Gå til innhold
  • Bli medlem

Bok på tur?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Annonse
tesk skrev (På 6.8.2021 den 15.43):

Nesten. De har veldig like navn, men en modell er mye mindre enn de andre: Sony XDR-P1DBP

Den har innebygget batteri så den må lades fra powerbank, men brukstiden er altså lang før den trenger mer juice. 

Takk for innspill.  Om noen timer er den klar for sin første tur

Sony123456.JPG.fb630d922cda7433a611615dce05adba.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (7 timer siden):

Takk for innspill.  Om noen timer er den klar for sin første tur

Sony123456.JPG.fb630d922cda7433a611615dce05adba.JPG

Jeg oppdaget over hardangervidda i sommer at det er overraskende bra DAB dekning der på tross av elendig mobildekning. Men vær obs på at en del nødladere / batteribanker inneholder elektronikk som forstyrrer signalet. Jeg kunne f.eks. ikke lade mobiltelefon eller GPS fra nødlader mens jeg hørte på radio. Koblet jeg ut ladingen og lot nødladeren slå seg av hadde jeg igjen DAB-dekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har det skjedd noe innen e-bok siste 2 åra? Er det fortsatt kindle paperwhite som er å foretrekke?

Virker som godt selskap aleine på tur.

Edit; ser at paperwhite selges på finn «uten reklame». Finnes det varianter MED reklame??

Endret av Kristian Osvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå langtur i sommer og planlegger for en del lesing på kveldene der bettet er dårlig,  fisket ikke frister nevneverdig, eller der været gjør utendørsaktivitet (utenfor teltet) utrivelig.  Tenker å lese Helge Ingstad og påbegynne Krig og Fred av Tolstoy. Har prøvd meg på Tolstoy en gang tidligere, men da ved siden av pensum. Det gikk ikke så bra med akkurat det bokprosjektet under de omstendighetene. Har også vurdert å lese Dostojevskij. Planlegger også å skrive turdagbok. 
 

Sysselsetting anses som svært viktig på denne og fremtidige turer da jeg gjerne vandrer solo. Har bare gått helgeturer så langt i hiking-karrieren min, men kjeder meg fort halvt ihjel når jeg har gått fra 10-17/18, satt opp teltet og spist. Med 3-4 timers dagslys kan kvelden føles altfor lang alene uten større sysler. Særlig er dette tøft i regnvær. Mye innetid i teltet uten noe som helst å ta seg til… Har funnet ut at jeg faktisk er istand til å kjede meg like mye som jeg gjorde da jeg var barn, også i voksen alder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (5 minutter siden):

Sysselsetting anses som svært viktig på denne og fremtidige turer da jeg gjerne vandrer solo. Har bare gått helgeturer så langt i hiking-karrieren min, men kjeder meg fort halvt ihjel når jeg har gått fra 10-17/18, satt opp teltet og spist. Med 3-4 timers dagslys kan kvelden føles altfor lang alene uten større sysler. Særlig er dette tøft i regnvær. Mye innetid i teltet uten noe som helst å ta seg til… Har funnet ut at jeg faktisk er istand til å kjede meg like mye som jeg gjorde da jeg var barn, også i voksen alder!

Kjenner meg igjen her! Har lett for å gå for hardt og for langt aleine, og er dermed totalt utkjørt på kvelden. Tror det er lettere å drøye både frokost, lunsj og middag med litt lesestoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristian Osvik said:

Har det skjedd noe innen e-bok siste 2 åra? Er det fortsatt kindle paperwhite som er å foretrekke?

Virker som godt selskap aleine på tur.

Edit; ser at paperwhite selges på finn «uten reklame». Finnes det varianter MED reklame??

Har ikke skjedd stort, bortsett fra at prisene har steget. Kindle Paperwhite er vanntett og ganske robust, så det er et stykke elektronikk du ikke trenger å bekymre deg for på tur.

