Gå til innhold
  • Bli medlem

1 Åringer i Villmark


Erik78

Anbefalte innlegg

Hei dere. Stort spørsmål dette her, men en plass må man begynne. 

Gutten min er bare 11 uker nå, men jeg planlegger allerede / drømmer om lengre turer til sommer om ca 1 år.  Er det noen her som har erfaringer med barn på ca 1 år på turer. Både i skog og villmark.

Hva trenger jeg av utstyr ? Noen praktiske tips ? Tenkt en del på hva slags liggeunderlag han skal ha, Hva bruket man som sovepose ? Hvor mye kulde tåler så små barn i løp av en natt ? Går de fort lei av uteliv eller virker det spennende for dem ? 

Fungerer bæremeis bra til 1 åringer ? Hva med Kano, elver og den slags ?  

Gutten liker seg allerede best utendørs, og sovner som regel på vei ned til vannet eller innover i skogen.  Jeg er veldig klar over at alle disse spørsmål er avhengig av hvert enkelt barns likes og dont likes osv. Men tenkte det var fint å starte en tråd på dette, slik at jeg allerede nå kan starte litt planlegging, anskaffe utstyr og så videre. 

Takk for alle svar og erfaringer. 

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal være så ærlig å si at min erfaring er dårlig i denne alderen..For meg ble dette bare jobb, styr og sutring, så jeg  ventet litt  og drøyde noen år. Når ungen derimot ble 3-4 år begynte det å bli skikkelig morsomt.

Da jeg hadde med ongen  i 3-4 års alderen og oppover la jeg opp til turer hvor ongen var i sentrum, og allt ble bygget opp rundt henne for at hun skulle ha gode opplevelser og trives i naturen.I dag,ca  25 år senere vanker hun i skog og fjell med sekk og lue på, og går rævva av far sin. Jeg må jobbe hardt for å holde unna med antall døgn ute pr år. Det er snart bare i våre interne fiskekonkurranser jeg slår henne.

Men uansett, som du selv skriver, dette er svært individuelt og kommer sikkert like mye ann på deg , som på ongen din.

Lykke til.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lik erfaring som Fenrisfrøya her, men jeg vil tro at det nok er ganske individuelt og at det lett kan funke fint også! Sommeren vår mai-gutt var ett år, var vi på diverse turer; kano til fjells og i skog, trasketurer (bæremeis, bæresele) her og der, noen overnattinger i telt og lavvo. Var på Blefjell med ham høsten han var 1,5 år. Har mange gode minner, men husker også ganske godt at tålmodighetsspennet til junior var ganske kort. Sitte i kano = gøy i noen minutter, så ville han ut. Sitte i bæremeis / sele = helt greit hvis sliten / trøtt, ellers ville han gå sjøl. Så turene måtte i stor grad tilpasses dette, og ambisjonsnivået til tilbakelagt distanse justeres kraftig. Samtidig - her er jo unger (som folk generelt) så ulike, det finnes nok garantert mer bedagelige / tålmodige anlagte avkom enn det vi har produsert (eldstemann begynte å gå 9mnd gammel, og satt omtrent aldri i ro etter det..) Overnatting ute funka helt fint. Han sov vel i vognposen fram til den ble for liten, deretter en sånn barnepose. Vanlig celleplast-underlag. Bekledning: Lag på lag, tynn ull er gull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Erik78 skrev (På 5.8.2021 den 17.48):

Hei dere. Stort spørsmål dette her, men en plass må man begynne. 

Gutten min er bare 11 uker nå, men jeg planlegger allerede / drømmer om lengre turer til sommer om ca 1 år.  Er det noen her som har erfaringer med barn på ca 1 år på turer. Både i skog og villmark.

Hva trenger jeg av utstyr ? Noen praktiske tips ? Tenkt en del på hva slags liggeunderlag han skal ha, Hva bruket man som sovepose ? Hvor mye kulde tåler så små barn i løp av en natt ? Går de fort lei av uteliv eller virker det spennende for dem ? 

Fungerer bæremeis bra til 1 åringer ? Hva med Kano, elver og den slags ?  

Gutten liker seg allerede best utendørs, og sovner som regel på vei ned til vannet eller innover i skogen.  Jeg er veldig klar over at alle disse spørsmål er avhengig av hvert enkelt barns likes og dont likes osv. Men tenkte det var fint å starte en tråd på dette, slik at jeg allerede nå kan starte litt planlegging, anskaffe utstyr og så videre. 

Takk for alle svar og erfaringer. 

E

Bare ikke ha så høye ambisjoner for selve turen. Jeg og fruen tok med oss 1,5 åringen ut på overnattingstur. Det gikk såpass bra at vi overnattet i telt når vi dro på sommerferie.

