Gå til innhold
  • Bli medlem

Så denne da jeg gikk en tur, er dette en hjort eller et tådyr?


Feiten

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Som andre har nevnt, så er det en vanlig rådyrbukk. Størrelsen er det vanskelig å ha noe formening om, da det ikke er noe å sammenligne med. Men de veier ikke mer, enn dagens lette settere de fleste av dem, Vanlig vekt på voksne bukker, ligger vel mellom 18 og 22 kg og få over 25 kg her i landet. Men, i Sverige er de større.  Er nok bare lange bein og lang hals som får dem til å virke store og større en de egentlig er. Det er helt annen kroppsfasong på en voksen hjort. 

image.png.f13785a454c9eef2410f5bb037a3820a.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat her var det liten tvil, men enig med @Robinson i at denne så ut til å være en stor og fin bukk.

Jeg kjenner en og annen erfaren jeger (langt mer erfaren enn meg) som har skutt "spissbukk" (ung hjortebukk) og funnet en rådyrbukk på skuddplassen. Så med litt dårlig lys og litt sub-optimal avstands bedømming kan selv den beste glippe litt på artsbestemmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.