Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av Hennessy Hamock...


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Har hengt meg et drøyt år nå, Hennesy Asym Zip, men første og eneste køye, meget fornøyd, men har jo opplevd å måtte droppe noen fine plasser, da trærne der har vært for tjukke, og for lang avstand... 

Finnes sikkert 2615 ulike og geniale metoder for å modde køya, men kom borti denne på youtube, og den ser desidert enklest ut å få til, og jeg har jo en del begrensninger hva fingerferdighet angår, men tror jeg skal klare dette.... 

Noen innspill eller erfaringer med denne, konkrete løsningen? ... før jeg kutter tauet på egen køye? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke kutte tauet for å bruke de stroppene der. Det er bare å binde køya i stroppen, akkurat som du gjør når du bruker de originale stroppene. Det tror jeg blir mer fleksibelt enn løsningen med en karabiner i hver ende av køya.

En ulempe (slik jeg ser det) med løsningen hans er at han ikke lenger kan feste taket i køyetauet. Det gjør at taket må settes opp separat. Jeg pleier å pakke køya, taket (standardtaket) og isolasjon sammen i ei et pølseskinn (aka. "snake skin") slik at det bare er å 1) binde køya i trærne, 2) dra av pølseskinn og 3) feste de to bardunene til taket ut til hver sin side (bardunene fra køya er allerede festet med strikk (aka. "shock cord") til bardunfestene i taket slik at de strammes samtidig helt automagisk)

De originale stroppene er veldig korte. Jeg kjøpte derfor lengre stropper fra Hennessy. De har aldri vært for korte. Fordelen med stroppene han bruker i videoen er at de har flere steder du kan feste tauet langs stroppen. Ellers ser jeg vel egentlig ingen fordeler med løsningen hans, kanskje med unntak av at det er litt enklere å få hengt køya midt mellom trærne. Jeg må som regel binde køya midlertidig opp i ene enden for å finne ut hvor mye jeg skal stramme inn tauene i hver ende. Et ekstra steg, men noen stor sak er det vel egentlig ikke. Jeg slipper jo til gjengjeld en god del styr med å få opp taket.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

Du trenger ikke kutte tauet for å bruke de stroppene der. Det er bare å binde køya i stroppen, akkurat som du gjør når du bruker de originale stroppene. Det tror jeg blir mer fleksibelt enn løsningen med en karabiner i hver ende av køya.

En ulempe (slik jeg ser det) med løsningen hans er at han ikke lenger kan feste taket i køyetauet. Det gjør at taket må settes opp separat. Jeg pleier å pakke køya, taket (standardtaket) og isolasjon sammen i ei et pølseskinn (aka. "snake skin") slik at det bare er å 1) binde køya i trærne, 2) dra av pølseskinn og 3) feste de to bardunene til taket ut til hver sin side (bardunene fra køya er allerede festet med strikk (aka. "shock cord") til bardunfestene i taket slik at de strammes samtidig helt automagisk)

De originale stroppene er veldig korte. Jeg kjøpte derfor lengre stropper fra Hennessy. De har aldri vært for korte. Fordelen med stroppene han bruker i videoen er at de har flere steder du kan feste tauet langs stroppen. Ellers ser jeg vel egentlig ingen fordeler med løsningen hans, kanskje med unntak av at det er litt enklere å få hengt køya midt mellom trærne. Jeg må som regel binde køya midlertidig opp i ene enden for å finne ut hvor mye jeg skal stramme inn tauene i hver ende. Et ekstra steg, men noen stor sak er det vel egentlig ikke. Jeg slipper jo til gjengjeld en god del styr med å få opp taket.

 

Saken er at jeg sliter litt med de stroppene, og skal ærlig innrømme at jeg nesten aldri bruker de, (tips fra turkamerat som fikk til meg til å kjøpe køya).. blir aldri helt fornøyd med oppheng i stropper, (sett video av samme kar, om hvordan det skal/kan/bør gjøres, men det var det med fingerferdighetene mine da).... 

Uten stropper går det veldig greit. 

Slik jeg ser de lange stroppene, så er du jeg en "remse" med løkker som henger ut fra treet... da blir det jo ikke likt som de stroppene som følger med, hvor jeg trer igjennom helt inne ved treet. 🙄😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Ticket To The Moon oppheng med Hennessy køye? Kjenner litt på skepsisen der. Du skal feste drøyt høyt opp for å ikke ta i bakken når jeg prøvde, eller ha veldig kort spenn.

Jeg bruker dyneema «whoopie slings» med «soft shackle» på min. Legg stropp rundt tre, tre sjakkelen gjennom løkke i stropp og knepp igjen, gjenta i andre enden av køya, dra i to tau. ..og da er køya klar.
Taket er festet som i orginaloppsettet.
 

 

Endret av TimoS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg forakter rapelleringsringer. Det er knot, men om det funker for deg. Toot toot!
Selv bruker jeg Ti cinch buckles fra Dutchwaregear. De er veldig enkle å justere opp og ned.
https://dutchwaregear.com/product/ti-cinch-buckle-complete-suspension/#tree-straps

Før jeg hadde det brukte jeg en enkel toggle-setup med
jekkestropp fra Jula, påsydd et øye.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (8 minutter siden):

Jeg forakter rapelleringsringer. Det er knot, men om det funker for deg. Toot toot!
Selv bruker jeg Ti cinch buckles fra Dutchwaregear. De er veldig enkle å justere opp og ned.
https://dutchwaregear.com/product/ti-cinch-buckle-complete-suspension/#tree-straps

Før jeg hadde det brukte jeg en enkel toggle-setup med
jekkestropp fra Jula, påsydd et øye.

 

Hvorfor forakt? 

Nå finnes det like mange måter å gjøre ting på, som det finnes folk, men det er jo gaaaanske mange ulike videoer, som viser hvor såre enkelt, kjapt, greit og holdbart det er å bruke ringer og karabin? .... det kan jo ikke være helt bånn i bøtta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. funker det for deg, så kjør på! For meg så var det både tungt og upraktisk. Jeg likte ikke måten småjusteringer funket (eller ikke). Særlig når sovepose og liggeunderlag og alt var i hengekøya om vinteren. Det krevde mye deksteritet og plutselig droppet køya 30cm istedenfor de to jeg ville.

igjen.. bare en preferanse - det er mange som bruker og trives godt med sånne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (2 minutter siden):

Som sagt. funker det for deg, så kjør på! For meg så var det både tungt og upraktisk. Jeg likte ikke måten småjusteringer funket (eller ikke). Særlig når sovepose og liggeunderlag og alt var i hengekøya om vinteren. Det krevde mye deksteritet og plutselig droppet køya 30cm istedenfor de to jeg ville.

igjen.. bare en preferanse - det er mange som bruker og trives godt med sånne.

Jeg kjører på jeg. Funker det ikke, kan jeg bare selge/gi bort stæsjet.... det funker jo greit selv uten trestropper i dag... så lenge det ikke for tjukt tre eller for lang 

avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.