Ja, det er reklame for bøker på "forsiden" som du ser når den starter. Ikke veldig plagsomt (du får ikke lesingen avbrutt av bleiereklame hvert femte minutt). Det er noe som er på de billigste versjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt veldig glad i min Kindle Paperwhite (usikker på hvilken generasjon, den er vel 3 år eller noe nå). Batteriet varer omtrent evig (jeg er usikker på når jeg ladet den sist), og den er veldig behagelig å lese på. På lengre turer har jeg gjerne med meg både den og en liten Sony DAB-radio jeg fikk tips om her på forumet. Jeg syns det er godt å krype ned i posen etter middag og enten lese litt eller lytte til radio. Radio er kjekt med tanke på værmelding blant annet, men for meg gjør det også at jeg kobler litt mer av på kvelden etter en lang dag med vandring. Og har jeg knapt sett folk den dagen er det faktisk litt godt å høre noen andre enn sin egen stemme, spesielt om det er guffent vær og man stort sett må holde teltet etter å ha slått leir.

Mange norske bokforhandlere på nett har nå også fått integrasjon mot Kindle så det er en smal sak å handle bøker både hos Amazon og i norske butikker, og de dukker bare opp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Skaubjønn på truger said:

Mye innetid i teltet uten noe som helst å ta seg til… Har funnet ut at jeg faktisk er istand til å kjede meg like mye som jeg gjorde da jeg var barn, også i voksen alder!

Du vet at du har godt av å kjede vettet av deg? Herværende teltoppsettmester har skrevet bok "Psykolog med sovepose". Kanskje hjernen har godt av litt tomgang.

"Klassikerne" kan tidvis være utgått på dato. Når russerne tydeligvis ikke leser sine egne mestere, så kan man spørre seg om det er noe poeng i å grave seg gjennom gammel langhalm.
Helge Ingstad er direkte hyggelig, Thor Heyerdahl holder også koken med reiseskildringer - når man ligger i regnet i skauen, så er det greit å kjenne på sjøsyken midt ute på Stillehavet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del Churchill på de siste turene mine. Etter at jeg oppdaget hans "History of the english speaking people " har det blitt mange flere av han. Ikke alle vet at han faktisk fikk en Nobel pris i litteratur, og så kom han jo med gullsetningen: "History will be kind to me, because I intend to write it".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øreplugger og lydbøker gjør anmarsj og transportetapper lette. Har ikke alltid med bok til teltet lenger, men har med på lengre turer. 

Scifi og fantasy her og. Gjerne med friluftsliv i fokus. Zombie apocalypse og samfunnskollaps ER friluftsliv 😂

Bobiverse (We are Legion) anbefales. Bok nr 5 i serien kommer denne sommeren. 

 

Jeg begynte for alvor med lydbøker i 2014, etter å ha sett bildene av Chris Townsend som leser mens han går, på kjedelige strekker som hogstfelt langs grusveier. Han er langdistanse vandrer, og skriver bra bøker forøvrig. 

Endret av Fjellfilmeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (På 23.5.2023 den 9.44):

Jeg har lest en del Churchill på de siste turene mine. Etter at jeg oppdaget hans "History of the english speaking people " har det blitt mange flere av han. Ikke alle vet at han faktisk fikk en Nobel pris i litteratur, og så kom han jo med gullsetningen: "History will be kind to me, because I intend to write it".

Hans selvbiografiske nedtegnelser fra unge år er festlig lesning: https://www.ark.no/produkt/boker/faktaboker-og-dokumentarer/my-early-life-9780907871620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjelden på tur alene, så de gangene jeg har hatt med bøker har de mest bare bidratt med ekstra vekt og volum i sekken. Bygger karakter det også.

Unntaket er når jeg drar på tur sammen med ungene. Da er det nesten alltid en bok med. Det blir ofte noe jeg har lest før, siden det først og framst skal være inspirasjon for ungene. Samt at jeg foretrekker fysiske bøker til felleslesing, og da er det lettvint å plukke noe Ingstad eller Monsen som allerede står i bokhylla.

image.thumb.png.aea8141385205870315b353b665f6b15.png

Med FM-nettets slukking, fulgte den gamle vanen med å ha med radio på tur i dragsuget. Den var ikke med på alle turer, men det var noe spesielt med å ha med en god gammel radio, skru på frekvenshjulet til P1 knatret i høyttaleren, som stort sett var det eneste mann fikk inn på fjellet, og sovne fornøyd til de litt overdrevent muntre tonene fra På Dansefot.

