Fantasy og Sci-Fi her. For tiden er det mye Brandon Sanderson (Skyward, Starsight, Rythm of War) og Mark Lawrence (Impossible Times serien m.m.)

Utsiktsbilder fra nevnte leseplass:

IMG_2970.JPG.2a298c670999a1de2570838b2481c2ab.JPG   IMG_2965.JPG.82bdcb31ea7cfe189e6ddd59bda0393e.JPG
 

Endret av sneakyowl
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som trådstarter, Kindle Paperwhite. Fantastisk greie.

Fra teltturer jeg husker: Three Body Problem (SciFi), James Ellroys LA-kvartett, Piece of Cake av Derek Robinson, Salamanderkrigen (ja, det er en bok for voksne, skrevet på 30-tallet). Best med bøker som tåler litt avbrudd i lesingen - du vet aldri helt hvor lenge øyeblikket er der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (Akkurat nå):

Jeg har med Kindle på turer. Leser ikke nødvendigvis hver dag, men ofte litt før jeg legger meg. Leser mer på vinterturer uten bål når man må tidlig ned i posen for å holde varmen. 

Det er hakket mindre fristende å holde hendene utenfor soveposen på vinterstid for å lese, ja :D. Da kommer lydbok til stor nytte. Det kan jeg gjerne høre på når jeg går også, i mindre mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Det er hakket mindre fristende å holde hendene utenfor soveposen på vinterstid for å lese, ja :D. Da kommer lydbok til stor nytte. Det kan jeg gjerne høre på når jeg går også, i mindre mengder.

Jeg digger lydbok men har ikke brukt det på flerdagsturer pga lading. Bytter på henda på vinterstid 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med meg bok et pr ganger, men den blir ikke åpnet.  Men jeg har en liten Dabradio til kr 200.  Den er gull verd.  Hører mest på P2 og ikke å forglemme spesalprogrammet for oss gamle:  Retro.  Den er god å sovne til, ulempen er at radioen spiser batterier, så den er død når jeg våkner.  Kjøper av og til Litium, men det blir mest Biltemas. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med min Kindle Paperwhite . Om jeg er alene på tur, eller sammen med andre. Da bærer jeg med meg flere hundre bøker for vekta av ei. Og så trenger jeg ikke ha på hodelykta når det blir mørkt. Fulladet varer den fint ett par uker ved bruk hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (42 minutter siden):

Jeg har hatt med meg bok et pr ganger, men den blir ikke åpnet.  Men jeg har en liten Dabradio til kr 200.  Den er gull verd.  Hører mest på P2 og ikke å forglemme spesalprogrammet for oss gamle:  Retro.  Den er god å sovne til, ulempen er at radioen spiser batterier, så den er død når jeg våkner.  Kjøper av og til Litium, men det blir mest Biltemas. 

 

 

Jeg kjøpte den lille Sony radioen som ofte blir anbefalt her på forumet. Den har lang batteritid og sleep funksjon! Det sistnevnte var jeg ikke klar over før jeg fikk den. Sett den på 30min sleep så slår den seg av etter at du har sovna. 

Jeg er ingen lesehest, men Kindle er verdt sin vekt. Med bakbelyst display trenger en ikke bruke ekstra leselys fra hodelampe eller lanterne i teltet.
Akkurat nå er det denne som leses: https://ebok.no/ebok/morke_sigri-sandberg/
Passer bra alene i teltet (tipset er fra Randulf Valle podden -https://www.fjellforum.no/topic/49471-randulf-vallemørke-– med-sigri-sandberg/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (3 timer siden):

Alltid papirbok på alenetur. Trenger ikke lading. 
På flerpersonstur, av og til. 

Det fine med Kindle Paperwhite-type lesebrett er at batteriene kan vare i flere uker, siden E-ink skjermene knapt bruker noe strøm. Det hadde nok ikke vært aktuelt å tatt med på tur om dette ikke var tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tesk skrev (46 minutter siden):

Jeg kjøpte den lille Sony radioen som ofte blir anbefalt her på forumet. Den har lang batteritid og sleep funksjon! Det sistnevnte var jeg ikke klar over før jeg fikk den. Sett den på 30min sleep så slår den seg av etter at du har sovna. 

Jeg er ingen lesehest, men Kindle er verdt sin vekt. Med bakbelyst display trenger en ikke bruke ekstra leselys fra hodelampe eller lanterne i teltet.
Akkurat nå er det denne som leses: https://ebok.no/ebok/morke_sigri-sandberg/
Passer bra alene i teltet (tipset er fra Randulf Valle podden -https://www.fjellforum.no/topic/49471-randulf-vallemørke-– med-sigri-sandberg/

 

Meget interesent. jeg er rimelig lei av å bytte batterier.  Er det en av disse du mener?

881694406_Sonyradio1234.png.c984da625b96f2d12296387473f6e81e.png

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (10 minutter siden):

Meget interesent. jeg er rimelig lei av å bytte batterier.  Er det en av disse du mener?