1. Vi gikk 200 meter, og jeg gikk flere turer. Han sov i vognbaggen sin.

79640615_DSC_07652.thumb.JPG.07492a5983826b775d4cbd7f04a6366d.JPG

2. Det var lite insekter på "prøveturen" noe som kan være problematisk med så små barn. Vi fikk aldri behov for mygghatten. Takk gud for det.

952050255_DSC_07632.thumb.JPG.a2120f048b082122cebf7bde9b0c2a3a.JPG

3. Han synes telt var veldig gøy, så den kvalitetstiden vi skulle ha ved bålet etter han hadde lagt seg (med babycall) ble aldri noe av. Her var han i toppform 2 timer etter ordinær leggetid

1319673540_DSC_07732.thumb.JPG.fa1b44cec155cf252f36ab574e60fdc6.JPG

Turen var koselig den, men vi var veldig uambissiøse med tanke på lenge og varighet (200 meter hjemmefra i ei natt). Bilturen rundt Helgeland var hakket sprekere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 
Vi hadde en ukestur sommeren yngstemann var 1-år. storesøsteren var 4 og ganske godt vant med tur allerede og vi voksne hadde allerede fått en del erfaring med å ha små barn med på tur. Turen var kjempestas for alle. Eneste minuset var en absurd tung sekk til far :P 

Liggeunderlag/Sovepose:
Vi har brukt bamseunderlag og Voksi vognposen når de er så små. Fra 3-års alderen hadde begge soveposer. Har ikke opplevd at ungene har vært kalde, men nå har vi prøvd å være proaktive både med tanke på værmelding, ekstra ull om det er meldt kaldt, evt varmeflaske om veldig kaldt. Oftere opplevd at ungen har prøvd å krype ut av posen. Så det bli lite søvn nå man må putte barnet i posen hver time.

Kulde:
Ungene på 1 år sover gjerne dupp ute i barnehagen i mange minus vinterstid. Ikke no å bekymre seg over sommerstid. Bare husk å ta med en halslue og godt med ull (vi har opplevd et par minus på tur i juli. Da var det 30 grader forskjell på dag og natt temperatur.) Ha gjerne en isolert jerven duk i backup og slenge over både deg å ungen om det skulle bli nødvendig. 

Bleier:
Dette tar mye plass, og tar enda mer plass når de er "brukt opp". Vi brukte tøybleier og rispapir når vi var på turer lengre enn en helg. Bare husk å ha med snor til å tørke de og litt vaskemiddel. 

Bæremeis: 
Fint det, men du får jo ikke med deg noe særlig. Og er det en erfaring jeg har, så er det at tur med små barn krever en idiotisk stor sekk. Vi brukte bæresele på maven og sekk på ryggen. Hadde korte vandre etapper og var gjerne en plass minimum 2 dager før vi flyttet på oss. Og når vi flyttet på oss brukte vi dagen. Slik at ungene kunne sitte ved bekken å kaste stein, eller samle pinner osv. oppdagelsestur framfor transport etappe. 

Bamse, tegneblokk o.l. er noe vi alltid har pleid å ha med. et par ekstra smokker. Nok skifteklær. Kan anbefale crocs støvler, siden de tørker på et blunk og er lette.
Så litt godt, overraskelser osv. som gjør det lystbetont å være på tur, så har vi prøvd å ikke planlegge så mye hva vi skal gjøre, tatt det litt som det kommer.

Så litt god mat, som ungen spiser. Ikke sats på real (iallfall ikke uten å ha prøvd det først)

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med barn og gratulerer med helt nytt turliv på dørene. Dette kan bli kjempegøy, min erfaring er at det mest er foreldrenes overskudd som setter begrensninger her, ikke barnet. Har selv hatt med min datter på tur fra hun var 3 måneder og det har vært artig, utfordrende og lærerikt. Du kan lese om mine erfaringer her: 

https://www.psykologmedsovepose.no/blogg-barn-pa-tur/ 

Her står det bl.a om hvordan du fikser det med flaskemating, siden det korrekt nok påpekes at du jo ikke har "maten" innebygd på samme måte som oss damer. Det bør midlertidig gå veldig fint dersom poden tar flaske (men det krever jo en del jobb, men det gjør jo babylivet uansett). 

Dersom du ikke allerede gjør det så vil jeg anbefale å følge Mina og meg, Tyritroll og Eliseelverhøy på Instagram. Dette er folk som er godt vant med å ha ungene med på tur fra tidlig av, de har mange gode vaner og tips. 

Ellers har både wilderness Maria Bacus og Bobildall (instagramnavnene deres) unge på ca samme alder som deg, de kommer garantert til å ha med de ut, så jeg ville fulgt med de også om jeg var deg. Det blir sikkert både inspirasjon og tips der. 

Lykke til med utelivet! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.