Rent praktisk er mobilen å foretrekke, beviselig siden det er sånn detr har blitt. Ikke fult så sjarmerende, men med ett endeløst utvalg av podcaster og lydbøker lett tilgjengelig både via både høyttaler og ørepropper, er nok toget gått for vanlig radio på tur. Til forskjell fra vanlige bøker, så får jeg hørt mye på lydbøker og podcast uansett hva slags tur jeg er på, med stort spenn i hva som blir lyttet til. Alt fra frilufts-podcaster til tyngre vitenskaplig litteratur, alt etter humør, overskudd og hvilken "fase" jeg befinner meg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 22.5.2023 den 23.03):

Skal gå langtur i sommer og planlegger for en del lesing på kveldene der bettet er dårlig,  fisket ikke frister nevneverdig, eller der været gjør utendørsaktivitet (utenfor teltet) utrivelig.  Tenker å lese Helge Ingstad og påbegynne Krig og Fred av Tolstoy. Har prøvd meg på Tolstoy en gang tidligere, men da ved siden av pensum. Det gikk ikke så bra med akkurat det bokprosjektet under de omstendighetene. Har også vurdert å lese Dostojevskij. Planlegger også å skrive turdagbok. 
 

Sysselsetting anses som svært viktig på denne og fremtidige turer da jeg gjerne vandrer solo. Har bare gått helgeturer så langt i hiking-karrieren min, men kjeder meg fort halvt ihjel når jeg har gått fra 10-17/18, satt opp teltet og spist. Med 3-4 timers dagslys kan kvelden føles altfor lang alene uten større sysler. Særlig er dette tøft i regnvær. Mye innetid i teltet uten noe som helst å ta seg til… Har funnet ut at jeg faktisk er istand til å kjede meg like mye som jeg gjorde da jeg var barn, også i voksen alder!

Tilføyelse: Når jeg går solo så mener jeg solo. Har ikke med hund på turene mine. Har vurdert å skaffe meg en hund da den gir så enormt mye selskap, men misliker å bli bundet av hund. Vil dra til Gran Canaria når jeg ønsker uten å måtte plage familien med hundepass. Hundehotell vurderes ikke engang. Har man valgt hund så har man valgt det livet med alt av gleder og alt av brydderi. 

Grimner skrev (På 22.5.2023 den 23.32):

Du vet at du har godt av å kjede vettet av deg? Herværende teltoppsettmester har skrevet bok "Psykolog med sovepose". Kanskje hjernen har godt av litt tomgang.

"Klassikerne" kan tidvis være utgått på dato. Når russerne tydeligvis ikke leser sine egne mestere, så kan man spørre seg om det er noe poeng i å grave seg gjennom gammel langhalm.
Helge Ingstad er direkte hyggelig, Thor Heyerdahl holder også koken med reiseskildringer - når man ligger i regnet i skauen, så er det greit å kjenne på sjøsyken midt ute på Stillehavet :)

Vandrer du med hund? Da kan jeg isåfall følge tankerekken din noe bedre. Det kan godt hende at vi har godt av kjedsomhet rent kognitivt, men på 30-dagers alenevandring slik jeg har tenkt i juni-juli så blir det altfor kjedelig og stille uten lesestoff underveis. Skal gå i fjellet på deler av turen så utelukker ikke at været kan tvinge meg til å studere innsiden av teltet i større grad enn jeg trives med. Bok blir da essensielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdagelse angående jeg gjorde meg både over Hardangervidda og i Jotunheimen for to år siden er at DAB-dekningen er vesentlig bedre enn mobildekningen. Selv med en liten batteridrevet reiseradio. Radioen blir derfor fast inventar på turer hos meg videre, både for underholdningen sin skyld og værmeldingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Apropos lydbøker: The Wandering Inn. Eviglang, lettbeint literatur som det er mulig å bli glad i - og sjekke på forhånd:

https://wanderinginn.com/

Ikke for de som krever en høy grad av realisme, men leverer på fjerne horisonter og forbausende gode personer - ikke bare for sjangeren.

Lydbøkene er utmerkede og hvis Parsneau en dag reklamerer for halspastiller, så står jeg først i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.