881694406_Sonyradio1234.png.c984da625b96f2d12296387473f6e81e.png

Nesten. De har veldig like navn, men en modell er mye mindre enn de andre: Sony XDR-P1DBP

Den har innebygget batteri så den må lades fra powerbank, men brukstiden er altså lang før den trenger mer juice. 

Endret av tesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en relativt rimelig powerbank (10.000mah og 200-ish gram) Som denne - så kommer den Sony-radioen fortsatt inn under 400 gram. Den letteste DAB-radionen som bruker AA-batterier til Sony som jeg fant veier 430 gram. Og da trenger du batterier i tillegg 🙂

Jeg har faktisk med meg både Kindle og den DAB-radioen på tur. Det er bare kos å lese på sengekanten og kunne høre litt nyheter og værmelding på langtur. Det gjør at jeg kan ha telefonen i flymodus under hele turen. Jeg har med meg en 20.000 mah powerbank på turer. Den forsyner mobiltelefon, Inreach mini, Kindle og radio med strøm uten problemer i over en uke.

Akkurat nå går det i Hitchinkers Guide to the Galaxy. Akkurat passe sprø til at det ikke er noe problem å legge fra seg boka om historen tar nok en uventet vending.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets store prosjekt er å bruke Kindle Paperwhite som kart. Litt i tvil om hvordan det går - gråtoner og kanskje akkurat stor nok skjerm og kompasset må holde litt avstand - men det frister å ha dynger med kart med seg.
Så da er det greit å slenge med et par bøker. Men jeg leser sjelden på tur, det blir helst lydbok, til nå med en iShuffle. Sammen med kartprosjektet har jeg et lite batteri og et solcellepanel... og Kindle kan kjøre lydbøker over Bluetooth, så nå er det en billig sak fra Sony på vei.

 

@ArveS En ekstrafunksjon med 'Piece of Cake' er at når du vrir opp boka over en kopp, så får du en skvett 'Hornet's Sting'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (58 minutter siden):

 

@ArveS En ekstrafunksjon med 'Piece of Cake' er at når du vrir opp boka over en kopp, så får du en skvett 'Hornet's Sting'.

Ja, det kan jo komme godt med :). Fantastisk lesestoff på tur, anbefaler Derek Robinson varmt til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oo, iShuffle - den støver ned i en skuff, verdt å ta fram igjen? Den veier jo ingenting, og har god batteritid. Lydbøker, må man kjøpe via iTunes da? Best hadde det vært om den kunne ta ned podkaster online.. 

 

Og lydbøker over Blietooth på Kindle - det må utforskes! Min Paperwhite begynner å dra på åra. Lydbok og støtte for ebokbib hadde gjort produktet perfekt i mine øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med Kobo sin e-bokleser tur og jeg leser ofte. Synes det er en fordel å kunne ha med mange bøker, for når jeg først setter i gang så går det unna. Jeg måte eventuelt ha båret på flere papirbøker og det blir vesentlig tyngre. Det går mye i sci-fi og fantacy, men andre sjangere dukker opp innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Megalep said:

Oo, iShuffle - den støver ned i en skuff, verdt å ta fram igjen? Den veier jo ingenting, og har god batteritid. Lydbøker, må man kjøpe via iTunes da? Best hadde det vært om den kunne ta ned podkaster online.. 

 

Og lydbøker over Blietooth på Kindle - det må utforskes! Min Paperwhite begynner å dra på åra. Lydbok og støtte for ebokbib hadde gjort produktet perfekt i mine øyne!

iShuffle er fin på tur, men det finnes andre slike små spilledåser - selv om det markedet forsvant da "smarttelefonene" kom. Ser ut som man er avhengig av iTunes for å overføre filer. Kikket akkurat på min og det som ligger der har blitt "behandlet". Men den skal kunne spille AAC og MP3 filer uten problemer, så det kan være verdt et forsøk.

Amazon samarbeider med Audible, så det er et ganske stort bibliotek for lydbøker på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (På 2021-8-6 den 18.18):

Jeg var på nippet til å kjøpe den, men å fdra på en powerbank som veier 500 gram frister ikke.  Da får jeg heller slite med hyppige batteribytte hvis det ikke kommer opp en radio som bruker AA/AAA batterier, og likevel har lang levegtid. 

Om den er full-ladet så har den spilletid på 15 timer. Jeg hadde den med på 4 dagers tur og det var fortsatt liv i den da jeg kom hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (50 minutter siden):

Om den er full-ladet så har den spilletid på 15 timer. Jeg hadde den med på 4 dagers tur og det var fortsatt liv i den da jeg kom hjem. 

Interessent.    Særlig etter at @teskfortalte om sleeepingfunksjonen.  Burde holde på en ukes tur om jeg er mer disiplinert.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bok med på litt lengre turer, selv i godt selskap. Vi bytter bok når vi har lest den og/eller den går på bålet. Har kun paperback-bok med. Siste årene har jeg lastet ned podcaster på mobilen. Det er en kjekk, ny opplevelse. Radioen har jeg faktisk lagt igjen hjemme siste året. Den vekta går heller med til en større powerbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.